قمی: بانوان در جهاد تبیین موفق‌تر از مردان هستند/خداداده: شبکه بانوان کانون‌های مساجد احیاء و تقویت می‌شود
قمی: بانوان در جهاد تبیین موفق‌تر از مردان هستند/خداداده: شبکه بانوان کانون‌های مساجد احیاء و تقویت می‌شود

قمی: بانوان در جهاد تبیین موفق‌تر از مردان هستند/خداداده: شبکه بانوان کانون‌های مساجد احیاء و تقویت می‌شود

مهرواره بانور ویژه بانوان و با هدف حل مسائل خانواده و جمعیت با محوریت مسجد در دو بخش حل مسئله و روایت‌گری با حضور حجج اسلام قمی و خداداده، همزمان با روز خانواده افتتاح شد؛ این مهرواره در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.
شناسه خبر : 1199509 تاریخ انتشار : ۳ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۲۸

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، آیین افتتاح مهرواره «بانور(مهرواره تخصصی بانوان برای حل مسائل خانواده و جمعیت با محوریت مسجد)» صبح امروز (دوشنبه، سوم مرداد ماه) با حضور حجج اسلام والمسلمین محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، کمال خداداده، رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در سانل جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

بانوان در جهاد تبیین به مراتب موفق تر از مردان هستند

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «محمد قمی» در این آیین با بیان اینکه توجه به خانواده و ایجاد تکاپو و تلاش در آن مسئله ای مهم است، اظهار کرد: بی تردید بانوان در هر مسئله پیچیده ای وارد شده اند، تفاوت ایجاد کرده و سبب گره گشایی شده اند. تاریخ در این باره تصریحات متعددی دارد.

 

رییس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه تصریح کرد: محبوب ترین بنای الهی یعنی خانواده بهره ای از نور دارد و نقطه ثقل این بنا، به تقدیر الهی زن قرار گرفته است لذا بهترین راهکار در کمک به خانواده، ایجاد تمهیدات لازم به منظور نقش آفرینی موثر برای زنان است.

 

حجت الاسلام قمی ادامه داد: اگرچه دستگاه ها و نهادهای مختلف وظایفی به منظور ایجاد این تمهیدات دارند اما بعضا موفق عمل نکرده اند، این در حالی است که بانوان در هر مسئله ای حتی فراتر از خانواده ورود کرده اند، گره گشایی های بزرگ را رقم زده اند. مسئله سبک زندگی نیز از مسایلی است که باید این جمعیت نسبت به آن اهتمام داشته باشد.

 

رییس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما نقش موثر زنان را به خانواده محدود نمی کنیم، گفت: اما چه کنیم که در زمانه جنگ تبلیغاتی و جهاد تبیین قرار گرفته ایم که باز هم بانوان در آن مرکز ثقل هستند.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: بانوان به مراتب در جهاد تبیین موفق تر از مردان عمل می کنند. امروز خانواده آماج اهداف دشمنان بشریت است لذا اگر بانوان مصمم به حمایت از خانواده در موضوعات مختلف اعم از ازدواج، بهبود روابط زوجین، فرزندآوری، فرزندپروری و دیگر مسائل شوند به معنای واقعی اعجاز رخ می دهد.

 

حجت الاسلام قمی در ادامه بیان کرد: اگر بانوان به عرصه حل مسئله وارد شوند، بسیاری از آسیب های امروز جامعه مرتفع می شود و جامعه ای زلال تر و با نشاط تر خواهیم داشت لذا باید تلاش کنیم تکاپوی دیگرانی که می خواهند زلالی و عرضه و پاکی زنان را به مسیر دیگری هدایت کنند، بی اثر و بی ثمر شود.

 

وی در پایان درباره استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد در اجرای مهرواره بانور، خاطرنشان کرد: میل ما به هم افزایی در گره گشایی از مسائل مردم است چرا که کشمکش بین دستگاه ها به ویژه در موضوعات فرهنگی عاقلانه نیست. در موضوع مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز چون مدیریت ملی برای آن نیست، ما از دفاتر استانی‌ این مرکز که ظرفیت همکاری را داشته باشند، بهره می گیریم.

 

استفاده از پایگاه عظیم توحیدی مسجد در این مهرواره بسیار مبارک است

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمال خداداده» نیز در آیین افتتاح مهرواره بانور، بیان کرد: وقتی از زن سخن به میان می آید، ما بچه شیعه ها اولین تصویری که در ذهن‌مان نقش می بندد، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) است این نعمتی است که ما داریم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: ما واژه زن را به خوبی، پاکی، عطوفت و مادر شدن می شناسیم، مسئله ای که در برخی مکاتب اصلاً موضوعیت ندارد و متبادر نمی شود.

