آغاز رسمی دهه کرامت به میزبانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)/کرامت در شعار همیشه‌زنده «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است
آغاز رسمي دهه کرامت به ميزباني آستان مقدس حضرت معصومه(س)/کرامت در شعار هميشه‌زنده «هَيهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است

آغاز رسمی دهه کرامت به میزبانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)/کرامت در شعار همیشه‌زنده «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است

حجت‌الاسلام و المسلمين مروي در جريان آغاز رسمي دهه کرامت که در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: کرامت را بايد در شعار هميشه‌زنده ابا عبدالله يعني «هَيهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» يافت.
شناسه خبر : 37904 تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۱۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین افتتاحیه دهه کرامت و بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) صبح امروز چهارشنبه 11 خرداد در آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین «احمد مروی» در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: دهه کرامت ایام مبارکی است که با میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می شود و با میلاد حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) پایان می گیرد. 

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده درگذشتگان حادثه آبادان گفت: مقام معظم رهبری داغدار اصلی این ماجرا هستند، انشا الله با متخلفین برخورد عبرت‌آموزی شود تا شاهد تکرار این حوادث تلخ و غمبار نباشیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: امروز ولادت شخصیت با عظمتی است؛ بانویی که امام صادق(ع) در مورد ایشان فرمود: « إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هوَ الْمدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ منْ وُلْدِی تسَمَّی فاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» (برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا(ص) حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان( حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود).

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: گرچه اصل زیارت آثار ارزشمندی دارد اما زیارت هم مراتبی دارد. مرتبه والای زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) چیست؟ امام رضا(ع) این پرسش را پاسخ داده‌اند. «سعد اشعری» می‌گوید محضر امام رضا(ع) شرفیباب شدم و آن حضرت فرمودند:« یا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَی(ع) قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ» (ای سعد! ما را قبری نزد شما هست؟ عرض کردم: فدایت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر( است؟ فرمود: بله، هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود).


وی در ادامه به برخی ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: در بخشی از زیارت امام رضا(ع) برای خواهر بزرگوارش آمده است: «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ»، گویی حضرت می خواهند بفرمایند که فضیلت حضرت معصومه(س) فقط انتساب به عنوان فرزند، خواهر، عمه امام معصوم نیست.


حجت‌الاسلام و المسلمین مروی افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) دو ویژگی دارد، نخست بهره‌مندی آن حضرت از علم و دانش و معرفت. البته نَه آن علم و دانشی که با تعلم به دست بیاید بلکه علم و دانشی که از ناحیه ذات اقدس ربوبی به بنده اش افاضه شود؛ همانگونه که امام صادق(ع) فرمود: « لَیسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ». علمی که انسان را به کمال و سعادت می‌رساند و قرب الی الله می آورد با درس خواندن حاصل نمی شود. نوری است که خدا اراده هدایت فرموده است و این نور و شایستگی هدایت الهی به انسان اضافه می شود. حضرت فاطمه معصومه(س) از این چنین علم و دانش و معرفتی بهره مند بود.

وی ادامه داد: ویژگی دوم حضرت فاطمه معصومه(س) طهارت باطنی و معصومیت آن حضرت است. لقب معصومه لقبی نیست که مردم عادی به حضرت عطا کرده باشند بلکه لقبی است که حضرت رضا(ع) در مورد خواهرش به کار برده است.


تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه خداوند در قرآن فرمود :« وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» اظهار کرد: سوال آن است که 
چه زمانی این کرامت برای بنی آدم حاصل می شود؟ چه زمانی می توانیم از کرامت اهل بیت(ع) بهره مند شویم و مصداق این آیه باشیم؟ این مساله زمانی محقق می‌شود که اولا به فضیلت‌های چرخ‌های عالم وجود معرفت یابیم و در وهله بعد روح، قلب و باطن‌مان را در کلاس درس و آموزه های این اولیای الهی قرار دهیم. اگر سنخیت نباشد از بهشت هم خبری نیست، باید بین ما و فاطمه معصومه (س) سنخیت باشد تا وقتی که ایشان را زیارت کردیم بهشت بر ما واجب شود.


حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه دهه کرامت امسال مصادف با ارتحال امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: امام (ره) عبد صالح خدا بود، او که حقیقتا به ما و امت اسلامی کرامت بخشید. به ایران و ایرانی، به شیعه کرامت بخشید. همان کرامات الهی و قرآنی، شرافت، عزت در برابر خفت و حقارت و خواری که تا پیش از او نداشتیم.


