مدیریت مسجد یک هنر است
مدیریت مسجد یک هنر است

مدیریت مسجد یک هنر است

حجت الاسلام ملک مکان گفت: مدیریت مسجد یک هنر است که لازم است این هنر کسب شود و مسجد مدیریت شود و در مساجد باید تغییرات و تحولاتی شکل گیرد و افراد جوان تر کار را دست بگیرند.
شناسه خبر : 1195623 تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «حسین ملک مکان»، امروز (چهارشنبه 22 تیر) در همایش «مسجد جامعه پرداز» در تالار «حافظ» شیراز برگزار شد، گفت: مسجد یکی از مهمترین پایگاه های دینی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با اشاره به اینکه از بدو تاسیس در صدر اسلام تاکنون نقش بسزایی در جنبش ها و حرکت ها و سایر فعالیت های اجتماعی، سیاسی و جهادی داشته است، تاکید کرد: نقش مسجد در پیروزی انقلاب و پیشتیبانی از جبهه ها بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه آنچه که باعث تاسف و نگرانی است اینست که در این سال های اخیر مسجد آنگونه که باید منشا خیرات و تحولات باشد و رونق داشته باشد، نقش آن کمرنگ شده است، تاکید کرد: عوامل مختلفی در این امر دخیل است.

حجت الاسلام ملک مکان گفت: ایجاد فرهنگسراها، حسینیه ها و مهدیه ها باعث شده مسجد از مرکزیت بیفتد و اجتماعاتی که در مسجد شکل می گرفت پراکنده و سوق داده شد و می توان این موضوع را مدیریت و تدبیر کرد که حسینیه ها و تکایا می توانستند در کنار مسجد باشد و محوریت در اختیار مسجد باشد.

وی با اشاره به اینکه امام جماعت که باید امام محله باشد، صرفا امام جماعت است و ارتباطی که با اقشار مختلف داشته باشد، را ندارد و برخی ائمه جماعت در زمان نماز حضور دارد و با افراد هیچ ارتباطی ندارد، اضافه کرد: برخی مسجدی ها با عدم توجه و برای رقابت سعی در حذف همدیگر می کنند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مساجد خالی از جوانان و نوجوانان هستند و در مساجد چند نفر از افراد مسن حضور دارند، تاکید کرد: مدیریت مسجد یک هنر است که لازم است این هنر کسب شود و مسجد مدیریت شود و در مساجد باید تغییرات و تحولاتی شکل گیرد و افراد جوان تر کار را دست بگیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس افزود: کار در مسجد برای ائمه جماعت یک کار جنبی شده است در حالی که باید مرکز اصلی و پایگاه یک طلبه باید مسجد باشد چون مسئولیت طلبه ترویج دین مبین اسلام است و بهترین مکان برای ترویج دین، مسجد است.

وی با اشاره به اینکه نیاز است مسئولین حمایت های لازم را از مساجد داشته باشند و پشتیبان اصلی مسجد مردم و خیرین هستند، اظهار کرد: پیش همایش است که دوره آموزشی و کارگاهی برای ائمه جماعت برگزار شود.

پایان پیام/ 130