از انفجار تروریستی در بزرگ‌ترین مسجد شیعیان مزار شریف تا آخرین تحولات در مسجدلاقصی
از انفجار تروریستی در بزرگ‌ترین مسجد شیعیان مزار شریف تا آخرین تحولات در مسجدلاقصی

از انفجار تروریستی در بزرگ‌ترین مسجد شیعیان مزار شریف تا آخرین تحولات در مسجدلاقصی

انفجار تروریستی در بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در مزار شریف، عقب‌ نشینی تل‌آویو و بسته شدن صحن‌های مسجدالأقصی از جمعه به روی صهیونیست‌ها و موضع‌گیری کشورها و شخصیت‌ها علیه جنایات صهونیست‌ها در مسجدالاقصی ازجمله اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، است.
شناسه خبر : 1168376 تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۰۳

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

انفجار تروریستی در بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در مزار شریف/ بیش از ۷۰ شهید و زخمی آمار اولیه

 

 

 

 

به نقل از روسیا الیوم، رسانه های افغانستانی امروز(پنجشنبه یکم اردیبهشت 1401) اعلام کردند: یک انفجار تروریستی در یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد در شهر مزار شریف در شمال افغانستان رخ داده است.

 

خبرگزاری آماج نیوز گزارش داد: این انفجار داخل مسجد سه دُکان متعلق به شیعیان در مزار شریف هنگامی رخ داد که نمازگزاران در حال ادای نماز ظهر بودند.

مسئولان بهداشتی در مزار شریف به طلوع نیوز گزارش دادند: براساس آمارهای اولیه تاکنون پنج نفر شهید و بیش از 65 نفر زخمی شدند.

 

گزارش های اولیه حاکی از آن است که پیکرهای قربانیان این حادثه تروریستی و زخمی ها به بیمارستان ابوعلی سینا در مزار شریف منتقل شده اند.

مسجد سه دکان مشتکل از سه طبقه از بزرگ‌ترین و قدیمی ترین مساجد افغانستان است.

 

یک منبع دولتی در افغانستان به الجزیره گفت: حمله تروریستی امروز به مسجد سه دکان در مزار شریف تاکنون 22 شهید و 32 زخمی برجای گذاشته است.

براساس این گزارش، گروهک تروریستی داعش مسئولیت حمله به مزار شریف را پذیرفته است.

 

عبدالله عابدی، سخنگوی پلیس شهر قندوز در شمال شرقی افغانستان اعلام کرد: همزمان با این انفجار، انفجار دیگری در منطقه سردوره رخ داده است. اما آماری از تلفات مالی و جانی گزارش نداده است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار تروریستی قندوز را نپذیرفته است.

 

طالبان تاکنون در مورد انفجارهای تروریستی مزار شریف و قندوز اظهار نظری نکرده است.

این انفجارها درحالی امروز به وقوع پیوست که دو روز پیش نیز انفجارهای مرگباری در یک مرکز آموزشی و یک مکتب در غرب کابل رخ داده بود.

 

بیش از ۳۰ شهید و ۸۰ زخمی آخرین آمار حمله تروریستی به مسجد شیعیان در مزار شریف/ داعش مسئولیت حمله تروریستی را پذیرفت

 

 

رسانه های افغانستان گزارش دادند: باتوجه به این مسئله که طالبان اجازه نزدیک شدن به خبرنگاران به محل حادثه را نمی دهد، اما منابع مردمی گزارش دادند که در نتیجه حمله تروریستی داعش بیش از 30 نفر شهید و بیش از 80 نفر زخمی شدند.

براساس این گزارش، پیکر زخمی ها و شهدا به بیمارستان ابوعلی سینا بلخی منتقل شده است.

 

منابع رسانه ای افغانستان اعلام کردند: امکان افزایش آمار شهدا و زخمی ها در این حادثه تروریستی وجود دارد.

 

المیادین گزارش داد: گروهک تروریستی داعش با انتشار بیانیه مسئولیت حمله امروز به مسجد سه دکان در شهر مزارشریف در شمال افغانستان را پذیرفت.

امروز چند انفجار در کابل، ننگرهار، قندوز نیز رخ داده است که شماری از مردم افغانستان در این انفجارها زخمی و کشته شدند.

 

عقب‌ نشینی تل‌آویو؛ صحن‌های مسجدالأقصی از جمعه به روی صهیونیست‌ها بسته می‌شود

 

 

به نقل از العالم، وبگاه صهیونیستی «عاروتص شوع» گزارش داد: طبق تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی، یهودیان از روز جمعه تا پایان ماه رمضان دیگر نمی‌توانند وارد حرم قدس شوند.