وی ادامه داد: امام خمینی(ره) به جامعه و امت‌اش کرامت و عزت بخشید. امام راحل این حق بزرگ را به گردن امت اسلام دارد. به گردن ملت ایران دارد. در مقابل طواغیت و ائمه کفر که خفت و خواری را برای جامعه شان به ارمغان می‌آوردند و اساسا این ویژگی فرعونیان است که جامعه را نه کرامت نمی بخشند، نه فاقد عزت و بی بهره از عزت و سربلندی می کنند بلکه جامعه را تحقیر می‌کنند تا بتوانند این جامعه ذلیل و تحقیر شده را تحت فرمان خودشان قرار دهند. برای اینکه مردم را به اطاعت و تسلیم بودن در برابر خود وا بدارند.


حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: یکی از مهمترین و با ارزش ترین خدماتی که امام راحل در حق این ملت کرد این بود که احساس خفت را از این ملت دور کرد. طاغوت ستمشاهی در صدد خفت جامعه بود تا بتواند از این رهگذر جامعه را تسلیم اراده و خواسته های شیطانی خود کند. در اینجا به یک مورد اشاره می‌کنم. امام راحل در برابر کاپیتولاسیون که در سال 1343 تصویب شد فریاد برآورد. بر اساس این رای ننگین اگر یک مستشار آمریکایی یا خادم او، به یکی از مراجع تقلید ایران، به یکی از افراد محترم ملت جسارت یا خیانتی می کرد پلیس ایران حق دخالت و رسیدگی نداشت. اما اگر به یک سگ آمریکایی تعرض شود پلیس و دادگاه باید رسیدگی می کرد. آن خودکامگان دل به دنیا بسته، شأن ملت ایران را از یک سگ آمریکایی کمتر کردند. آیا ذلت از این بیشتر؟


تولیت آستان مقدس رضوی در ادامه تصریح کرد: رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، این خلف به حق و صالح امام راحل می فرمایند: «امام بزرگوار ما دو پرچم را بلند کرده و برافراشته نگاه داشتند، یک پرچم احیای اسلام ، دوم پرچم عزت و سربلندی ایران و ایرانی». امام خمینی (ره) احساس حقارت چند ده ساله دوران قاجار و دوران سیاه پهلوی را از بین برد. ملت ایران از 150 سال قبل بر اثر عوامل گوناگون در خود احساس حقارت و خودکم بینی می کرد. از جنگ‌های دوران قاجار که بخش‌های وسیعی از خاک ایران جدا و تجزیه شد و بعد در دوران سیاه پهلوی با آن رفتار خشن و تحقیرآمیز؛ اما امام راحل این روح حقارت و خودکم بینی را از بین برد و به ملت عزت داد.

وی افزود: این روحیه خودباوری ، خداباوری، و عزت نفس احساس کردن بود که سبب شد 8 سال در دفاع مقدس مقاومت کنیم و وجبی از خاک عزیز کشور را از دست ندهیم. امام خمینی (ره) اول روحیه ها را تغییر داد. روحیه عزت، مناعت طبع، آزادگی را ایجاد کرد که همه اقشار مردم مقاومت کردند و اکنون 43 سال است که مردم عزیز و نجیب و شریف ایران، همه سختی ها، شیطنت ها و دشواری ها را تحمل می کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی گفت: ما کرامت حقیقی انسان را در مکتب پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت می بینیم، ما کرامت و عزت را در این شعار همیشه زنده حضرت اباعبدالله الحسین می بینیم که فرمود: «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة ».

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: دشمنان انسانیت و بشریت همان افرادی هستند که می خواهند ملت‌ها را تحت ستم و سلطه ظالمانه خودشان قرار بدهند، در صدد هستند که بین مردم و این معارف، بین مردم و این انوار تابناک، بین مردم و این مرقدهای شریف و الهام بخش و حیات آفرین جدایی بیندازند. هر روز به دنبال یک ابزار و وسیله ای هستند تا بین مردم و مقدساتی که جهت گیری صحیح زندگی انسانی و بشری را به انسانها می بخشد فاصله ایجاد کنند.


وی افزود: امروز صهیونیسم جهانی، استکبار جهانی با استفاده از همه ابزارهای هنری و رسانه ای برای زدودن این مقدسات فعالیت می کنند تا توجه مردم به این مرقدهای حیّ و الهام بخش و زندگی آفرین نباشد، یک روز با داعش و خلق یک جریان وحشی آدم کش جلاد خونخوار ؛ اسلام هراسی و مقدس هراسی می کنند یک روز هم با ابزار فیلم و هنرو رسانه به جنگ مقدسات می روند.


گفتنی است در ادامه قطعه ای از پرچم آستان قدس رضوی در قاب یک تابلو از سوی تولیت این آستان مبارک به تولیت آستان قدس حضرت معصومه(س) تقدیم شد.