نخستین جشنواره آیین‌های غدیری سروند به میزبانی کانون فرهنگی هنری «والقلم» برگزار می شود
نخستين جشنواره آيين‌هاي غديري سروند به ميزباني کانون فرهنگي هنري «والقلم» برگزار مي شود
همزمان با دهه امامت و ولایت؛

نخستین جشنواره آیین‌های غدیری سروند به میزبانی کانون فرهنگی هنری «والقلم» برگزار می شود

درويش از برگزاري نخستين جشنواره آيين‌هاي غديري سروند به ميزباني کانون فرهنگي هنري «والقلم» همزمان با دهه امامت و ولايت خبر داد.
شناسه خبر : 38766 تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۱۶

«محمدرضا درویش» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، از برگزاری نخستین جشنواره آیین‌های غدیری سروند به میزبانی شهر تاریخی ششتمد در خراسان رضوی خبر داد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری والقلم ادامه داد: آیین‌های غدیری در خطه تاریخی ششتمد چون نگینی برتارک این دیار کهن می درخشد و برگزاری این آیین‌ها در زادگاه اولین شارح نهج‌البلاغه، برگ زرینی از تاریخ و افتخارات ششتمد محسوب می شود.

 

 وی افزود: آیین هایی که امسال در شهرستان ششتمد اجرایی می شود، براساس مستندات تاریخی شکل گرفته است و قدمت برخی از این آیین‌ها به دوره«یحیی بن زید» نوه امام سجاد (ع) می‌رسد؛ همچنین برخی دیگر از این آیین‌ها از نظر قدمت به سال 200 هجری قمری مقارن با هجرت تاریخی علی بن موسی الرضا (ع ) از مدینه به مرو می رسند.

دبیر نخستین جشنواره آیین‌های غدیری سروند تصریح کرد: آیین هایی مانند چاووشی‌خوانی، خطبه‌خوانی غدیر، نقالی، پرده خوانی، پیمان اخوت و برادری، شال گذاری سادات، شبیه سازی واقعه غدیر، سبزپوشان به رسم سیادت و..... سالیان سال است که در روستاهای این منطقه نسل اندرنسل اجرا می شود و امسال با عنایت ویژه امام جمعه شهرستان و مسئولین شهرستان ششتمد با شکوه و عظمتی بیشتر برگزار خواهد شد.

 

وی گفت: امسال تمامی این برنامه ها درقالب یک جشنواره بنام سروند اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه با هماهنگی‌های انجام شده با مسوولین وفعالان منطقه، قرار است شهرستان ششتمد به عنوان پایتخت آیین‌های غدیری معرفی شود چراکه اجرای این آیین ها در ششتمد پیشینه تاریخی دارد.

 

گفتنی است جشنواره آیین های غدیری سروند در دهه امامت و ولایت در روستای پادر شهرستان ششتمد به همت بچه های مسجد کانون فرهنگی هنری والقلم برگزار خواهد شد.