روزنامه «القدس العربی» هم به نقل از فعالان راستگرای افراطی، نوشت: دوره تعطیلی حرم قدس در سال‌های گذشته در ماه رمضان حدود سه تا چهار روز بود اما امسال ۱۲ روزه است. این در حالی است که یک منبع نزدیک به «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که در سال‌های گذشته نیز تعطیلی حرم قدس به روی یهودیان در ۱۰ روز آخر ماه رمضان بوده است.

«عیساوی فریج» وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی نیز تصمیم برای بستن مسجدالأقصی به روی صهیونیست‌ها را تصمیمی مناسب در این شرایط دانسته و گفته که هدف از این تصمیم آرام کردن اوضاع قدس است.

مسجدالأقصی از جمعه گذشته صحنه یورش‌های مستمر نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست بود که به درگیری بین آن‌ها و فلسطینیان نمازگزار منجر شده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی روز جمعه (26 فروردین ماه 1401) به صحن‌های مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی یورش بردند. هلال احمر فلسطین بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات روز جمعه نظامیان رژیم اشغالگر در قدس اشغالی و کرانه باختری، در مجموع 344 نفر از فلسطینیان زخمی شدند. همچنین خبرها از بازداشت ۴۰۰ فلسطینی طی این درگیری ها تنها تا روز شنبه حکایت دارد.

بنابر اعلام هلال احمر فلسطین، 72 فلسطینی تنها در درگیری‌های روز سه شنبه (30 فروردین ماه) با اشغالگران اسرائیلی در شهرک «برقه» در شمال نابلس، زخمی شدند.

یک منبع در مقاومت فلسطین روز سه شنبه ( 30 فروردین ) از برقراری ۱۵۰ تماس تلفنی از سوی میانجی‌ها با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) طی ۴۸ ساعت گذشته به منظور جلوگیری از کشیده شدن حوادث مسجد الاقصی به یک رویارویی نظامی جدید در منطقه، خبر داد.

 

عدم ممنوعیت اقامه نماز کودکان در مساجد مصر

 

 

به نقل از الحره، وزارت اوقاف مصر در بیانیه ای نسبت به انتشار خبر ممنوعیت حضور کودکان در مساجد توضیح رسمی داد.

 

این وزارتخانه نوشت: در برخی از شبکه های اجتماعی خبری مبنی بر عدم حضور کودکان در مراسم عید فطر و نماز جمعه منتشر شده است که ما این خبر را نفی می کنیم.

 

این وزارتخانه اعلام کرد: حضور کودکان در مساجد برای اقامه نمازهای یومیه و نماز جمعه و نماز عید فطر و قربان هیچ ممانعتی ندارد و تنها باید به شکلی باشد که کودک بتواند مفهوم مسجد را تشخیص دهد و آداب آن را بداند.

 

وزارت اوقاف مصر همچنین تاکید کرد که نمازگزاران باید تدابیر پیشگیرانه و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و هر ضوابطی که کمیته عالی کرونا اعلام کرده، رعایت کنند.

 

این وزارتخانه در ادامه از هموطنان خواست به اخبار ضد و نقیض شبکه های اجتماعیتوجه نکنند و تنها به منابع رسمی رجوع کنند.

 

وزارت اوقاف مصر در پیش از این اعلام کرد: امسال به دلیل کرونا، اعتکاف در مساجد برگزار نخواهد شد.

 

حماس بسیج فلسطینیان برای دفاع از مسجد ابراهیمی را خواستار شد

 

 

 

 

به نقل از الرساله، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ساکنان کرانه باختری را به بسیج عمومی برای مقابله با تجاوزات اشغالگران صهیونیست علیه مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل فراخواند.

 

این جنبش در بیانیه ‌ای اعلام کرد: بستن درهای مسجد ابراهیمی به روی نمازگزاران فلسطینی به منظور برپایی جشن و پایکوبی صهیونیست‌ ها به مناسبت عید فصح یهودی، اقدامی خطرناک است که موجب تحریک احساسات و عواطف مسلمانان خواهد شد.

 

مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز گزارش داد: حماس مقابله قهرمانانه ساکنان الخلیل با عربده‌ک شی شهرک‌نشینان صهیونیست و تجاوزات آنان علیه این شهر را ستود و آنان را به دفاع از مقدسات و هویت اسلامی خود در این سرزمین فراخواند.

 

مقامات رژیم صهیونیستی روز دوشنبه (29 فروردین ماه) مسجد ابراهیمی را به روی نمازگزاران فلسطینی در شهر الخلیل جنوبی واقع در کرانه باختری بستند و به روی شهرک نشینان گشودند.

