از تشکیل باشگاه دختران روح‌الله تا برپایی میزهای خدمت توسط اصناف در دهه کرامت
از تشکيل باشگاه دختران روح‌الله تا برپايي ميزهاي خدمت توسط اصناف در دهه کرامت
در جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت مطرح شد؛

از تشکیل باشگاه دختران روح‌الله تا برپایی میزهای خدمت توسط اصناف در دهه کرامت

تشکيل باشگاه دختران روح‌الله، آذين بندي کتابخانه ها، افزودن پيوست فرهنگي به برنامه‌ها، سرکشي به دختران شهداي مدافع حرم و همراهي اصناف در غباروبي امامزادگان ازجمله برنامه‌هايي است که نهادها در جلسه هماهنگي بزرگداشت دهه کرامت از اجراي آنها خبر دادند.
شناسه خبر : 37724 تاریخ انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۷:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) به نقل از خبرگزاری شبستان: جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت صبح امروز (سه شنبه، سوم خرداد) به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.



آنچه در ادامه می آید مروری است بر برنامه هایی که هر یک از نهادهای فعال در بزرگداشت دهه کرامت برای آن ایام تدارک دیده اند:


محمدی، نماینده سازمان بسیج محلات و مساجد در این جلسه درباره برنامه های دهه کرامت این سازمان بیان کرد: برگزاری مراسم عقد و ازدواج زوج های جوانی که مهریه متعارف حداکثر 14 سکه، همراه با جشن ساده ازدواج و جهیزیه ساده دارند، اعطای دو فقره کارت هدیه به آنها، اعطای مقام خادمی افتخاری حرم رضا(ع) به زوج های متقاضی ازجمله این برنامه ها است.


وی ادامه داد: به پایگاه های مقاومت اعلام شده در این باره اطلاع رسانی صورت بگیرد و رابطان خیر محلی همکاری کنند. ارائه همراه با تخفیف و حفظ کرامت انسانیِ 24 قلم از اقلام زندگی به خانواده های محروم در پایگاه های بسیج، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس برای زوج های جوان همراه با والدینشان از محل اعتبار سازمان بسیج محلات و مساجد و همکاری سایر نهادها نیز در ایام دهه کرامت انجام می شود.


تشکیل باشگاه دختران روح‌الله

خانم پارسیان، نماینده معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این نشست نیز اعلام کرد: برای دهه کرامت به ویژه روز دختر ویژه برنامه هایی داریم؛ با همکاری حرم حضرت معصومه(س) اجتماع بزرگ دختران با سخنرانی دکتر خزعلی برگزار می شود.


وی افزود: استفاده رایگان دختران از مراکز تفریحی همچون موزه ها، سینماها و اماکن ورزشی، فراخوان ایده های نو و خلاقانه دختران 12 تا 18 سال و نهایتاً اجرای طرح برتر، اجتماع دختران در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان نیز توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای دهه کرامت تدارک دیده شده است.


پارسیان تاکید کرد: با توجه به تقارن روز دختر با ایام ارتحال امام خمینی(ره)، اجتماع دختران روح الله و اجرای سرود در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار و باشگاه دختران روح الله تشکیل می شود.


در ادامه خانم مجیدی، نماینده نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این جلسه با بیان اینکه به تناسب شعار و   اسامی روزهای دهه کرامت برنامه هایی طراحی شده است، گفت: برخی برنامه های نهاد در سطح ملی است مثل جشنواره کتاب رضوی که اختتامیه آن در روز 9 خرداد در شیراز و در جوار حرم شاهچراغ برگزار و از 136 برگزیده در بخش ملی تقدیر می شود.


وی تصریح کرد: همچنین آثار مرحوم سعید تشکری، نویسنده و مروج فرهنگ رضوی در این ایام معرفی و تبلیغ می شود؛ تجلیل از نویسندگان معارف رضوی در مراکز استانی، اجرای پویش معرفی کتاب، انتشار محتواهای تولیدی در قالب پادکست و ویدئوکست، آذین بندی کتابخانه ها، اجرای برنامه های مرتبط با عفاف و کتاب، برگزاری جلسات معرفی و نقد کتاب های مرتبط با موضوع کرامت و برگزاری جلسات مشاوره های گروهی با معرفی سبک زندگی ائمه(ع) نیز توسط نهاد برای دهه کرامت پیش بینی شده است.


ضرورت پیوست فرهنگی اعتقادی برای برنامه ها

این گزارش می افزاید: در ادامه جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت حجت الاسلام سیدحسین طیب حسینی، مسئول شورای اندیشه‌ورز بزرگداشت دهه کرامت، بیان کرد: انتخاب شعار امسال به ویژه با تاکید رهبری معظم انقلاب بر جهاد تبیین، هوشمندانه است، ضمنا تاکید می شود برای فعالیت های اجرایی، پیوست فرهنگی اعتقادی هم در نظر گرفته شود.


وی ادامه داد: همه برنامه های ما برای احیای ارزش ها و اعتقادات است اما گاهی اتفاقاتی افتاده که موجبات دغدغه متدینان شده است لذا ضرورت دارد در برنامه ها دقت و از افراط و تفریط پرهیز شود.


