خاطرات «محمد گلریز» از صحن و سرای رضوی/دهه کرامت فرصتی برای تبلور هنر دینی است
خاطرات «محمد گلريز» از صحن و سراي رضوي/دهه کرامت فرصتي براي تبلور هنر ديني است

خاطرات «محمد گلریز» از صحن و سرای رضوی/دهه کرامت فرصتی برای تبلور هنر دینی است

محمد گلريز، با اشاره به اينکه امام رضا(ع) در زندگي هر ايراني جايگاه ويژه‌اي دارد و من نيز خاطرات متعددي از صحن و سراي رضوي دارم، گفت: دهه کرامت فرصتي براي تبلور هنر ديني است.
شناسه خبر : 37872 تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۰۵

«محمد گلریز» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) با بیان اینکه یکی از توفیقات ایران اسلامی، میزبانی از مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است، اظهار کرد: نزد ایرانیان امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای دارد و هرچه که برای آن حضرت انجام دهیم کم است. علی بن موسی الرضا(ع) امید نا امیدان است و طلب حاجت از ایشان مرز نمی‌شناسد و فضل و رحمت بی پایان آن امام همام زبانزد خاص و عام در جهان است.

این خواننده ادامه داد: هر چه قدر برای امام رئوف در عرصه‌های مختلف فرهنگی اعم از هنر موسیقی تا اقدامات رسانه ای کار کنیم ناچیز است با این وجود باید با تلاش به این مسیر ادامه دهیم؛ آن هم برای امامی که حداقل برای یکبار هم که شده حاجتمان را روا داشته است.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از شفا یافتن یکی از اقوام نزدیک از امام رضا(ع) پرداخت و تصریح کرد: سالها قبل فرزند یکی از اقوام دچار تومور بدخیم شده بود؛ پدرش نیز پزشک بود و در نتیجه به تمامی متخصصان حاذق این بیماری در شهر مراجعه کرده و نهایتا همه این پزشکان متفق القول تشخیص جراحی داده بودند در نتیجه این خانواده از اقوام ما که اتفاقا ساکن مشهد هم بودند درست یک روز قبل از سفر به تهران به حرم مطهر امام رضا(ع) رفتند و تا صبح متوسل به حضرت شدند.


گلریز با تاکید بر اینکه خاطره‌ای که تعریف می‌کنم را به چشم دیده‌ام و تجربه اقوام نزدیک‌ام است، افزود: به هر روی فردای آن شب که والدین و فرزندشان تا صبح در حرم مطهر توسل به امام رضا(ع) کرده بودند راهی تهران شدند و تمامی مدارک را به همراه آوردند و زمانی که عکس‌ها و نتایج آزمایش را به پزشکان نشان دادند نظر همه این بود که یا اینجا جراحی شود یا در صورت امکان به خارج از کشور برای جراحی برود؛ با این حال همان روز پس از معاینه مجدد پزشکان گفتند با اینکه تصاویر حکایت از وجود یک تومور دارد اما الان هیچ چیزی در معاینه ای که انجام دادیم مشخص نیست  و از بین رفته است. این خاطره و معجزه ای بود که شخصا در میان اقوامم از امام رضا(ع) دیدم.


این هنرمند در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: البته کرامات از امام رضا(ع) بسیار است و دوست دارم افرادی که در این عرصه دستی بر آتش دارند مستندی در مورد این کرامات بسازند. خودم مثل همه ایرانیان ارادت خاصی به امام رئوف دارم، به یاد دارم یکبار در مصاحبه‌‌ای با یکی از روزنامه‌ها آرزو کردم و از امام رضا(ع) خواستم که مرا بطلبد به مشهد بیایم تا بتوانم رو به روی بارگاه ملکوتی‌اش بایستم  و شعری که مدنظر دارم را برای حضرت بخوانم.


گلریز گفت: این مصاحبه منتشر شد و بعد از مدتی از برنامه «تشرف» شبکه یک سیما با من تماس گرفتند و برای حضور در برنامه دعوت ام کردند. بسیار خوشحال شدم. قبل از اینکه برنامه روی آنتن برود یکی از افرادی که از متصدیان آستان قدس بود از من سوال کرد که آیا می دانید چرا شما را برای این  برنامه دعوت کردم؟ سپس ادامه داد که من مصاحبه شما را در روزنامه دیدم و درخواست کردم که دعوت تان کنند و بیایید و جلو بارگاه امام رضا(ع) این شعر که مدنظرتان است را بخوانید و اینجا بود که بار دیگر امام رضا(ع) مرا طلبید و به آرزویم رساند و من در آن لحظات درست رو به روی بارگاه حضرت ایستادم و زمزمه کردم:

 به کوی رضا جان صفا می پذیرد

در این جا فروغ خدا می پذیرد

تو ای بی نوا رو به سوی رضا کن

که این پادشه خوش گدا می پذیرد

به پا بوس او رو که زوار خود را


سر خوان جود و عطا می پذیرد

بود رحمتش بی کران همچو دریا

هم آلوده هم پارسا می پذیرد

اگر دردمندی بیا بر در او

که هر درد این جا شفا می پذیرد

خدا را به او خوان و خواه آنچه خواهی

که ایزد به پاسش دعا می پذیرد

امید دل من به من کن نگاهی

که جان از نگاهت صفا می پذیرد

بخواه از خدا تا ببخشد گناهم

که تو آنچه خواهی خدا می پذیرد


وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: واقعیت آن است که اگر کسی با خلوص نیت به زیارت امام رضا(ع) برود و یا حاجت خود را از اعماق وجود و دلش بیان کند حتما جواب می گیرد. باید این عشق بین امام رئوف و زائر را در سطح رسانه ها بیان کنیم. اکنون بسیاری از شبکه های معاند مساله توسل را زیر سوال برده و یکی از شدیدترین هجمه‌های خود نسبت به ایران اسلامی و اعتقادات مردم را به مساله توسل وارد می کنند. بنابراین باید در این جنگ رسانه و تبلیغات با قدرت وارد شویم و کار فرهنگی کنیم. کار فرهنگی و تبلیغی که مورد نظر مقام معظم رهبری است.

گلریز در پایان ضمن قدردانی از ستاد بزرگداشت دهه کرامت، این ایام را فرصتی برای تبلور هنر آیینی در عرصه های مختلف از جمله موسیقی و با محور امام رضا(ع) دانست.