 

غسان الرجبی، مدیر مسجد ابراهیمی گفت: اشغالگران به مدیریت اوقاف الخلیل اعلام کرده اند که مسجد ابراهیمی را به مدت دو روز دوشنبه و سه شنبه به روی نمازگزاران می بندند و به شهرک نشینان اجازه می دهند تا در مراسم عید فصح یهودی شرکت کنند.

 

عقب‌ نشینی نظامیان اسرائیلی از مسجد الاقصی

 

 

به نقل از  مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اشغالگران فلسطینی به رغم حملات وحشیانه علیه فلسطینیان، نتوانستند اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی به ویژه مصلای قبلی را بیرون کنند.

 

پس از عقب‌نشینی اشغالگران از مسجد الاقصی، جوانان فلسطینی در داخل مسجد الاقصی فریاد الله اکبر سرداده و به نظافت این مسجد مشغول شدند.

 

منابع عبری زبان اعلام کردند که از صبح امروز تا این لحظه 728 شهرک‌نشین اشغالگر یهودی به مسجد الاقصی تعرض کردند.

 

در حمله امروز صهیونیست ها به مسجد الاقصی ده ها نفر زخمی و بازداشت شدند.

 

صهیونیست ها درهای مسجد ابراهیمی را به روی نمازگزاران بستند

 

 

 

به نقل از فلسطین الیوم، مقامات رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه (29 فروردین ماه) مسجد ابراهییم را به روی نمازگزاران فلسطینی در شهر الخلیل جنوبی واقع در کرانه باختری بستند و به روی شهرک نشینان گشودند.

 

غسان الرجبی، مدیر مسجد ابراهیمی گفت: اشغالگران به مدیریت اوقاف الخلیل اعلام کرده اند که مسجد ابراهیمی را به مدت دو روز دوشنبه و سه شنبه به روی نمازگزاران می بندند و به شهرک نشینان اجازه می دهند تا در مراسم عید فصح یهودی شرکت کنند.

 

وی افزود: اشغالگران به جنایت خود در حق مقدسات اسلامی ادامه می دهند و این اقدام آنان هتک حرمت آشکار علیه مقدسات اسلامی ماست.

 

وی تاکید کرد که مسجد وقف اسلامی خالص است و به یهودیان هیچ تعلقی ندارد، اما از سال 1944 میلادی صهیونیست ها مسجد ابراهیمی را تقسیم مکانی کرده اند، این درحالی است که قبر حضرت ابراهیم(ع) در این مسجد است.

 

صهیونیست ها همچنین در روز جمعه به مسجدالاقصی حمله کردند و در درگیری ها بیش از 300 فلسطینی زخمی شدند.

 

سودان، حمله صهیونیست ها به مسجدالاقصی را محکوم کرد

 

 

 

به نقل از الیوم السابع، وزارت امور خارجه سودان در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدامات شنیع، هتک حرمت آشکار به مسجدالاقصی است و با موازین بین المللی منافات دارد.

 

سودان از جامعه بین الملل خواست مسئولیت کامل پیامدهای مستمر جنایت صهیونیست ها علیه ملت فلسطین و مسجدالاقصی را بپذیرد.

 

سودان همچنین از رژیم صهیونیستی خواست فورا دست از حملات و هتک حرمت خود علیه مسجدالاقصی و یهودی سازی بردارد.

 

در این بیانیه آمده است: موضع سودان در برابر ملت فلسطین ثابت است و ما خواستار شکل گیری ولت فلسطین به پایتختی قدس اشغالی هستیم.

 

درگیری در قدس اشغالی و مسجدالاقصی از روز جمعه میان فلسطینیان و صهیونیست ها شدت گرفت و با حملات صهیونیست ها، بیش از 300 فلسطینی زخمی شدند.

 

کشورهای مصر، مراکش، اردن، کویت و عربستان و بسیاری از کشورهای دیگر در بیانیه ای این حملات را محکوم کردند.

 

فراخوان جنبش اسلامی قدس برای حضور در مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از العالم، جنبش اسلامی در قدس در بیانیه ای عموم فلسطینیان را به عزیمت به مسجد الاقصی و اعتکاف داخل آن تا پایان ماه مبارک رمضان فراخواند.

 

این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد که تجاوزات و جنایات اشغالگران اسرائیلی هرگز ملت فلسطین را از ادای وظیفه خود در زمینه دفاع از مسجد مبارک الاقصی باز نمی‌دارد.

 

جنبش اسلامی پایداری قهرمانانه اعتکاف کنندگان داخل مسجد الاقصی و خانواده‌های شهدای فلسطینی را ستود.

