شعار «خدمت کریمانه؛ جهاد عالمانه» به مثابه نقشه راه برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) است
شعار «خدمت کريمانه؛ جهاد عالمانه» به مثابه نقشه راه براي معرفي سيره ائمه اطهار (ع) است
رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت؛

شعار «خدمت کریمانه؛ جهاد عالمانه» به مثابه نقشه راه برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) است

حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده با اشاره به فعاليت‌هاي ستاد بزرگداشت دهه کرامت، به شعار اين دهه در سال 1401 اشاره کرد و گفت: «خدمت کريمانه؛ جهاد عالمانه» به مثابه نقشه راه براي معرفي سيره ائمه اطهار(ع) است.
شناسه خبر : 38056 تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۲۱

حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) با اشاره به فعالیت‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت در راستای گرامیداشت این ایام اظهار کرد: امسال با تکیه بر شعار محوری «خدمت کریمانه؛ جهاد عالمانه» دهه کرامت را آغاز کردیم و امیدوارم با استعانت از سیره حضرت فاطمه معصومه(س) و برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا (ع) که افتخار میزبانی مضجع شریف‌‌شان در قم و مشهد مقدس نصیب ما ایرانیان شده است، در مسیر خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنها همواره پیش‌قدم باشیم. این شعار به مثابه یک نقشه راه برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) است.



رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا» افزود: این آیه شریفه از جمله مواردی است که بر جایگاه و کرامت انسان نسبت به سایر مخلوقات صحه می‌گذارد و اینکه آفرینش در خدمت کمال انسان است؛ بنابراین باید از هر فرصتی برای همراهی و کمک به همنوعان بهره‌مند شد؛ در این راستا دهه کرامت یک نشان و الگو است که می‌تواند زمینه شکل‌گیری بسیاری از فعالیت‌های مفید و خیرخواهانه را در سطح ملی رقم بزند.



وی ادامه داد: نهادها و سازمان‌های عضو در امر بزرگداشت دهه کرامت در طول این 10 روز هرکدام بر حسب وظیفه و حیطه فعالیت خود، تلاش می‌کنند تا با ارایه خدمات، برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های مرتبط با این ایام، برپایی جشنواره‌های متنوع و بسیاری از اقدامات دیگر زمینه را برای ترویج سیره کریمه اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) فراهم آورند. 



حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه گفت: برگزاری جشن‌های «زیر سایه خورشید» به همت آستان قدس رضوی از جمله برنامه‌هایی است که با حضور خدام بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) همچون سال‌های گذشته در سراسر کشور اجرایی خواهد شد؛ همچنین بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نیز جشنواره سالانه امام رضا(ع) را به مناسبت این ایام برگزار خواهد کرد.



وی افزود: از سوی دیگر با توجه به کمرنگ شدن ویروس منحوس کرونا، امسال تبلیغات و برنامه‌های محیطی افزایش می یابد و سازمان و نهادهای عضو در ستاد بزرگداشت دهه کرامت بر اساس رسالت سازمانی خود در این عرصه فعالیت خواهند داشت و بسیاری از برنامه های جشن و بزرگداشت ایام به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.



رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با بیان اینکه بازه زمانی ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) که به عنوان دهه کرامت شناخته می‌شود؛ یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی فرهنگ امامت و ولایت به جهانیان است، تصریح کرد: در این راستا سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی کشور همواره تلاش کرده‌اند تا به صورت ویژه در این ایام در عرصه معرفی سیره اهل بیت(ع) به مخاطبان مسلمان غیرایرانی فعالیت کنند، هرچند که این رویکرد به دلیل شیوع کرونا در دو سال اخیر عمدتا در بستر فضای مجازی نمود یافت اما امیدواریم با توجه به بهتر شدن شرایط، زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در گستره بین المللی فراهم شود.



حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه ضمن تاکید نسبت به ترویج و گسترش گردشگری دینی به ویژه در دهه کرامت افزود: ایران اسلامی میزبان یک امام معصوم (ع) و بسیاری دیگر از امامزادگان است؛ محور دهه کرامت حضرت فاطمه معصومه(س)، امام رضا(ع و حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ هستند بنابراین با تکیه بر مضجع شریف این بزرگواران و سایر بقاع متبرکه از جمله حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری، می توان در قالب توسعه گردشگری دینی سیره این بزرگواران را ترویج کرد که این مهم یکی از اهداف ما در دهه کرامت است.



وی در ادامه به فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ویژه دهه کرامت اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور که حتی در دورترین روستاها حضور دارند؛ محور فعالیت های ستاد فهما متمرکز بر شکل‌دهی یک حرکت منسجم مومنانه در دهه کرامت است؛ به این معنا که بتوانیم با همراهی و همکاری بچه‌های مسجد و به نام مبارک حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع)، حضرت شاهچراغ(ع) از نیازمندان دستگیری کنیم.



رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت افزود: این حمایت از خانواده های کم‌برخوردار و نیازمند در چند قالب است، نخست کمک‌های مومنانه و بسته‌های معیشتی، در وهله بعد راه اندازی شغل و حرفه که در این عرصه بچه های مسجد عملکرد درخشانی داشتند. تلاش ما این است که در حیطه کارآفرینی به صورت خاص فعالیت ستاد هماهنگی کانون های مساجد را گسترش دهیم و این ایام فرصت مناسبی است.



حجت الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: علاوه بر این برگزاری پویش‌ها و مسابقات متنوع بر اساس جغرافیا، آداب و رسوم و فرهنگی بومی هر استان از دیگر برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد در دهه کرامت به شمار می‌رود.