 

وی با اشاره به برگزاری مسجد محور مهرواره بانور ابراز کرد: استفاده از پایگاه عظیم توحیدی مسجد در این مهرواره بسیار مبارک است، به ویژه آنکه همسران ائمه جماعات نیز در جهاد فرهنگی و تبلیغ دیده شده اند، مسئله ای که کم‌نظیر است. چنین مسائلی باید تبدیل به گفتمان شود.

 

وی با بیان اینکه سخن از مسائل جمعیتی بدون خانواده مستحکم و موفق ممکن نیست، خاطرنشان کرد: در کانون های فرهنگی هنری مساجد شبکه 12 هزارنفره از اعضای خانم فعال وجود دارد که ما درصدد احیاء، تقویت و حمایت آنها به منظور حضور فعال در عرصه هایی همچون تحکیم خانواده، رشد جمعیت و سبک زندگی هستیم.

 

اهداف و بخش های مهرواره بانور

 

 

این گزارش می افزاید؛ «مریم زادقاسمی»، عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت و دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور نیز در این آیین اظهار کرد: مهرواره بانور کار مشترک بنیاد هدایت و اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی است. برگزاری این مهرواره با محوریت مسجد برای آن است که از مهمترین کارکردهای مسجد حل مسائل محلی است و از مهمترین مسائل محلی مربوط به حوزه خانواده است.

 

وی ادامه داد: بانوان موثرترین کنشگران خانواده هستند، از این رو، درصدد برآمدیم در مهرواره‌ی بانور از ظرفیت آنها برای حل مسائل محلی بهره بگیریم.

 

زادقاسمی درباره اهداف برگزاری مهرواره بانور، ابراز کرد: تقویت بنیان خانواده، امیدآفرینی در سطح محله، فعال کردن ظرفیت های عظیم بانوان در سطح محله، استفاده از ظرفیت همسران امامان محله با عنوان شریکة‌الامام و تقویت شبکه راهیاری بنیاد هدایت از اهدافی است که برای این مهرواره پیش بینی شده است.

 

وی با بیان اینکه مهرواره با نور در دو بخش برگزار می شود، گفت: بخش نخست مربوط به حل مسئله و شامل هفت محور و 44 مسئله مرتبط با خانواده می شود. این محورها عبارتند از: ازدواج و تشکیل خانواده، روابط زوجین، فرزندآوری، فرزندپروری، سبک زندگی، اقتصاد در خانواده و سلامت در خانواده.

 

دبیر ستاد مرکزی مهرواره نور ادامه داد: محور دوم مربوط به بخش روایت و خاطره نویسی شامل خاطرات زندگی تبلیغی بانوان شریکة‌الامام و کنشگران فعال حوزه خانه و خانواده می شود.

 

وی تاکید کرد: برای هر دو بخش مهرواره محتوای آموزشی تولید و ضبط شده و کلاس های آنلاین به ویژه به منظور ایجاد مهارت در روایت نویسی برگزار می شود.

 

زادقاسمی درباره تقویم زمانی برگزاری مهرواره با نور ابراز کرد: ماه های محرم و صفر به دلیل فرصت مناسب تبلیغ برای برگزاری مهرواره انتخاب شده است. علاقه مندان تا اربعین حسینی فرصت شرکت دارند، پس از آن داوری ها در مراحل مختلف انجام شده و نهایتا 17 ربیع الاول همزمان با سالروز ولادت پیامبر (ص) و امام صادق (ع) برگزیدگان معرفی می شوند.

 

وی اضافه کرد: مهرواره بانور صرفا در پی ایجاد فرصت رقابتی دو ماهه نیست بلکه می کوشد کنشگران از جامعه زنان را هم‌افزا کرده و با طراحی مدل پژوهشی، مسیری را برای تحکیم بنیاد خانواده طراحی و ترسیم کند.

 

زادقاسمی با اشاره به نهادهای همکار در برگزاری مهرواره بانور افزود: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بسیج بانوان، شبکه دو سیما که شبکه خانواده است و معاونت امور زنان و خانواده در برگزاری این مهرواره با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری دارد.

 

زادقاسمی تصریح کرد: گروه های جهادی و خادم یاران بانوی مساجد و همه فعالان مسجدی اعم از اعضای کانون های فرهنگی هنری، اعضای بسیج، اعضای هیئت امنای مساجد و ... مخاطب این مهرواره هستند و می توانند در آن شرکت کنند.

 

عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت در پایان خاطرنشان کرد: پس از افتتاح مهرواره، علاقه مندان می توانند عدد یک را به سامانه پیامکی 5000175 ارسال کنند تا لینک سایت و ثبت نام برای آنها ارسال شود و پس از آن نسبت به ثبت نام و شرکت اقدام کنند.

 

گفتنی است، در پایان این آیین، پوستر مهرواره با نور با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی و رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور رونمایی شد.

 

پایان پیام/ 9