 

گفتنی است اشغالگران اسرائیلی روز یکشنبه نمازگزاران فلسطینی را داخل مسجد الاقصی به طرز وحشیانه ای مورد حمله قرار دادند که طی آن ده ها نفر زخمی و شمار زیادی هم بازداشت شدند.

 

صهیونیست ها به داخل مصلای قبلی و دیگر بخش های مسجد الاقصی گاز اشک آور شلیک کردند.

 

شهرک نشینان اشغالگر اسرائیلی تصمیم دارند به مناسبت عید یهودی پسح داخل مسجد الاقصی قربانی کنند، اقدامی که فلسطینیان به شدت درمورد آن هشدار داده و اعلام کرده اند که چنین حماقتی پیامدهای بسیار سخت و ناگواری برای اشغالگران در پی خواهد داشت.

 

۱۹ زخمی در حمله صیونیستها به مسجد‌ الاقصی

 

 

 

به نقل از فرانس 24، در ادامه درگیری ها در قدس اشغالی، روز گذشته نیز 19 فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیستی در محوطه مسجدالاقصی زخمی شدند و علاوه بر آن 18 فلسطینی بازداشت شدند.

 

این درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای پلیس اسرائیل روز یکشنبه برای ورود به محوطه مسجد الاقصی تلاش کرده بودند.

 

در همین حال سازمان هلال احمر فلسطین اعلام کرد تاکنون 19 تن در جریان درگیری‌های اطراف مسجد الاقصی زخمی شدند که 5 مجروح از این تعداد به بیمارستان منتقل شده‌اند.

 

بنابر گزارش العربیه، نیروهای اسرائیلی با پرتاب نارنجک صوتی و گاز اشک آور تلاش کردند تا فلسطینی‌ها را متفرق کند و ورود گسترده شهرک نشینان یهود به اطراف صحن الاقصی برای مراسم «عید پاک» فراهم کنند.

 

همزمان پلیس اسرائیل تعدادی از فاسطینی‌ها را در داخل مسجد «القبلی» محاصره کرد تا امکان ورود یهودیان تندرو به صحن اطراف مسجد الاقصی فراهم شود.

 

طبق این گزارش 5 شهرک‌نشین اسرائیلی نیز در پی سنگ‌پرانی فلسطینی‌ها به اتوبوس اسرائیلی زخمی شدند.

 

نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی دولت خودگردان فلسطین اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل که نوعی توجیه برای قانونی کردن تقسیم مسجد الاقصی بود را کاملا مردود دانست و گفت: «ما از مردم فلسطین می خواهیم که برای دفاع از الاقصی و مقابله با این تشدید خطرناک اسرائیل علیه مسجد الاقصی آماده شوند».

 

ابوردینه افزود: «ما دولت اسرائیل را مسئول این تشدید تنش می‌دانیم و از دولت آمریکا می‌خواهیم سکوت خود را بشکند و از این تجاوزگری اسرائیل که تمام منطقه را به آتش می‌کشد، جلوگیری کند».

 

او تاکید کرد که مردم فلسطین به هر قیمت و فداکاری که باشد اجازه نخواهند داد این توطئه (تقسیم) مسجد الاقصی عملی شود.

 

در همین حال وزارت خارجه اردن، اسرائیل را مسئول عواقب خطرناک تشدید تنش در مسجد الاقصی دانست.

 

وزارت خارجه اردن تاکید کرد که این تشدید تنش تمام تلاش‌های انجام شده برای حفظ آرامش همه جانبه و جلوگیری از تشدید خشونت‌هایی که صلح و امنیت را تهدید می‌کند، تضعیف خواهد کرد.

 

هیثم ابو الفول، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای، تاکید کرد که جامعه بین‌المللی مسئولیتهای خود را باید بر عهده بگیرد و اقدامات فوری برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای متوقف کردن این اقدامات را انجام دهد.

 

این درگیری‌ها صبح روز جمعه 15 آوریل آغاز شد و تاکنون بیش از 150 فلسطینی در حمله نیروهای اسرائیلی به محوطه مسجد الاقصی مجروح شدند و حدود 400 نفر نیز بازداشت شدند.

 

حمله نژادپرستانه به نمازگزاران یک مسجد در تورنتوی کانادا

 

 

به نقل از المیادین، «دیوید ریدزیک» سخنگوی پلیس تورنتو در گفتگوی مطبوعاتی گفت:  تیراندازی افراد ناشناس از یک خودرو به سمت نمازگزاران هنگام خروج از یک مسجد در تورنتودر کانادا پنج زخمی درپی داشت.

وی افزود: این حادثه در مسجد ابوبکر صدیق در منطق اسکاربورو رخ داده است.

 

سخنگوی پلیس تورنتو گفت: پنج نفر در نتیجه حمله مسلحانه یک یا چند فرد ناشناس از خودروی عبوری رخمی شدند.

