هم‌افزایی و شبکه‌سازی بچه‌های مسجد برای اربعین/ تدارک مفصل کانون‌های فرهنگی هنری ویژه زائران
هم‌افزایی و شبکه‌سازی بچه‌های مسجد برای اربعین/ تدارک مفصل کانون‌های فرهنگی هنری ویژه زائران

هم‌افزایی و شبکه‌سازی بچه‌های مسجد برای اربعین/ تدارک مفصل کانون‌های فرهنگی هنری ویژه زائران

اقامه نماز جماعت در سه نوبت، برگزاری مسابقات فرهنگی، اطعام روزانه چند هزار زائر، فعالیت‌های تخصصی در حوزه کودک و نوجوان و ارائه خدمات پزشکی درمانی ازجمله برنامه‌هایی است که کانون‌های فرهنگی هنری برای اربعین تدارک دیده‌اند.
شناسه خبر : 1201523 تاریخ انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۸:۵۲

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی فعالان اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با عنوان «مسجد تا حرم» امروز (یکشنبه، 9 مرداد ماه) در باغ زیبای تهران برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، «محمد تقی طبرستانی» در این نشست با بیان اینکه موکب حضرت فاطمه زهرا(س) در سال 1393 راه اندازی شد، گفت: این موکب که وابسته به کانون کوثر حکیمی شهر بابل استان مازندران است در ورزشگاه المپیک شهر کربلا فعالیت می کند و طی 10 روز در هر نوبت امکان اسکان 4500 نفر را دارد.

 

این عضو موکب حضرت فاطمه زهرا (س) شهر بابل اضافه کرد: این موکب شامل تیم پزشکی، تیم اورژانس، ارتوپد، پزشکی عمومی، متخصص پوست و همچنین فعالانی در حوزه آرایشگری و خیاطی است.

 

به گزارش شبستان، «جلال کعبی» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کانون امام حسین(ع) مسجد حضرت سیدالشهداء(ع) در شهر شادگان استان خوزستان از سال 95 موکب انصارالمهدی(عج) را راه اندازی کرده است، گفت: ما به مدت 10 روز در مسیر پیاده روی اربعین فعالیت و امکان اسکان یک هزار نفر را داریم.

 

مسئول موکب انصارالمهدی(عج) شهرستان شادگان ادامه داد: ما در این موکب کتابخوانی، قصه گویی، خیاطی و پخت نان می کنیم.

 

بنا بر این گزارش، «حسین اصالت پور» نیز در این نشتست با بیان اینکه کانون کمیل مسجد النبی(ص) شهر بروجرد استان لرستان نیز از سال 97 فعالیت خود را آغاز کرده است و با همکاری کانون هایی همچون ابوذر غفاری، مهدویت و ولیعصر(عج) به مدت 12 روز در مسیر اربعین خدمت رسانی می کند، گفت: کفاشی، خیاطی، تعمیرات لباس، امانت دهی شارژر و گوشی موبایل و همچنین روانشناسی و پزشکی زمینه هایی است که در آنها خدمت رسانی می کنیم.

 

مسئول موکب جوانان بروجرد ادامه داد: یکی از کارهای ویژه ما تولید و توزیع بستنی و کباب ویژه بروجرد است. گروه سرود نوجوانان 313 حضرت بقیة الله کانون کمیل نیز در ایام اربعین برنامه اجرا می کند.

 

این گزارش می افزاید، «اکبری» با بیان اینکه کانون «الغدیر» مسجد جوادالائمه (ع) کاشان موکب جواد الائمه(ع) را در سال 95 تاسیس کرده است، گفت: فعالیت این کانون در شهر نجف اشرف است.

 

«مهدی سدیف» نیز با بیان اینکه کانون حضرت ثارالله(ع) مسجد امام حسین(ع) شهر ساوه موکب امام حسین (ع) را راه اندازی کرده است، گفت: این موکب در شهر نجف خدمت رسانی می کند. امسال 15 جوان زائراولی مسئولیت موکب را در شهر نجف برعهده دارند.

 

مسئول کانون حضرت ثارالله(ع) ادامه داد: این کانون در طول سال فعالیت های متعددی در حوزه آموزش قرآن و احکام دارد، ضمن اینکه ما در دوره کرونا بسته های ارزاق را در سطح وسیع میان نیازمندان توزیع کردیم.

 

«معصومی» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کانون الغدیر مسجد علی ابین ابیطاب (ع) نیز نقش مهمی در فعالیت های موکب امام حسین (ع) شهرستان ساوه استان مرکزی دارد، گفت: کانون غدیر در طول سال فعالیت های خوبی در حوزه روزنامه نگاری، برگزاری مسابقات کتابخوانی و فرهنگی و هنری دارد.