حجت الاسلام طیب حسینی تاکید کرد: باید برنامه های دهه با مشارکت پررنگ مردمی و بدون تصدی گری دولتی باشد، دست به دست دادن دستگاه ها برای یک رخداد فرهنگی خوب است اما مشارکت و حضور فعال مردم آن را اثرگذارتر می داند. ما مروج فرهنگ و معارف اسلامی هستیم، لذا باید برای عمق بخشی به باورهای مذهبی در برنامه های دهه کرامت سیاستگذاری شود، به ویژه آنکه اکثر مخاطبان این برنامه ها متدینان هستند.


سرکشی به دختران شهدای مدافع حرم

در ادامه رمضانعلی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان نیز بیان کرد: برگزاری جشن روز دختر در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور، اعطای متبرکات حرم حضرت معصومه(س) به هر استان 9 بسته تبرکی، اجرای طرح «سفیران کریمه» ویژه دختران زائر حرم حضرت معصومه(س)، اجرای برنامه های رسانه ای برای تشویق دختران به فعالیت های فرهنگی، سرکشی به دختران شهدای مدافع حرم همراه با اعطای هدایایی به رسم یادبود به آنها و اجرای پویش پدر و دختری با محور عکاسی از شیوه های غافلگیری پدران توسط دختران هم توسط اتحادیه برای این ایام تدارک دیده شده است.


این گزارش می افزاید: میرزامحمدی، نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز از دیگر حاضران این جلسه بود که ابراز کرد: با راه اندازی شبکه شاد در دوران کرونا، 17 کانال تخصصی در این شبکه متعلق به اداره قرآن و عترت و نماز فعال شده و محتواهای مطلوبی را در این سه محور منتشر می کند، سه کانال مصباح الهدی، مناسبت های ولایی و هیئت های مذهبی در این باره فعال هستند.


وی اضافه کرد: با این کانال ها و با استفاده از ظرفیت شبکه شاد برنامه های ما با 12 هزار بازدیدکننده مواجه شده اند که این نشان از همراهی مخاطبان با ما دارد به ویژه در پویش هایی مثل مادر دختری و دختران آفتاب، اکنون ما 500 افسر جنگ نرم داریم که با آموزش در بستر فضای مجازی فعال شده اند.

در ادامه هرمزی، نماینده وزارت ورزش و جوانان از برگزاری جشنواره های فرهنگی ورزشی و همکاری با سمن های ورزشی و برگزاری جشنواره زیر سایه خورشید در برخی از استان ها همزمان با دهه کرامت خبر داد.


اجرای ویژه برنامه دختران ماه

حجت الاسلام مولایی، معاون فرهنگی کمیته امداد خمینی(ره) نیز با بیان اینکه ما شش هزار نخبه تحت پوشش داریم، گفت: از طریق تفاهم با معاونت امور زنان ریاست جمهوری، ویژه برنامه «دختران ماه» را برای تقدیر از دختران 18 تا 35 سال نخبه در عرصه های مختلف تدارک دیده ایم که جمعاً 300 نفر می شوند، از دوشنبه هفته آینده پذیرش می شوند و تا روز پنجشنبه، با برنامه های متنوع از آنها پذیرایی می شود.


همراهی اصناف در غباروبی امامزادگان

این گزارش می افزاید: بهارلویی، نماینده اتاق اصناف اعلام کرد: برنامه های دهه کرامت به 8500 اتحادیه و اتاق اصناف سراسر کشور ابلاغ شده و برنامه های متنوع پیش بینی و اجرا می شود. تجهیز بازارها، هماهنگی برای چراغانی، راه اندازی میزهای خدمت، ارسال پیامک های گروهی به حدود یک و نیم میلیون پیامک در طول دهه توسط مجموعه های صنفی به واحدها برای ایام دهه کرامت تدارک دیده شده است.


وی تصریح کرد: میزبانی از کاروان «زیر سایه خورشید» توسط اصناف در بازار تهران، برگزاری جشن های دهه کرامت در صنوف شاخص به ویژه در بازار تهران، تقدیر از بانوان و دختران فعال در اتاق های اصناف همزمان با روز دختر و مشارکت با سازمان اوقاف در غباروبی آستان های مقدس امامزادگان نیز به همت اصناف در دهه کرامت انجام می شود.


بزرگ ترین جشن دخترانه جهان اسلام را برگزار کنیم

حجت الاسلام مقدمی، نماینده آستان کریمه اهل بیت(ع) نیز در جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت بیان کرد: برنامه ویژه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برای روز میلاد و روز دختر، جشن بزرگ دختران است.


وی تاکید کرد: اگر همه برنامه ها با سین واحد اجرا شود می توانیم بتدریج به بزرگ ترین جشن دخترانه جهان اسلام برسیم، لذا هم افزایی و همگرایی در این باره لازم است.


حجت الاسلام موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه تاکید کرد: همکاری و تعامل با نهادها برای برگزاری جشن ها، غباروبی آستان امامزادگان، برگزاری 350 محفل قرآنی در کشور در شب پنجم ذی القعده، روز بزرگداشت امامزادگان، تجلیل از خیران بقعه‌ساز، افتتاح شبستان ها و رواق های آستان ها، رونمایی از ضریح های امامزادگان و تولید محتوا در کانال شمیم افق برای 700 آستان امامزاده به همت سازمان اوقاف در این ایام انجام می شود.


گفتنی است، شیخی، نماینده جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام زارع، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رضوی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در این جلسه حضور داشتند.

کلمات کلیدی: دهه کرامت 1401