آنچه در نخستین جلسه مجازی مدیران ستادی و استانی کانون‌های مساجد کشور با حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده گذشت
آنچه در نخستين جلسه مجازي مديران ستادي و استاني کانون‌هاي مساجد کشور با حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده گذشت

آنچه در نخستین جلسه مجازی مدیران ستادی و استانی کانون‌های مساجد کشور با حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده گذشت

مديران ستادي و استاني کانون‌هاي مساجد کشور در نخستين جلسه مجازي با حجت‌الاسلام و المسلمين «کمال خداداده» ضمن ارايه گزارش از فعاليت‌ها به بيان نقطه نظرات خود پرداختند.
شناسه خبر : 38396 تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۴۶
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین نشست مجازی حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با مدیران حوزه‌های ستادی و استانی مناطق کشور، روز دوشنبه 30 خرداد ماه در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی ستاد برگزار شد.
در ادامه گزیده مباحث و گزارش‌های ارایه شده از سوی مدیران ستادهای استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور را می‌خوانید:
استان قم
حجت‌الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم طی سخنانی در این نشست مجازی با اشاره به اینکه در آستانه فصل تابستان و اوقات فراغت قرار داریم، گفت: در این راستا تامین تجهیزات بهتر برای کانون ها اهمیت دارد؛ از سوی دیگر از آنجایی که نسبت به ظرفیت‌های خواهران آنچنان که باید توجه نشده است امیدواریم به صورت جدی این مساله و فعالیت‌‎های خواهران عضو در سطح کانون ها در نظر گرفته شود.
مدیر ستاد فهما استان قم در ادامه نسبت به هدفمندی هرچه بیشتر در عرصه کتابخانه‌های مساجد تاکید کرد و افزود: آنچه که اکنون در کتابخانه های مساجد نیاز داریم بیشتر به حوزه کتاب های گروه سنی کودک و نوجوان و همچنین کتاب‌های درسی باز می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی در بخش دیگری از مباحث خود نسبت به تحقق بیمه کانون‌های فاقد بیمه تاکید کرد و گفت: این مساله می تواند منجر به شکل‌گیری و ایجاد انگیزه برای فعالیت های جهادی در مسجد باشد.
استان البرز
در ادامه این نشست مجازی حجت الاسلام «کاظم شکری»، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان البرز گفت:  از چالش ها و آسیب‌هایی که در کشور نسبت به کانون ها مواجه هستیم بحث هویت بخشی به کانون‌های مساجد است که فکر می کنم ستاد باید بیش از پیش در این عرصه فعالیت شود، البته در این حوزه کار شده است اما به فراخور ظرفیت کانون ها می توان اقدامات مناسب‌تری داشت. 
وی ادامه داد: به برکت دولت انقلابی که اکنون روی کار آمده است بسیاری از مدیران کانون ها در بدنه دولت و در شورای اداری استان ها فعالیت دارند، تصور می کنم می توان از ظرفیت این مدیران که در بدنه دولت هستند برای هویت بخشی به کانون ها استفاده کنیم.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان البرز گفت: اکنون زمان آن رسیده است که ستاد به سمت تامیین منابع پایدار حرکت کند و امیدوارم که زمینه تحقق دریافت اعتبار مصوب برای ستاد هماهنگی کانون های مساجد از مجلس شورای اسلامی مصوب شود.
استان تهران
در ادامه «حسین براتی» سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران به ارایه گزارشی از برخی فعالیت‌های انجام شده پرداخت و گفت: حضور کانون های استان تهران در برنامه «چله مهدویت» که به صورت ملی و در قالب 16 رشته برگزار شد منجر به تبلور ظرفیت بچه های مسجد شد چراکه با توجه به تنوع رشته ها حضور حداکثری ممکن شد.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره آموزشی «سفیران اجتماعی»، دوره طرح‌نویسی و سواد رسانه‌ای از جمله دیگر فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران بود.