 

مدیر کانون غدیر شهرستان ساوه ادامه داد: گروه های سرود و نمایش این کانون در موکب حضرت ثارالله(ع) خدمت رسانی و امسال نیز در ایام اربعین خدمات ویژه ای در حوزه فرهنگی و هنری به زایران ارائه می کنند. اعزام گروه تعزیه به شهرهای کربلا و نجف از ابتکارات این کانون بوده است. یکی از کارهایی که ما در این موکب  انجام می دهیم، معرفی شهدای کربلا به مردم است.

 

«مقیمی» نیز با بیان اینکه کانون «حیدر کرار(ع)» مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) شهرستان ابرکوه یزد نیز فعالیت های خوبی در حوزه اربعین در دو شهر نجف و کربلا دارد، گفت: حدود 150 خادم در موکب این کانون خدمت می کنند که 110 تن از آنان یزدی و 40 تن از آنان اهل عراق هستند.

 

مسئول موکب کانون حیدر کرار(ع) ادامه داد: ما امسال 10 هزار وعده غذایی را در هر شبانه روز میان زائران اربعین توزیع می کنیم، ضمن اینکه نان سنتی یزدی نیز طبخ و توزیع می شود. اعزام هشت کامیون به مسیر پیاده روی اربعین و آمادگی اسکان خانوادگی 1500 زائر نیز از برنامه های ما است.

 

به گزارش شبستان، «میر»، مسئول موکب حضرت رقیه(س) در ادامه نشست با بیان اینکه این موکب با کمک و همراهی ستاد عتبات عالیات راه اندازی شد، گفت: امسال اولین سال فعالیت موکب در کربلا است  و روزانه در هر نوبت هزار پرس غذا میان زائران توزیع می کند.

 

مدیر کانون کریمه اهل بیت(ع) شهرستان زاهدان ادامه داد: اقامه نماز جماعت در سه نوبت، اجرای فعالیت ها توسط گروه جهادی تبلیغی حوزه علمیه سیستان و بلوچستان، سخنرانی مذهبی و مداحی ذاکران اهل بیت (ع) از برنامه های ما در این موکب است. همچنین، برنامه های خوبی برای خواهران تدارک دیده ایم

 

حجت الاسلام والمسلمین «زمان پور» نیز با بیان اینکه موکب کانون پردیس توانا در منطقه جنت آباد تهران نیز 4 سال پیاپی قبل از شروع کرونا موکبی را در مسیر پیاده روی اربعین برپا می کرد، گفت: فعالیت های ما به صورت کاملا تخصصی در حوزه کودک و نوجوان و به دو زبان فارسی و عربی است. ما در حوزه پرده خوانی، نمایش و قصه خوانی به صورت تخصصی و حرفه ای عمل می کنیم.

 

بنا بر این گزارش، «سعید سعادتی» نیز در این هم اندیشی با اشاره به عظمت اربعین حسینی، گفت: رویدادی مثل جشنواره غذای شیکاگو هر سال میزبان حدود سه میلیون نفر است، در حالی که اربعین زائرانی 10 برابر این جمعیت دارد!

 

معاون فرهنگی قرارگاه قرب افزود: زمانی خدمت در مسیر پیاده روی اربعین آرزو بود و امروز الحمدالله این آرزو برآورده شده است. بچه های مسجد باید از ظرفیت و استعداد خود در حوزه نمایش، سرود و اعزام مبلغ در ایاماربعین بیشتر استفاده را ببرند.

 

وی تصریح کرد: شعار اربعین امسال «انا من حسین (ع)» است که باید از سوی فعالان کانون های فرهنگی هنری در حوزه اربعین مورد توجه قرار گیرد.

 

سعادتی ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای رویداد بزرگ اربعین فعالیت های خوبی دارند، بنابراین ازهم کنون باید برای رویداد بزرگ جاماندگان اربعین نیز برنامه ریزی کرد. الحمدالله فعالان مسجدی خالصانه و جهادی تلاش می کنند و امسال نیز این کار به حول قوه الهی صورت خواهد گرفت.

 

همچنین، «مهدی مقدم»، نیز در ادامه نشست با بیان اینکه استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه شبکه سازی بسیار مهم است، گفت: بچه های مسجد باید از قدرت عظیم بسیج امکانات و نیروها در حوزه اربعین استفاده کنند.

 

سرپرست معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: خوب است از ظرفیت بزرگ اربعین برای آموزش زبان عربی و مشخصات بومی و محلی مردم کشور عراق استفاده شود به این صورت ما می توانیم اربعین را که یک بازه زمانی 15 روزه است در طول سال امتداد و جهاد تبیین را در عرصه بین المل انجام دهیم.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه این نشست، مسئولان کمیته های اربعین ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به ارائه گزارش فعالیت های خود پرداختتند و تعدادی از اعضای حاضر در این نشست نیز نقطه نظرات خود در مورد گزارش کمیته ها را بیان کردند.

پایان پیام/ 397