عشق واقعی به مکتب اهل بیت(ع) در ارایه محتوای مفید به مخاطب متبلور می‌شود
عشق واقعي به مکتب اهل بيت(ع) در ارايه محتواي مفيد به مخاطب متبلور مي‌شود
مجری و گوینده رادیو-تلویزیون؛

عشق واقعی به مکتب اهل بیت(ع) در ارایه محتوای مفید به مخاطب متبلور می‌شود

مطلب، با اشاره به اينکه ارادت به خاندان عصمت و طهارت بايد با معرفي سيره آنها همراه باشد، اظهار کرد: عشق واقعي به مکتب اهل بيت(ع) در ارايه محتواي مفيد به مخاطب متبلور مي‌شود.
شناسه خبر : 38013 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۰۰

«محمد مُطلب» مجری و گوینده رادیو –تلویزیون در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه ‌عرصه اجرا برای مخاطبان در رشته‌های مختلف از جمله عرصه مباحث دینی؛ مستلزم آن است که مجری یا هنرمند از حیطه اطلاعات گسترده‌ و مهمتر از آن اعتقاد قلبی برخوردار باشد، اظهار کرد: بسته به میزان همین آگاهی و نوع ارایه است که مخاطب با برنامه یا اثر هنری ارتباط برقرار می‌کند.


وی ادامه داد: برای ورود به بحث از خاطرات و تجربه شخصی خود آغاز می‌کنم؛ من سوم ابتدایی بودم که قاری قرآن مدرسه و پس از آن خواننده گروه سرود شدم. اول راهنمایی نیز به عنوان مداح در هیات نارمک که محله مان بود مداحی می کردم. به یاد دارم که اولین بار دستم می لرزید و اضطراب داشتم اما کمی که بزرگ تر شدم همه تجارب من از قاری قرآن بودن، تا تک خوان سرود شدن و رفتن به هیات بهانه ای شد که در مداحی ریتم را بشناسم و به بهانه نوکری برای اهل بیت(ع) اکنون خواننده مرکز موسیقی رسانه ملی هم هستم.

مطلب گفت: وقتی بچه هیاتی می شوی خود به خود روابط اجتماعی‌‌ات قوی می شود و این همه به برکت میراث ائمه اطهار (ع) و به ویژه امام حسین (ع) و علی بن موسی الرضا(ع) است که در میان ما ایران جایگاه ویژه ای دارند. واقعیت آن است که وقتی خدا توفیق می‌دهد یک جرقه در جایی از زندگی برایت زده می شود و راه برایت روشن و مشخص می شود. معتقدم وقتی خداوند توفیق خدمت می دهد باید ادامه دهیم. چه کسی در غم اهل‌بیت (ع) گریسته و اکنون حال خوب و حس سبک شدن ندارد؟ 

وی ادامه داد: شهدا یک شبه به مسجد نرفتند که ثبت نام کنند و شهید شوند. همه این حضور خالصانه از یک نقطه آغاز شده که انتهایش به شهادت ختم شده است. این لیاقتی است که انسان در جان خود پرورش می دهد.

مجری برنامه آوا نوا در بخش دیگری از مباحث خود به اهمیت کار مجری در ارایه محتوا به مخاطب اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که وقتی در موقعیتی قرار می گیریم که رصد شده و بسیاری از چشم‌ها و گوش‌ها متوجه ما هستند نباید احساسی برخورد کنیم، این مساله به ویژه در مورد مباحث معارفی اهمیت بسزایی دارد. اکنون نیز که در دهه کرامت قرار گرفتیم و طبیعتا به فراخور ایام، این دست برنامه‌ها تعدد پیدا می‌کنند اهمیت دارد 

مطلب ادامه داد: ارایه هنر می تواند در سطح یک رسانه اعم از مکتوب، شنیداری، دیداری باشد و یا حتی در مقام ارایه بحث در یک منبر مسجدی یا هیات باشد، آنچه که اهمیت دارد این است که نظر شخصی را تحمیل نکرده و اطوار اضافه نداشته باشم که مردم متوجه می‌شوند. قرار نیست که اگر می‌خواهیم در مورد اهل بیت(ع) صحبت کنیم زبان بدن یک ساز بزند و گفتار ساز دیگر. مخاطب هوشمند است.


وی تصریح کرد: اثرپذیری از محتوایی که با اعتقاد قلبی به مخاطب ارایه می شود فراتر از تصور است چراکه همه حرف زدن را می‌دانند و اکنون که در عصر ارتباطات و سرعت هستیم این قابلیت برای همگان فراهم است که در بستر فضای مجازی دغدغه‌های خود را برای مردم بازگو کنند؛ اما نکته این است که اگر این سخنان برخاسته از عقیده فرد باشد در دیگران تاثیر می گذارد. از سوی دیگر باید مطالب را مختصر ارایه کرد. برای مثال اگر قرار است که در مورد مباحث معارفی و اهل بیتی سخن بگویم باید به اختصار اصل موضوع را بیان کرده و نتیجه گیری کنیم.


این گوینده رسانه ملی گفت: برای مثال اگر یک معلم سر کلاس یک ساعت از زندگی امام رضا(ع) بدون وقفه سخن بگوید معلوم است که دانش آموز خسته می شود. عصر مبارزه با ثانیه ها است، باید سخنور خوبی باشیم و مطالب را خلاصه ارایه کنیم. از سوی دیگر مطالب باید با ارایه منابع موثق ارایه شود. متاسفانه بعضا مطالبی در عرصه های مختلف و از جمله محتوای دینی ارایه می شود که منبع ندارند.

این مجری با اشاره به اینکه در روزهای دهه کرامت توجه به این مولفه ها در ارایه محتوا به مخاطب اهمیت بسزایی دارد، افزود: اکنون که در این ایام قرار گرفته ایم دوست دارم اشاره ای به ابیاتی داشته باشم که هر زمان در برنامه زنده رادیویی یا تلویزیونی قرار است در وصف امام رضا(ع) سخن بگویم، می خوانم:

ای خدا دلم غریبی می کنه
دائما بغض عجیبی میکنه

دل هوای پابوس آقا داره
آفرین دل، که به سر چه ها داره

هی میگه باید آقا رو ببینه
بره و گلدسته ها رو ببینه

آقا بهترین کلام شعرمه
بهترین گل بهار عمرمه

آنقده تو مرقدش زار میزنم
تا امام هشتم و راضی کنم

تا بشم غلام صحن و بارِگاش
جفت کنم کفش تموم زائراش

زائراش دسته به دسته میرسن
با تن بیمار و خسته می رسن

آقا با مهر خودش دوا میده
همه بیمارا رو شفا میده

آخه دل امام رضا رو دوست داره
چون امام رضا خدارو دوست داره