استان مرکزی
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین «مصطفی ذوالفقاری» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان مرکزی به بخشی از فعالیت‌های بچه‌های مسجد در این استان اشاره کرده و گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری نسبت به مساله خانواده و جمعیت، در حال برگزاری دوره ای با عنوان «مادر نمونه مربی دانا» هستیم.
وی افزود: طرح دیگری که اکنون در سطح کانون‌های مساجد استان مرکزی در حال برگزاری است «آواهای آسمانی» نام دارد که ویژه بخش روستایی بوده و اختصاص به بحث چاووشی خوانی، ربناهای قرآنی، سحری خوانی در روستاها دارد که تاکنون بیش از 300 اثر دریافت کرده ایم.
حجت الاسلام ذوالفقاری در ادامه به طرح تلاوت نور اشاره کرد و گفت: این طرح ماندگار که مبدع آن ستاد هماهنگی کانون های مساجد بود باید بیش از پیش در مساجد پرورش یافته و به آن توجه داشته باشیم. اکنون تابلوی تلاوت نور که چند سال قبل به مساجد ارایه شد به عنوان تابلوی هویت کانون شناخته می شود و اساسا طرح های قرآنی هویت کانون های فرهنگی هنری را بیش از همیشه در مساجد نشان می دهد.
استان سمنان
حجت‌السلام و المسلمین «سید علی موسوی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان سمنان در بخش دیگری از این نشست مجازی با اشاره به اینکه شب گذشته طرح اوقات فراغت این استان با حضور 25 نفر از مدیران کانون ها برگزار شد، اظهار کرد: ما به طور کلی برای این ایام چهار طرح ویژه داریم که سه مورد از آنها قرآنی است. 
استان گیلان
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدعلی رضوانی‌نژاد» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گیلان طی سخنانی اظهار کرد: در ماه رمضان با همکاری کانون‌های مساجد استان و شهرداری موفق به برگزاری «جام رمضان» شدیم که در این برنامه 1700 نفر از ورزشکاران حضور داشتند. 
وی ادامه داد: همچنین با محور مساله حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی طرحی با عنوان «آسیب از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک تر است.» را در دست اجرا داریم که فراخوان آن به زودی منتشر شده و اواسط تابستان اختتامیه این طرح برگزار می شود.
استان قزوین
در ادامه این نشست مجازی «محمدحسین باغبان ها» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین با بیان اینکه فعالیت‌های خود را متمرکز بر توانمندسازی کانون ها کرده ایم، گفت: در این راستا دوره «انصار» با حضور 120 نفر از دهه هشتادی ها در استان تهران در قالب یک اردوی آموزشی برگزار شد. همچنین دوره دیگری با عنوان «صراط» مخصوص مربیان به مدت دو روز برگزار کردیم که این مربیان نیز دهه هشتادی بودند.
استان گلستان
بخش دیگر این نشست مجازی اختصاص به مباحث «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان گلستان داشت.
وی با اشاره به میزبانی استان گلستان از جشنواره فیلم طنین مسجد گفت: اکنون در حال برگزاری پنجمین دوره این جشنواره هستیم و امیدواریم که جشنواره بیش از گذشته حمایت شود، چراکه اکنون که در دوران پساکرونا قرار گرفته ایم انتظار می رود توجه ویژه ای به برنامه های کانون ها به ویژه در عرصه هنر شود.
استان مازندران
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین «رجب نعمتی» به مساله تجهیز کتابخانه های مساجد اشاره کرد و گفت: نیاز است که نسبت به این مساله توجه بیشتری شده و امکانات و کتاب های متنوع تهیه شود.
استان کرمانشاه
همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین «افشین کلات پور» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان کرمانشاه طی سخنانی اظهار کرد: امسال با توجه به منویات مقام معظم رهبری، بحث اشتغال در سطح کانون‌های مساجد استان را مورد توجه قرار داده ایم، از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات تابستانی قرار داریم نسبت به مساله اوقات فراغت برنامه ریزی کرده و تفاهم نامه‌های متعددی را ارگان های مختلف از جمله حوزه هنری، شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و سپاه امضا کرده ایم و امیدواریم که امسال در عرصه اوقات فراغت فعالیت های متعددی را در سطح کانون ها شاهد باشیم.
