زندگی‌ای که به همت بچه‌های مسجد در روستای بیک پولاد جریان دارد
زندگی‌ای که به همت بچه‌های مسجد در روستای بیک پولاد جریان دارد

زندگی‌ای که به همت بچه‌های مسجد در روستای بیک پولاد جریان دارد

شعله همت و دغدغه مدير کانون فرهنگي هنري «شفا» در روستاي بيک پولاد شهرستان مرزي راز و جرگلان چراغ کارآفريني و اميد را در اين روستا پرفروغ نگاه داشته است.
شناسه خبر : 1199769 تاریخ انتشار : ۴ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۲۸

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ روستای «بیک پولاد» در منطقه مرزی شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی؛ یک روستا با چارقدهای بلند ترکمن که تا می شود می توان حواس ِرنگارنگ زندگی را به دنیای سخت کوش و امیدوارِ دامنه ها و صخره های پنهان و پیدایش متصل کرد، چله های ابریشمی که رنگ های قرمز و سبز و لاجوردی های براق را بغل گرفته، سفره های همیشه مهیا که روی انگشت های نور و نعمت بخشندگی زنانی با سلیقه، می درخشد.

 

اینجا دنیای روشن همدلی و حواس پرفروغ زندگی است، «ممکن نیست ها» معنی ندارد و آجر روی آجر هنر دست آدم های بخشنده و همدلی است که سفره زندگی را روی تراس آفتابی منتظر و تماشاگر پهن می کنند و  اینگونه قرار می گیردند، مدیر کانون فرهنگی هنری شفاء مسجد محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) این روستا از همین جنس، تراش خورده است  تا دغدغه و امید را کنار هم بگذارد و کارگاهی کوچک  برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستا فراهم شود.

 

به قول «عبدالحسین اسفندیاری» مدیر کانون فرهنگی هنری شفا، او که با هزینه شخصی خود کارگاه خیاطی برای بانوان سرپرست خانواده و زنان روستا راه اندازی کرده است، ما تلاش می کنیم که زندگی در روستا بماند.

 

وی می گوید: 9 دستگاه خیاطی با روش کارهای متفاوت برای کارگاه خریداری شده  که با همکاری و فعالیت  8 خیاط که همگی از بانوان ماهر و فعال هستند، در محل کارگاه کار تولید رونق گرفته است.

 

اسفندیاری مکثی می کند و با امید بیشتر از تلاش های مستمر و پیگیری ها برای توسعه این برنامه مدون کارآفرینی می گوید و اضافه میکند: خوشبختانه علاوه بر هشت خیاط فعال در کارگاه 13 تن از بانوان فعال روستا، نیز بیرون کارگاه و در منزل سفارش ها را آماده می کنند.

 

اسفندیاری همینطور ادامه می دهد و نحوه کار و تولید محصولات و البسه را تشریح میکند که: کارگاه تازه کارش را شروع کرده سعی ما بر این است در قدم های اول به جای طراحی و تولید، سفارش هایی از بیرون دریافت شود و سفارشات را به کمک خیاطان روستا آماده کنیم و بعد با گرم شدن چرخ فعالیت آن تصمیم به طراحی و تولید کارها و ارائه تولیدات اختصاصی  این کارگاه شویم.

 

او که خود پدر جوان خانواده ای  با شش فرزند پر نشاط است، این کارگاه تنها گوشه ای از فعالیت های فرهنگی و تربیتی اش در کانون فرهنگی هنری است، راه اندازی خانه قرآن و برگزاری کلاس های آموزش روانخوانی، روخوانی و حفظ وتربیت حافظان قرآنی نیز ازاقدامات کانون نام میبرد و می گوید: اینجا محافل قرآنی و جلسات انس با قرآن هیچوقت تعطیل نمی شود و در اوقات فراغت خصوصا ایام تعطیلات تابستان سعی کردیم تا نور قرآن بر دل ها بتابد.

 

کارگاه گلیم بافی و آموزش بافت قالیچه های ترکمنی و برنامه ریزی برای اجرای کلاس های هنری دیگر ازجمله خوشنویسی و عکاسی را در برنامه کانون معرفی کرد، اما افزود: اینجا به دلیل فاصله طولانی از شهر مربیان کمتر تمایل به حضور دارند امیدوارم این امکان فراهم شود تا بتوانیم هنرمندانی در روستا تربیت کنیم و آنها هم راهگشای دیگر علاقمندان باشند.

پایان پیام/ 9