تقویت ریشه پیوند خانواده، مسجد و مدرسه با طرح‌های ابتکاری یک کانون/مهارت‌آفرینی برای دانش‌آموزان را به مسجد آوردیم
تقويت ريشه پيوند خانواده، مسجد و مدرسه با طرح‌هاي ابتکاري يک کانون/مهارت‌آفريني براي دانش‌آموزان را به مسجد آورديم

تقویت ریشه پیوند خانواده، مسجد و مدرسه با طرح‌های ابتکاری یک کانون/مهارت‌آفرینی برای دانش‌آموزان را به مسجد آوردیم

کانون فرهنگي هنري شهداي قلعه نو شهر ري براي جذب خانواده‌ها به فعاليت‌هاي مسجدي طرح‌هاي مختلفي را تدارک ديده است که از جمله آنها مي‌توان به برگزاري کلاس‌هاي مهارت‌آفريني و سبک زندگي در طول تابستان ويژه دانش‌آموزان اشاره کرد.
شناسه خبر : 39502 تاریخ انتشار : ۲ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۴۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، اینکه هم معلم باشی و هم مدیر کانون فرهنگی هنری یک مسجد، وقت و انرژی فراوانی را می‌طلبد اما «زهرا دهقان نیری» از پَس هر دو این مسئولیت‌ها برآمده و علاوه بر مدیریت کانون شهدای «قلعه نو»، در کسوت مدیر مدرسه ابتدایی دخترانه آیت الله «سید رضا فیروزآبادی» شهر ری نیز فعالیت دارد.



وی زمینه حضور بسیاری از کودکان و نوجوانان را به عرصه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی با محوریت مسجد و مدرسه را فراهم آورده است به طوری که امروز نه تنها بچه‌های مدرسه که یک محله در فعالیت‌های مسجدی شرکت دارند و در بسیاری از مسایل مرتبط با محله خود از مسیر مسجد نقش آفرین هستند. بر آن شدیم در گفت‌وگویی با «زهرا دهقان نیری» کم و کیف فعالیت‌های این کانون را با مخاطبان به اشتراک بگذاریم.

 

«زهرا دهقان نیری» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه فعالیت در عرصه مسجد و مدرسه سالیان سال است که دو ضلع جداناشدنی در برنامه‌های روزانه من محسوب می‌شود، بیان کرد: چندی قبل طرح پیوند «مدرسه، مسجد، تابستان» را نه تنها در مدرسه و مسجد که با همکاری اهل مسجد در سطح محله به اجرا رساندیم و استقبال فراوانی از آن شد، معتقدم باید بین والدین، فرزندان، مسجد و مدرسه ارتباط وثیقی وجود داشته باشد تا از ورای آن بتوانیم در تحقق جامعه و مسجد تراز اسلامی گام برداریم. ما در راستای تحقق این مهم برنامه‌های مختلفی داریم که با همکاری حجت‌الاسلام «علی شریفی» امام جماعت مسجد تاکنون همه این موارد به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا رسیده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای قلعه نو شهر ری ادامه داد: از زمان شیوع کرونا در کشور که فعالیت‌های دانش‌آموزان در فضای کانال «شاد» پیگیری می‌شد با چندین مدرسه هماهنگ کردیم و پخش زنده از برنامه های مسجدی با حضور دانش‌آموزان داشتیم که از جمله این موارد می‌توان به برپایی جشن تکلیف با حضور امام جماعت اشاره داشت که در این مراسم سرود «سلام فرمانده» نیز اجرا شد.


وی با بیان اینکه ارایه برنامه در مساجد نیازمند آن است که ابعاد مختلفی را برای کار فرهنگی در نظر بگیریم، گفت: باید ذهن را معطوف به برنامه‌ریزی و فعالیت برای اقشار مختلف کرد تا از این مسیر افراد با سطوح فرهنگی متفاوت بتوانند از برنامه‌ها استفاده کرده و جذب مسجد شوند.

 

دهقان نیری در ادامه مباحث خود با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان به فعالیت‌های تابستانه کانون فرهنگی هنری شهدای قلعه نو شهر ری اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان، جوان و حتی میانسال و پیر در نظر گرفته شده است. از جمله برخی کلاس‌های تابستانی کانون می‌توان به دوره حرفه‌ای میناکاری، خیاطی، نقاشی و طراحی، کمک های اولیه، دروس تقویتی ریاضی و عربی، کلاس های قرآن در دو سطح مهد قرآن و کلاس های بزرگسالان اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: دوره های میناکاری و خیاطی که در مسجد برگزار کردیم منجر به کارآفرینی برای هنرجویان شده است چراکه این دوره‌ها از سطح مبتدی تا پیشرفته برگزار شد و اکنون بسیاری از شرکت کنندگان کسب درآمد دارند، برای مثال دوره خیاطی تا سطح ژورنال‌دوزی برگزار شد.


این فعال مسجدی تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از شرکت کنندگان در این دوره‌ها را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، تصمیم گرفتیم روزهای فرد هفته را دقیقا مثل حضور دانش‌آموز در مدرسه برنامه‌ریزی برای کلاس‌های تابستانی داشته باشیم، به این صورت که نوجوانان و جوانان از صبح تا ظهر در مسجد حاضر شده و در کلاس های مختلف از جمله ورزش، مهارت‌های زندگی، کلاس های هنری شامل گلدوزی و نقاشی شرکت می کنند؛ ضمن اینکه تلاش ما این بود تا هرکدام از این دوره‌ها کاربردی باشد برای مثال در بخش مهارت‌های زندگی برای شرکت کنندگان پسر دوره فنی با عنوان «مهندس شو» را گنجانده‌ایم که شامل تعمیرات اولیه در منزل می شود.

 

وی در مورد فعالیت‌های کانون شهدای قلعه نو برای جذب اهل محل به مسجد گفت: اخیرا با رایزنی با عکاسی محله در حال کلید زدن طرحی هستیم که طی آن والدینی که به تازگی دارای فرزند شدند، با فرزند خود در مسجد حضور یافته و امام جماعت در گوش نوزاد آنها اذان و اقامه قرائت کرده و این لحظه توسط عکاس ثبت شود. این طرح از سوی عکاس محله نیز مورد استقبال واقع شد به طوری که تنها هزینه دریافتی در این طرح بابت چاپ عکس خواهد بود.
 

دهقان نیری همچنین با اشاره به برخی فعالیت‌های مناسبتی افزود: ما برای هر مناسبت از یکماه قبل برنامه ریزی و طراحی پوستر را آغاز می کنیم، برای مثال برای عید سعید غدیر برنامه مفصلی را طراحی کرده ایم که طی آن افراد مختلفی به عشق و ارادت به ساحت امام علی (ع) به مسجد آمدند؛ اکنون نیز مشغول تدارک فعالیت های محرم هستیم. 

 

وی گفت: نکته قابل توجه در مورد برنامه های محرم و صفر مسجد و کانون شهدای قلعه نو آن است که در طول ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، مهد قرآن همچنان فعال بوده و اتفاقا با آغاز عزاداری ها همچنان فعالیت دارد تا از این مسیر بچه ها با فرهنگ حسینی آشنا شوند.