امروز تعبیر «امامت امت» در شاکله کارکردهای مسجدی متبلور می‌شود
امروز تعبير «امامت امت» در شاکله کارکردهاي مسجدي متبلور مي‌شود
دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت؛

امروز تعبیر «امامت امت» در شاکله کارکردهای مسجدی متبلور می‌شود

عبودتيان، با اشاره به تعبير امام خميني (ره) در روز 12 فروردين که فرمودند: «من در اين روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوري اسلامي ايران را اعلام مي‌کنم»، گفت: امروز اين تعبير در شاکله کارکردهاي مسجدي متبلور مي‌شود.
شناسه خبر : 38663 تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۴۷

«سید احمد عبودتیان» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی محلات تاثیر بسزایی دارند، بیان کرد: فعالیت کانون‌های مساجد یکی از جلوه‌های جدی از بحث حکمرانی محله‌ای است به این معنا که کانون‌ها در تحقق ورود جوانان به عرصه اجتماع آن هم از بستر مسجد نقش مهمی را ایفا می کنند. 

 دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت ادامه داد: فعالیت با محور مسجد یک بستر مطلوب در عرصه حکمرانی مردمی محسوب می شود، چراکه الگوی رفتاری و مدیریتی نبی مکرم (ص)، نیز در مسجد متبلور بود.


وی با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام یک نهاد مردمی و متکی به فعالیت و حضور مردم بوده است، افزود: نباید این اتکا قطع شود البته کمک حکومت به مساجد را نفی نمی کنیم اما نکته اینجاست که همواره در طول تاریخ، مردم اداره‌کننده مساجد بودند و وابسته سازی مسجد به حاکمیت به این جایگاه لطمه می‌زند.


عبودتیان در ادامه بیان کرد: تحقق چنین نگاهی مستلزم کارگزارانی است که خود اعتقاد به این رویکرد داشته باشند و مردمی باشند؛ حکمرانیِ مردمی یک بحث است و حکمرانیِ مردم، بحثی دیگر. حکمرانیِ مردم یعنی عنان کار دست مردم باشد. 


وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در روز 12 فروردین، تعبیر «امامت امت» را به کار برده و فرمودند: «من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم»، افزود: تحقق تعبیر امامت امت یک بستر می‌خواهد که این بسترمسجد است. به بیان دیگر حکمرانی مردم در مسجد متبلور می‌شود. 

دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، رویکرد بر پایه حکمرانی مردم و با محوریت مسجد بود؛ اکنون شاید با آن ایده‌آل فاصله داریم اما اتفاقات خوبی شکل گرفته که نویدبخش تحقق این رویکرد مسجدی است؛ چرا که از یک سو شاهد تحولی هستیم که در کانون‌های مساجد شکل گرفته و از سوی دیگر علقه‌ای که در جامعه امروز نسبت به فعالیت‌های مسجدی وجود دارد منجر به تحقق این مساله خواهد شد.


عبودتیان در بخش دیگری از مباحث خود در مورد نهضت بازگشت به مساجد تصریح کرد: این مساله زمانی محقق می شود که مردم و ساکنان محله ای که مسجد در آن قرار دارد؛ مسجد را به عنوان محل فایده معنوی و مادی بشناسند، بنابراین کارکردهای مسجد باید همانند گذشته احیا شود به نحوی که روح تعاون و روح تشکیلات جامعه اسلامی در مسجد شکوفا شود.


دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: در این عرصه لایه گفتمانی اهمیت ویژه ای دارد؛ با این وجود تحقق این سیر باید به شکل طبیعی و خودجوش باشد. اکنون در سطح شهرها و روستاهای مختلفی از کشور مساجدی را می بینیم که فعال هستند و محله را با کمک مردم اداره می کنند.