وی افزود: اطلاعاتی مبنی بر دخالت نمازگزاران زخمی در حادثه ای که سبب دشمنی با آنها شود، وجود ندارد. جراحات زخمی ها جدی نیست. زیرا سه نفر از آنها بیمارستان را ترک کردند، اما دو نفر از آنها همچنان تحت درمان هستند.

 

از سوی دیگر، ندیم شیخ، یکی از اعضای هیئت مدیریه حمعیت اسکاربرو که با این مسجد مرتبط است، گفت: من واقعا ناراحت و نگران هستم. به سمت پنج نفر از برادران ما تیراندازی شده است. ما می خواهیم عامل یا عاملان این حمله هرچه سریع‌تر پیدا و به دست عدالت سپرده شوند.  

 

تحصن اعتراضی مردم ترکیه علیه حملات صهیونیست ها به مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از آناتولی، شهروندان ترک در آنکارا تحصن اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی انجام دادند.

 

جمعیت جوانان آناتولی و سندیکای کارگری بعد از اقامه نماز تراویح مقابل محل سکونت اعضای  سفارت اسرائیل در آنکارا تحصن اعتراضی برگزار کردند.

 

تحصن کنندگان شعارهایی را علیه اشغالگران سر دادند و حمایت خود را از قدس و مردم فلسطنی اعلام کردند.

 

فاتح بازید، رئیس حزب السعاده در آنکارا نیز طی سخنانی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی هر سال در ماه رمضان دست به حمله مسجدالاقصی می زند.

 

وی افزود: سکوت کشورهای اسلامی باعث جری شدن رژیم صهیونیستی شده است.

 

بیت‌ المقدس و از جمله صحن‌های مسجد الاقصی که از جمعه گذشته، شاهد شدیدترین درگیری‌ها در یک سال گذشته میان نظامیان صهیونیست و نمازگزاران فلسطینی است، از صبح امروز (یکشنبه) نیز شاهد یورش اشغالگران است.

 

این در حالی است که مقاومت فلسطین طی چند روز اخیر در خصوص هرگونه تشدید تنش در بیت‌المقدس به اشغالگران هشدار داده است و حتی دیروز، «هارون ناصر الدین» عضو دفتر سیاسی حماس و یکی از مقامات دفتر امور بیت المقدس در خصوص تجاوز به مسجد الاقصی یا اجازه دادن به شهرک نشینان برای قربانی کردن در داخل صحن‌های آن، به رژیم صهیونیستی گفت: «حماس به میانجی‌ها اطلاع داده است که هر گونه قربانی در مسجد الاقصی، به منزله اعلان جنگ است و عملیات شمشیر قدس-2، بسیار شدیدتر از [شمشیر قدس] قبلی است.

 

بنابر گزارش العالم، وی تأکید کرد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نسبت به فریبکاری رژیم صهیونیستی هوشیار است و اجازه نخواهد داد که مسجد الاقصی آسیب ببیند یا در آن قربانی کنند.

 

برگزاری جشن میلاد امام حسن(ع) در مساجد شهر شیعه نشین «قطیف»

به نقل از «جهینه الاخباریه»، اهالی استان شیعه نشین قطیف عربستان بعد از ظهر شنبه (27 اردیبهشت ماه) به مناسبت نیمه ماه رمضان و سالروز میلاد حضرت امام حسن(ع) جشن گرفتند.

 

کودکان با لباس های رنگی به دیدن نزدیکان و اقوام خود رفتند و مردم به یکدیگر تبریک گفته و با هدایا و شیرینی از یکدیگر پذیرایی کردند.

 

مردم قطیف درهای خانه های خود را به روی عابران باز گذاشتند و کودکان با لباس شخصیت های کارتونی با همدیگر بازی کردند.

 

 

دختران جوان به مناسبت سالروز میلاد امام حسن(ع)،  لباس معروف به «المخنق و الملفع» که دارای نقوش طلایی و نقره ای است، پوشیدند.

 

مراسم سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در مساجد و حسینیه ها برگزار شد وشیعیان قطیف در این مراسم شرکت کردند.

 

برنامه و جشن طبق روال هر ساله با حضور شیعیان و روحانیون برگزار شد و این سنتی است که هر ساله اجرا می شود.

 

عبادت نمازگزاران اردنی در مساجد تا طلوع آفتاب

 

 

 

به نقل از المملکه، عبدالسلام نصیر، مدیر اوقاف اربد اردن اعلام کرد: با توجه به درخواست جمعی از ائمه و موذنان برای ماندن نمازگزاران در مساجد از نماز صبح تا طلوع خورشید، مدیریت اوقاف با این درخواست موافقت کرد.

