چراغی که خاموش نمی‌شود؛ وقتی دغدغه اهالی مسجد در دورترین نقاط کشور چرخ زندگی را می‌چرخاند
چراغي که خاموش نمي‌شود؛ وقتي دغدغه اهالي مسجد در دورترين نقاط کشور چرخ زندگي را مي‌چرخاند

چراغی که خاموش نمی‌شود؛ وقتی دغدغه اهالی مسجد در دورترین نقاط کشور چرخ زندگی را می‌چرخاند

شعله همت و دغدغه مدير کانون فرهنگي هنري «شفا» در روستاي بيک پولاد شهرستان مرزي راز و جرگلان چراغ کارآفريني و اميد را در اين روستا پرفروغ نگه داشته است.
شناسه خبر : 39525 تاریخ انتشار : ۳ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۴۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ روستای «بیک پولاد» در منطقه مرزی شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی؛ یک روستا با چارقدهای بلند ترکمن که تا می‌شود می‌توان حواس ِرنگارنگ زندگی را به دنیای سخت‌کوش و امیدوارِ دامنه‌ها و صخره‌های پنهان و پیدایش متصل کرد، چله‌های ابریشمی که رنگ‌های قرمز و سبز و لاجوردی‌های براق را در آغوش گرفته، سفره‌های همیشه مهیا که روی انگشت‌های نور و نعمت بخشندگی زنانی با سلیقه روستا را به رخ می‌کشد.

اینجا دنیای روشن همدلی و زندگی است، «ممکن نیست‌ها» معنی ندارد و آجر روی آجر هنر دست آدم‌های بخشنده و همدلی است که سفره زندگی را روی تراس آفتابی منتظر و تماشاگر پهن می‌کنند؛  مدیر کانون فرهنگی هنری شفاء مسجد محمد رسول الله (ص) این روستا از همین جنس، تراش خورده است تا دغدغه و امید را کنار یکدیگر بگذارد و کارگاهی کوچک برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستا فراهم شود.

به قول «عبدالحسین اسفندیاری» مدیر کانون فرهنگی هنری شفا، که با هزینه شخصی خود کارگاه خیاطی برای بانوان سرپرست خانواده و زنان روستا راه‌اندازی کرده و می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم که زندگی در روستا باقی بماند».

وی می‌گوید: 9 دستگاه خیاطی با روش کارهای متفاوت برای کارگاه خریداری شده که با همکاری و فعالیت هشت خیاط که همگی از بانوان ماهر و فعال هستند، طرح‌ها و البسه متنوعی تولید می‌شود و خوشبختانه علاوه بر هشت خیاط فعال در کارگاه، 13 تن از بانوان فعال روستا، خارج از کارگاه و در منزل سفارش‌ها را آماده می‌کنند.

اسفندیاری در مورد نحوه کار و تولید محصولات و البسه که هنر دست بانوان این روستا است، ادامه می‌دهد: کارگاه تازه کارش را شروع کرده و در نتیجه سعی ما بر این است که در قدم‌های اول بیشتر سفارش بگیریم و به کمک خیاطان روستا آماده کنیم، پس از این مرحله است که امیدواریم با گرم شدن چرخ فعالیت کارگاه، در زمینه طراحی و تولیدات اختصاصی نیز گام برداریم.

او که خود پدر جوان خانواده‌ای با شش فرزند پر نشاط است؛ این کارگاه را تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در کانون فرهنگی هنری شفا توصیف کرده و می‌گوید: راه‌اندازی خانه قرآن و برگزاری کلاس‌های آموزش روانخوانی، روخوانی و حفظ و تربیت حافظان قرآنی نیز از اقدامات تاثیرگذار و فرهنگ‌ساز کانون بوده است؛ در واقع اینجا محافل و جلسات انس با قرآن هرگز تعطیل نمی‌شود و در اوقات فراغت به ویژه تعطیلات تابستان سعی کردیم تا این رویکرد را با قوت بیشتری ادامه دهیم.

این فعال مسجدی در ادامه، برگزاری کارگاه گلیم‌بافی و آموزش بافت قالیچه‌های ترکمنی و برنامه‌ریزی برای اجرای کلاس‌های هنری از جمله خوشنویسی و عکاسی را به عنوان برنامه‌های دیگر کانون فرهنگی هنری شفا معرفی کرد و افزود: اینجا به دلیل فاصله طولانی از شهر مربیان تمایل کمتری به حضور دارند اما امیدوارم این امکان فراهم شود تا بتوانیم هنرمندانی در روستا تربیت کنیم که آنها نیز به نوبه خود راهگشای فعالیت بیشتر بچه‌های مسجدی روستا باشند.