فرهنگ‌سازی کانون‌های مساجد در محرم حسینی/از تولید آثار هنری با مضامین عاشورایی تا ترویج اهدای خون به بیماران
فرهنگ‌سازي کانون‌هاي مساجد در محرم حسيني/از توليد آثار هنري با مضامين عاشورايي تا ترويج اهداي خون به بيماران

فرهنگ‌سازی کانون‌های مساجد در محرم حسینی/از تولید آثار هنری با مضامین عاشورایی تا ترویج اهدای خون به بیماران

کانون‌هاي مساجد با هدف فرهنگ‌سازي در طول ايام عزاداري ماه محرم، فعاليت‌هاي مختلفي را تدارک ديده‌اند که از جمله آنها مي‌توان به توليد آثار هنري مختلف با مضامين عاشورايي تا تلاش براي ترويج اهداي خون به بيماران نيازمند اشاره کرد.
شناسه خبر : 39698 تاریخ انتشار : ۸ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۲۸
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور با تدارک ویژه‌برنامه‌های مختلف در قالب برگزاری مجالس حسینی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، طرح‌های محتوایی و کلیپ‌های متنوع با مضامین عاشورایی، حضور در بقاع متبرکه، ترویج فرهنگ اهدای خون به بیماران نیازمندان و ... در راستای خدمت به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) قدم بر می‌دارند. 

 

در ادامه بخش‌هایی از فعالیت‌های کانون‌های مساجد در نقاط مختلف کشور به مناسبت فرا رسیدن محرم حسینی را می خوانید:
 
میزبانی از قاریان بین‌المللی و احیای جلسات تلاوت قرآن
 
«مصطفی گلشن» در گفت وگو‌ با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به اینکه کانون فرهنگی هنری «اسوه» به مناسبت ایام عزاداری محرم فعالیت‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: مسجد اعظم وصفمارد و کانون اسوه تا 13 ماه محرم مراسم عزاداری برگزار می‌کنند؛ ضمن اینکه هر شب حجت الاسلام و المسلمین اکبرپور، با محور حدیث «ان یوم الحسین اقرح جفوننا و أسبل دموعنا، و اذل عزیزنا بأرض کرب و بلاء، اورثنا الکرب و البلاء الی یوم الانقضاء، فعلی مثل الحسین فلیبک الباکون، فان البکاء علیه یحط الذنوب العظام...» که از امام رضا (ع) روایت شده است، سخنرانی می کند.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری اسوه ادامه داد: علاوه بر این هر شب میزبان تلاوت قاریان بین‌المللی با هدف احیا و رونق هرچه بیشتر جلسات تلاوت قرآن کریم هستیم.
 
ترویج اهدای خون به بیماران 
 
«مهدی رجب‌پور»، نیز در گفت‌وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه شعار مشترک محرم 1401 در هیئت و کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس «نجات اهل عالم با حسین (ع) است.» انتخاب شده اظهار کرد: مراسم عزاداری از 8 تا 18 مرداد از ساعت 21 برای برادران و خواهران برگزار می شود.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه (ع) مشهد مقدس ادامه داد: ترویج اهدای خون، برپایی موکب و ایستگاه صلواتی از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که امسال به همت بچه‌های مسجد در فرهنگ‌سازی آن گام بر می‌داریم.

 

وی افزود: یکی از اتفاقات مبارک در محرم امسال این بود که پرچم متبرک آستان قدس رضوی درجریان مراسم تعویض پوشش ضریح و گنبد حرم مطهر ثامن‌الحجج (ع) به هیئت و کانون جوادالائمه (ع) اهدا شد.

 

رجب پور گفت: برگزاری ایستگاه‌های کاروان عشق، جلسات بصیرتی ویژه نوجوانان، مسابقات فرهنگی و مسابقات نقاشی و جلسات سخنرانی و مجالس عزاداری از جمله دیگر اقداماتی است که در این ایام به همت اعضای کانون های مساجد اجرا خواهد شد.
 
ارایه معارف حسینی در قاب هنر

 

«مرتضی هاتفی پور» با اشاره به اینکه هنر یکی از مهمترین ابزارها در ترویج فرهنگ انقلابی و اسلامی، محسوب می شود، در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) بیان کرد: با توجه به آغاز ماه محرم کانون فرهنگی هنری الهادی (ع) سرودهای مختلفی را تهیه و تولید کرده است که در طول این ایام با حضور در برنامه‌های مختلف به اجرای این آثار می پردازد.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری الهادی (ع) اردبیل افزود: این سرودها با مضامین محرم و قیام کربلا آماده شده اند و چند روز قبل نیز اعضای گروه سرود کانون با حضور در برنامه «گئجله لر» شبکه سبلان به صورت زنده به اجرای سرود پرداختند.
 
وی با بیان اینکه اعضای گروه سرود کانون فرهنگی هنری الهادی (ع) استان اردبیل پیش از این نیز با هنرنمایی و اجرای سرودهای مختلف تلاش کرده اند تا مروج سرودهای آئینی باشند، تصریح کرد: اجرای هرکدام از این سرودها همواره با استقبال از سوی اقشار مختلف مواجه شده است و امیدوارم بتوانیم این مسیر را همچون گذشته با موفقیت ادامه داده و گامی در راستای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ دینی برداریم.
 
این گزارش می افزاید: کانون فرهنگی هنری بقیه الله (عج) در مسجد شهرک فرهنگیان بجنورد نیز علاوه بر برپایی مجالس حسینی و عزاداری، با نگاهی تازه و هنری نوجوانان و جوانان را با معارف حسینی آشنا کرده است.
 
«فاطمه صائمیان» مدیر این کانون در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه سعی ما بر این است که آموزش‌های مختلف کانون همراه با آموزش مبانی دینی باشد، گفت: در این راستا درک مناسبت‌ها و شعائر دینی و ارزش های اسلامی را دراولویت قرار دادیم.

 

وی در ادامه از آماده سازی کتیبه ای عاشورایی برای ایام محرم توسط هنرجویان نوجوان کانون فرهنگی هنری بقیه الله (عج) مسجد شهرک فرهنگیان بجنورد خبر داد و افزود: این کتیبه توسط سه تن از دختران  نوجوان هنرجو و با همراهی مربی بر اساس طرح «عصر عاشورا» استاد فرشچیان آماده و روی پارچه مشکی رنگ آمیزی شده که قرار است به عنوان کتیبه ای در محل عزاداری ایام سوگواری محرم در معرض دید سوگواران حسینی قرار گیرد.
 
میزبانی کانون شهید بهشتی چمازکتی قائمشهر از مراسم شیرخوارگان حسینی

 

«ابراهیم صمدی» در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) با اشاره به ویژه‌برنامه‌های کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی مسجد جامع چمازکتی قائمشهر به مناسبت محرم حسینی گفت: این کانون علاوه بر برگزاری مراسم و مجالس عزاداری در طول ایام محرم، روز جمعه 14 مرداد به یاد حضرت علی اصغر(ع) طفل شش ماهه امام حسین(ع) میزبان مراسم شیرخوارگان حسینی در حسینیه شهید بهشتی می شود.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی مسجد جامع چمازکتی قائمشهر بیان کرد: مراسم عزاداری هر شب در ماه محرم همانند سال های گذشته از ساعت 17 تا 19 روزهای یکشنبه و دوشنبه (16 و 17 مرداد) همزمان با تاسوعا و عاشورا حسینی در مسجد جامع چمازکتی شهرستان قائمشهر نیز برگزار خواهد شد.