 

وی افزود: نمازگزاران در ماه رمضان می توانند تا موقع طلوع خورشید در مساجد بمانند و به اقامه نماز و تلاوت قرآن بپردازند و به دروس دینی گوش کنند.

 

عبدالسلام نصیر گفت: نمازگزاران باید حرمت این ماه مبارک را نگه داشته و حریم مسجد را حفظ کنند.

 

دولت اردن قبل از ماه مبارک رمضان محدودیت‌ هایی کرونایی را در مساجد کاهش داد.

 

همچنین فاصله‌ گذاری اجتماعی در زمان اقامه نماز جماعت در مساجد اردن برداشته شد و استفاده از ماسک فقط در فضاهای بسته اجباری ماند.

 

محدودیت‌ ظرفیت برای تجمعات عمومی مانند عروسی‌ ها نیز برداشته شد و امکان برپایی چادرهای افطاری ماه مبارک رمضان نیز فراهم شد.

 

اردن از زمان شیوع بیماری کرونا، تاکنون ۱۶۸۹۳۱۴ مورد ابتلا به ویروس را گزارش کرده است که ۱۴۰۰۳ مورد از آنها جان خود را از دست داده ‌اند.

 

قانونگذار مسلمان آمریکایی حمله صهیونیست‌ ها به مسجدالاقصی را وحشیانه خواند

 

 

به نقل از العالم، در ادامه واکنشها و محکومیت خشونتهای نظامیان رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیها در قدس اشغالی و دیگر مناطق کرانه باختری، «ایلهان عمر» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا به آن واکنش نشان داد و آن را قویاً محکوم کرد.

 

ایلهان عمر که از منتقدان اصلی رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکاست با انتشار یک ویدئو از برخورد نظامیان صهیونیست با مسلمانان فلسطینی در حساب توئیتری خود نوشت: «وحشتناک است. ماه رمضان ماه صلح و تعمق است. حمله به مردم در عبادتگاه آنها، جایی که باید مقدس باشد، بروشنی، اشتباه و ظالمانه است. ما باید این وحشیگری را محکوم کنیم و به آن پایان بدهیم».

 

روز جمعه نظامیان صهیونیست با پشتیبانی از شهرک‌نشینان صهیونیست که مشغول انجام آداب تلمودی در صحن‌های مسجد الاقصی بودند، با یورش به فلسطینیانی که برای نماز صبح به مسجد الاقصی آمده و در آنجا اعتکاف کرده بودند، قریب به ۳۰۰ فلسطینی را بازداشت و بیش از ۱۵۲ نفر زخمی کردند.

 

انتشار تصاویر از خشونتهای نیروهای امنیتی این رژیم علیه نمازگزاران فلسطینی در صحنهای مسجدالاقصی با موجی از واکنشها در سراسر جهان مواجه شد.

 

گروه‌های مقاومت فلسطین در واکنش به این جنایت صهیونیست‌ها تاکید کردند که آماده نبرد مسلحانه جدیدی برای دفاع از مسجد الاقصی و هموطنان فلسطینی در قدس هستند.

 

تظاهرات ساکنان رام الله در حمایت از مسجد الاقصی

 

 

 

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شرکت کنندگان در این تظاهرات که در میدان مناره برگزار شد، با سردادن شعارهایی حمایت خود را از مقاومت فلسطین اعلام کرده و اسم محمد ضیف فرمانده کل گردان های قسام را فریاد زدند.

 

تظاهرکنندگان خواستار پاسخ مقاومت به جنایت اشغالگران اسرائیلی در مسجد الاقصی شدند.

 

آن ها همچنین سوگند یاد کردند که با مال و جان از مسجد الاقصی دفاع کنند.

 

لازم به ذکر است که در حمله وحشیانه اشغالگران اسرائیلی به مسجد الاقصی نزدیک به 200 فلسطینی زخمی و بیش از 400 نفر هم بازداشت شدند.

 

گفتگوی تلفنی هنیه و امیرعبداللهیان پیرامون تحولات مسجد الاقصی

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هنیه ضمن تقدیر از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از قضیه و مقاومت فلسطین، تاکید کرد که ملت فلسطین به حقوق، سرزمین و مقدسات خود پایبند است و تلاش‌های دشمن صهیونیستی برای سیطره بر مسجد الاقصی یا تغییر هویت اسلامی آن راه به جایی نخواهد برد.

 

وی عنوان کرد که ملت فلسطین اطمینان دارد که امت در کنارش خواهد ایستاد و قدس بخشی از باور و عقیده مسلمانان و جزو اصول ثابت آن است.

