کانونی مسجدی که محور عزاداری‌‌های محرم در بین روستاهای ساوه است
کانونی مسجدی که محور عزاداری‌‌های محرم در بین روستاهای ساوه است

کانونی مسجدی که محور عزاداری‌‌های محرم در بین روستاهای ساوه است

کانون فرهنگی هنری «ابوذر» با برگزاری مراسم عزاداری، تعزیه‌خوانی، شام غریبان و اطعام نه تنها اهالی روستای قانلیق بلکه روستاهای همجوار را پای ثابت عزاداری‌های دهه اول محرم خود کرده است.
شناسه خبر : 1200933 تاریخ انتشار : ۸ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۴۹

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم حسینی کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور برنامه های فرهنگی و مذهبی برای ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان تدارک دیده اند، اجرای تعزیه، مراسم خیمه سوزان و اطعام عزاداران از جمله برنامه های کانون های مساجد در دهه نخست محرم حسینی است.

 

«امیر قهرمانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام برنامه های ماه محرم کانون فرهنگی هنری ابوذر در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستای سقانلیق شهرستان ساوه، استان مرکزی، اظهار کرد: همزمان با دهه اول ماه محرم 11 شب مراسم عزاداری در مسجد برگزار و مراسم تعزیه خوانی و شعرخوانی نیز عصر هر روز برپا می شود.

 

اطعام ۱۵۰۰ نفر از عزاداران در هر شب از دهه اول

مدیر کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین(ع) روستای سقانلیق همچنین از اطعام عزاداران حسینی خبر داد و گفت: هر شب 1500 پرس غذا به همت بچه های مسجد امیرالمومنین(ع) طبخ و میان اهالی روستا توزیع می شود.

 

وی از برگزاری مراسم خیمه سوزان به همت بچه های مسجد همزمان با روز عاشورا خبر داد و گفت: به طور معمول سه هزار نفر از مراسم شام غریبان این کانون استقبال می کنند این در حالی است که روستای سقانلیق دارای 1500 نفر جمعیت است اما همه ساله از دیگر روستاها برای مراسم شام غریبان در این روستا حضور می یابند.

 

قهرمانی با بیان اینکه کمک رسانی به اقشار محروم و بی بضاعت از دیگر رویکردهای این کانون مسجدی است، افزود: در دوران شیوع بیماری کرونا یکی از برنامه‌های این کانون تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع میان نیازمندان روستا بوده است و این برنامه در مناسبت های مختلف استمرار دارد. همچنین کانون فرهنگی هنری ابوذر در حوزه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم فعالیت دارد و با تقویت فعالیت‌های کتابخانه‌ای، سال گذشته قریب پنج هزار جلد کتاب را تهیه و کتابخانه را مجهز کرد، تا گامی در جهت کتابخوانی در روستا برداشته شود.

 

تشکیل گروه نمایش

مدیر کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین(ع) با اشاره به تشکیل گروه نمایش «بچه‌های آسمان» در این کانون، گفت: اجرای نمایش در این روستا سابقه‌ای طولانی دارد، به طوری که 35 سال است نمایش تعزیه در این روستا برپا و با استقبال اهالی روستا و دیگر روستاها روبرو می شود. ضمن اینکه یکی از فعالیت های فرهنگی این کانون راه اندازی گروه سرود است به طوری که گروه سرود «آوای انتظار» کانون فرهنگی هنری ابوذر در مناسبت های مختلف اقدام به اجرای سرود می کند.

 

برنامه های تقویتی دانش آموزان

قهرمانی با اشاره به برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دانش آموزان گفت: تلاش ما در این راستا است که با برگزاری کلاس های تقویتی دانش آموزان را به مسجد جذب کنیم و با برقراری تعامل و ارتباط با مدرسه آنها را از کودکی با فضای مسجد آشنا کنیم. از طرفی با برگزاری کلاس‌های آموزش «تحکیم خانواده» ویژه خواهران عضو کانون سعی کردیم آسیب های اجتماعی همچون طلاق را در این روستا کاهش دهیم که خوشبختانه این دوره ها در این روستا اثرات مثبتی  داشته و موجب شده در سال های اخیر در این روستا طلاق ثبت نشود. 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین(ع)، اجرای طرح تلاوت نور، فعالیت های ورزشی، اجرای برنامه های مختلف در مناسبت ها، برپایی کاروان های شادی در عید غدیرخم،نیمه شعبان،دهه فجر را بخش دیگری از برنامه های این کانون برشمرد و گفت: برگزاری دوره های آموزش مداحی و صداسازی ویژه نوجوانان و جوانان از دیگر برنامه های این کانون است.

 

تهیه و تولید هفت نرم افزار

وی همچنین از تولید هفت نرم افزار به همت کانون فرهنگی هنری ابوذر خبر داد و خاطرنشان کرد: این نرم افزارها شامل دعاهای فرج، عهد، کميل، ندبه، توسل، حديث کسا و زيارت عاشورا هستند.

 

پایان پیام/ 40