وی در ادامه پیشنهاد ایجاد ساختار به منظور تاسیس دفتر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در شهرستان ها را ارایه کرد.
استان ایلام
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین «علی چراغی پور» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان ایلام با بیان اینکه ایلام با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر هرساله با عنوان پایتخت اربعین حسینی میزبان زائران است، گفت: امسال پیش بینی حضور پنج تا شش میلیون زائر در این کنگره عظیم شده است.
وی ادامه داد: طرح «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» عنوان طرحی بود که در طول ماه مبارک رمضان در سطح مساجد استان ایلام به همت کانون های فرهنگی هنری اجرایی شد و پس از ماه مبارک تاکنون تداوم یافته است. 
مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان ایلام افزود: همچنین طرح اوقات فراغت با عنوان «مسجد شور بندگی» نیز از دیگر برنامه های کانون های مساجد استان ایلام در تابستان است. 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان در زمینه تقویت کارآفرینی در سطح کانون ها تلاش کرده است، افزود: در این راستا در عرصه صنایع دستی از جمله فرش چندین مرکز فعالیت خود را آغاز کردند و سال گذشته یک تخته فرش دستباف از سوی این کانون ها به حرم مطهر حضرت عباس (ع) اهدا شد و فرش دوم نیز در حال بافت است.
حجت الاسلام و المسلمین چراغی پور در ادامه گفت: با توجه به اینکه ایلام از استان های مرزی است، پیشنهاد می کنم با در نظر گرفتن این مساله که نماینده حرم مطهر حضرت عباس (ع) از مردم ایلام است، از این ظرفیت استفاده شده و در راستای گسترش فعالیت های بین المللی مسجدی بین دو کشور ایران و عراق گام برداریم.
استان لرستان
در بخش دیگری از این نشست «محمد ابدالی پور» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان لرستان طی سخنانی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های سه ماهه اخیر در سطح این استان اظهار کرد: مرحله دوم دوره آموزش رایگان هنر در سطح مناطق و استان‌های محروم مرزی کشور که از برنامه های راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1400 و 1401 بود، در استان لرستان و در چهار شهرستان محروم تداوم یافت. این دوره ها که با حضور اساتید مجرب برگزار می شوند منجر به تبلور ظرفیت مناطق محروم می شود.
وی گفت: همچنین با همکاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، افتتاحیه طرح اوقات فراغت در تمامی شهرستان ها با حضور مدیران ارشاد شهرستان و با هماهنگی دفاتر ائمه جمعه برگزار می شود.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان لرستان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر بچه های مسجد با همکاری حوزه هنری گفت:  این جشنواره چند روز قبل در استان لرستان و با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد و مورد استقبال بچه های مسجد قرار گرفت.
وی در ادامه اجرای طرح های روستایی با محور اشتغال زایی و کارآفرینی در استان های محروم را به عنوان یکی دیگر از فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان لرستان برشمرد و افزود: در راستای پشتیبانی از این طرح تربیت مربی در حوزه صنایع دستی و برنامه های آموزشی فرهنگی نیز در دست اقدام است.

 

استان همدان
در ادامه «حمیدرضا ناهیدی فرد» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان همدان با اشاره به برخی فعالیت های این استان اظهار کرد: در حوزه کودک و نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی استان برگزار شد که از ظرفیت های هنری کانون ها در این جشنواره استفاده شد.
وی در ادامه نسبت به تقویت فعالیت ها در استان هایی که جاذبه گردشگری دارند تاکید کرد و افزود: بازآفرینی اردوهای آموزشی نقش مهمی در جذب و تقویت فعالیت های کانون ها دارد.
استان کردستان
در ادامه این نشست «کامل گلباغی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان کردستان خواستار توجه هرچه بیشتر نسبت به فعالیت های کانون های مساجد روستایی که از امکانات محدودی برخوردارند شد.