تعبیر «الگوی سوم زن» نمایانگر بالندگی جامعه زنان ایرانی است/ زنان پیرو مکتب امامت و ولایت باید حضرت فاطمه (س) را الگوی خود قرار دهند
تعبير «الگوي سوم زن» نمايانگر بالندگي جامعه زنان ايراني است/ زنان پيرو مکتب امامت و ولايت بايد حضرت فاطمه (س) را الگوي خود قرار دهند
مشاور امور بانوان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور؛

تعبیر «الگوی سوم زن» نمایانگر بالندگی جامعه زنان ایرانی است/ زنان پیرو مکتب امامت و ولایت باید حضرت فاطمه (س) را الگوی خود قرار دهند

گنجي با اشاره به تعبير «الگوي سوم زن» از سوي مقام معظم رهبري (مدظله العالي)؛ اين وصف را نمايانگر بالندگي زنان ايراني دانست و افزود: زنان پيرو مکتب امامت و ولايت بايد بانوي نمونه اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) را الگوي خود قرار دهند.
شناسه خبر : 39302 تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۱۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست مشترک «فاطمه گنجی» مشاور امور بانوان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و بانوان شاغل در بخش ستادی صبح روز شنبه 25 تیر ماه در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی ستاد برگزار شد.

بر پایه این گزارش: در ابتدای این جلسه بانوانی که از بخش‌ها و ادارات مختلف ستاد در این جلسه حضور داشتند به ارایه نقطه نظرات و پیشنهاداتی خود پرداختند و در ادامه مشاور امور بانوان ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به ارایه مباحث خود پرداخت.

گنجی در بخش نخست سخنرانی خود ضمن تبریک عید سعید غدیر به عنوان عیدالاکبر گفت: ما در عرصه‌های مختلف باید به غدیر بازگردیم و این واقعه را بررسی کنیم. مهمترین علت اجحاف به غدیر این بود که پس از این واقعه خانواده را زیر پا گذاشتند؛ از واقعه غدیر غفلت کردند که سبب تمامی حادثه‌ها در تاریخ اسلام شد از جمله حادثه کوچه بنی‌هاشم و واقعه عاشورا و ... .


مشاور امور بانوان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: اولین شهیده بعد از پیامبر اکرم (ص) حضرت زهرا (س) بود که تا پای جان از حضرت امیرامومنین (ع) و ولایت دفاع کردند.

وی ادامه داد: امروز نیز ما به عنوان پیرو مکتب امامت و ولایت باید نسبت به حق و حقوق خود در حوزه زن و خانواده مطالبه‌گری داشته باشیم؛ بانوان همواره در تاریخ اسلام نقش مهم و کلیدی داشتند؛ مساله عاشورا با رشادت‌ها و تلاش حضرت زینب (س) زنده ماند و اگرنه کربلا در کربلا می ماند اگر زینب (س) نبود.

گنجی در ادامه به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد بانوان و مفهوم «الگوی سوم زن» که از سوی ایشان مطرح شد اشاره کرد و افزود: معظم‌له عنوان کردند: «زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابه‌ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود...».

وی با بیان اینکه نگاه اسلام و به تبع آن، مقام معظم رهبری به زن، نگاهی جامع است که ارزش های الهی و منطق انسانی، در آن لحاظ شده است؛ در نظام مقدس انقلاب اسلامی، جایگاه زن به حدی است که یک روز را به پاس قدردانی از جنس مؤنث اختصاص داده اند. 

گنجی تصریح کرد: نگاه رهبری به زن در روز زن به این صورت است که بیان فرمودند: «روز زن، یعنی نگاه درست و مبتنی بر منطق به زنان، که نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می‏دهند». همچنین معظم له، زن را از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داده‌اند که عبارت اند از: دیدگاه اول: زن، عنصر تکاملی جامعه و بشر؛ دیدگاه دوم: زن عنصر همراهی در جوامع؛  دیدگاه سوم: زن عنصری درصورت و سیرت مادری.

وی گفت: این تعبیر از سوی مقام معظم رهبری باعث می شود که ما به عنوان زن، به خود ببالیم. خدمت در سنگر مسجد یک افتخار است و کانون های مساجد به عنوان سنگر انسان‌سازی نقش موثری در جامعه دارند.

گنجی در بخش دیگری از مباحث خود به نقش مساجد در پیروزی رزمندگان در جریان جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: بدون فعالیت مساجد به پیروزی نمی رسیدیم، بنابراین امروز باید این سنگر را حفظ کنیم.

مشاور امور بانوان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه ضمن تاکید نسبت به جایگاه و فعالیت‌های خواهران در این ستاد افزود: با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری در حوزه زن و خانواده، رفاهیات، ورزش بانوان، شاهد رشد و تعالی هرچه بیشتر جایگاه بانوان در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خواهیم بود.