 

امیرعبداللهیان نیز ضمن محکوم کردن حمله اشغالگران اسرائیلی به مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی، مقاومت ملت فلسطین در برابر صهیونیست‌ها را ستود و بر ادامه حمایت‌های ایران از ملت و مقاومت فلسطین تاکید کرد.

 

ترکیه: مسجدالاقصی و قدس خط قرمز ما هستند

 

 

 

به نقل از آناتولی، ابراهیم قلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی سخنانی در در کتابخانه مرکزی فاتح استانبول در مقابل جمعی از جوانان گفت: حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و نمازگزاران، هتک حرمت به این مکان مقدس است.

 

وی این اقدام نظامیان رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: مسجدالاقصی و قدس خط قرمز ما هستند.

 

قلین در ادامه تاکید کرد: ما اینگونه حملات را که در مسجدالاقصی به وقوع پیوسته است، به شدت محکوم می کنیم.

 

وی تاکید کرد: همچنان که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ما گفتند، مسجدالاقصی و قدس خط قرمز ما هستند و ما نیز بر همین امر تاکید می کنیم.

 

نظامیان رژیم صهیونیستی هنگام اقامه نماز به مسجد الاقصی حمله کردند و منجر به زخمی شدن 300 نفر شده و صدها نفر را نیز بازداشت کردند.

 

کشورهای عربستان، قطر، کویت، اردن، مصر، الجزایر و لبنان بیانیه های تندی را در این اقدام صهیونیست ها صادر کردند و شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی این اقدام را محکوم کرد.

 

مردم غزه در محکومیت حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی تظاهرات کردند واین اقدام صهیونیست ها را محکوم کردند.

 

همزمان صدها نفر از اردنی ها نزدیک سفارت تل آویو در امان تظاهرات کردند و این اقدام صهیونیست ها را در مسجدالاقصی محکوم کردند.

 

وی اظهار داشت: نبرد شمشیر قدس به یک پیروزی قاطع ختم شد و امروز مقاومت و ملت فلسطین پیروزی دیگر را بر دشمن بدست آوردند.

 

تظاهرات بحرینی‌ ها در حمایت از مسجدالاقصی و برائت از سازشکاران

 

 

به نقل از العالم، شهروندان بحرینی جمعه شب در شمال منامه تظاهرات کرده و ضمن اعلام حمایت از ملت فلسطین و اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی، یورش نظامیان صهیونیستی به این مسجد مقدس را محکوم کردند.

 

بنابر گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، تظاهرات‌کنندگان بحرینی شعارهایی در حمایت از ملت فلسطین سر داده و از سازشکاران با رژیم صهیونیستی اعلام برائت کردند.

 

تظاهرات‌کنندگان بحرینی همچنین با سر دادن شعارهایی از توافق سازش بین رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه انتقاد کردند.

 

تجاوزات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان در ماه مبارک رمضان شدت گرفته است و نظامیان صهیونیست روز جمعه (دیروز) با یورش به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی دستکم ۲۳۰ نفر را زخمی و حدود ۵۰۰ نفر دیگر را بازداشت کردند.

 

حمایت مساجد « نشویل» از خانواده های افغان در اولین رمضان دور از وطن

 

 

 

به نقل از «Tennessean»، مساجد نشویل از خانواده های افغان در اولین ماه رمضانی که در آمریکا هستند،حمایت می کنند.

حتی قبل از آغاز ماه مبارک اسلام، خانواده های تازه اسکان داده شده افغان در انجام آداب و رسوم و احساس عادی بودن با چالش هایی مواجه بودند.

مساجد نشویل در حال پاسخگویی به این افراد در ماه رمضان هستند تا حمایت و آسایش بسیار مورد نیاز را برای آنها فراهم کنند.

«مسعود صدیقیار» که برای مرکز اسلامی به خانواده‌های افغان که تازه اسکان داده شده اند ،کمک می‌کند در این باره می گوید: این یک رمضان عجیب و متفاوت است و ما وظایف بیشتری در قبال مهاجران افغان داریک که باید آنها را انجام دهیم.

  مرکز اسلامی نشویل و مرکز صلاح الدین از جمله مساجد و گروه‌های اجتماعی در شهر هستند که برای حمایت از جامعه افغان در ماه رمضان که از 2 آوریل آغاز شده و در 2 می به پایان می‌رسد دست به کار شده اند.

نوراد هورامی، یکی از بنیانگذاران مرکز صلاح الدین و معاون آن گفت که برای خانواده های تازه اسکان داده شده افغان برای جشن گرفتن ماه مبارک که متضمن پایبندی به سنت ها است، سازگاری آسانی نبوده است.

هورامی گفت: شرایط برای افغان ها نسبت به کشور خودشان متفاوت است. در افغانستان مساجد به خانه های آنها بسیار نزدیک بود و آنها می توانستند در یک یا دو دقیقه به آنجا بروند و به زبان خود صحبت کنند.

در ماه رمضان امسال، بسیاری از افغان‌هایی که تازه اسکان داده شده‌اند، دسترسی آسانی به مساجد برای نماز روزانه یا جمعه ندارند.

یکی دیگر از موانع تدارکاتی، تامین هزینه غذا برای افطار یا یافتن فروشگاه ، حداقل برای خانواده هایی است که هنوز اقامتگاه های دائی پیدا نکرده اند.

مرکز اسلامی نشویل به توزیع وعده های غذایی در ماه رمضان برای خانواده های افغان از طریق مشارکت با شورای مشورتی مسلمانان آمریکایی، آشپزخانه مرکزی جهانی، بازار الرسول، انجمن افغانستان نشویل و کمک های اسکان مجدد تنسی کمک می کند.

سابینا محی الدین، مدیر اجرایی شورای مشورتی مسلمانان آمریکا در بیانیه ای گفت که شرکا 475 وعده غذایی را در دو هفته اول ماه رمضان تحویل داده اند.

نیازها بیشتر از مادی است.

صدیقیار، مدیر امنیت اطلاعات دانشگاه واندربیلت که در سال 1988 به عنوان پناهنده از افغانستان به نشویل نقل مکان کرد، می گوید: از نظر احساسی هم افغان هایی که در به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند دچار مشکل هستند.

وی افزود: کمک به مردم برای مقابله با مسائل عاطفی از نقطه نظر پزشکی بسیار اهمیت دارد اما گفتگو و جمع شدن افراد در کنار یکدیگر می تواند تا حد زیادی این مشکل را مرتفع کند.

صدیقیار گفت که در حال گفتگو با رهبران مرکز اسلامی نشویل و شورای مشورتی مسلمانان آمریکایی برای رویدادهایی است که به طور خاص برای جامعه افغانستان طراحی شده است.

مرکز اسلامی نشویل همچنین میزبان برنامه‌های آموزشی در ماه رمضان و افطار است که از ساعت 6:15 بعد از ظهر برای همه اعضای جامعه باز است.

 

درخواست هنیه از مقامات اطلاعاتی مصر برای پیگیری وضعیت خطرناک بیت المقدس و مسجد الاقصی

 

 

 

به نقل از العالم، در بیانیه حماس آمده است: هنیه از مسئولان سازمان اطلاعات مصر درخواست کرد وضعیت خطرناک شهر قدس و مسجد الاقصی را پیگیری کنند. اوضاع در قدس با اقدامات اشغالگران در مسجد الاقصی و مناطق مختلف کرانه باختری شمالی، به ویژه یورش صبح امروز و حمله به مردم فلسطین در داخل مسجد به وخامت رسید.

 

هنیه همچنین تاکید کرد مردم فلسطین و امت اسلامی نمی توانند اشغالگران را در اجرای نقشه هایشان به حال خود رها کنند، وی در عین حال نسبت به عواقب خطرناک این اقدامات که مسئولیتش تنها بر دوش اشغالگران است، هشدار داد.

 

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت تور وینسلاند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، در تماسی از وی و همه طرف‌ها خواست برای مهار و کنترل اوضاع بحرانی کنونی، تلاش کنند. وینسلاند تاکید کرد سازمان ملل متحد برای آرام کردن اوضاع، به ویژه در مسجد الاقصی، بسیار تلاش خواهد کرد.

 

وی در این تماس تاکید کرد ضروری است سازمان ملل از اقدامات تجاوزکارانه صهیونیستی پرده بردارد و اشغالگران را در خصوص آنچه هم اکنون در مسجد الاقصی می گذرد، به اجرای چهار نکته اساسی وادار کند. وی تاکید کرد: اولین مورد اجازه ورود به نمازگزاران است به گونه ای که نمازگزاران کاملا آزادانه خود را به مسجد الاقصی برسانند و اشغالگران به داخل مسجد حمله نکنند. نکته دوم: آزادی بازداشت شدگانی است که سحرگاه امروز و یا پیش از آن دستگیر شدند. نکته سوم: پایان دادن به ماجرای قربانی کردن در مسجد الاقصی. نکته چهارم: توقف فوری کشتار و ترور در منطقه جنین و اردوگاه آن و نیز در سراسر کرانه باختری.

 

هنیه تاکید کرد در صورت ادامه اشغالگری صهیونیست ها، مقابله با آنها از سوی فلسطینیان ادامه خواهد یافت.

 

 

پایان پیام/ 9