اتفاقات مبارک رمضانی در مساجد جهان؛ از کمک به بحران یمن تا برگزاری افطاری‌های بین الادیانی
اتفاقات مبارک رمضانی در مساجد جهان؛ از کمک به بحران یمن تا برگزاری افطاری‌های بین الادیانی

اتفاقات مبارک رمضانی در مساجد جهان؛ از کمک به بحران یمن تا برگزاری افطاری‌های بین الادیانی

افطاری برای کمک به «بحران فراموش شده یمن» در مسجد «وینیپگ» کانادا، بازگشت نمازهای جماعت و افطاری ها به مساجد «اورنج کانتی» در رمضان ۲۰۲۲ و برگزاری افطاری میان ادیانی در مسجد «ویتون» ازجمله اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، است.
شناسه خبر : 1166001 تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۲۵

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

برگزاری نمایشگاه کتاب رمضانی در صحن مساجد ترکیه

 

 

 

به نقل از « trtworld»،نمایشگاه 18 روزه کتاب که توسط «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شد، با هدف ترویج عشق به کتاب و نزدیک کردن ناشر، نویسنده و خواننده در کنار هم راه اندازی شده است.

هر ماه رمضان، نمایشگاه کتاب در استانبول و آنکارا برگزار می‌شود که میزبان صدها ناشر است و نویسندگان و دانشمندان مشهور را در زمینه‌های مختلف از جمله ادبیات، هنر و فرهنگ اسلامی به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه کتاب و فرهنگ که برای سی و نهمین بار توسط بنیاد ترکیه دیانت برگزار شد، در سه مکان مختلف افتتاح شد: دو نمایشگاه در استانبول و یکی در آنکارا. این مراسم بین 9 تا 27 آوریل در حیاط مسجد «احمد حمدی » و حیاط مسجد «چاملیکا» در آنکارا و مسجد فاتح در استانبول برگزار می شود.

این نمایشگاه در سال های 2020 و 2021 به دلیل همه گیری کرونا به حالت تعلیق درآمد.

با مشارکت بیش از 100 ناشر در فضایی بسته به مساحت تقریبی 2500 متر مربع، این مکان به محلی برای فعالیت های فرهنگی مختلف و همچنین برنامه های گفتگو شده است.

این نمایشگاه امسال برای اولین بار فضای ویژه ای را به نشریات و ناشران خارجی زبان اختصاص داده است و شهرت بین المللی به دست آورده است.

رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاحیه مسجد چاملیکا در استانبول سخنرانی کرد.

اردوغان گفت: خوشحالم که نمایشگاه‌های ما که دو سال است به دلیل همه‌گیری به حالت تعلیق درآمده‌اند، امسال دوباره شروع به کار کردند.

وی افزود: تمدن ما بر اساس دستور «بخوان ای پیامبر بنام پروردگارت که آفرید» بنا شده است. ما فرهنگی داریم که قرآن را بر همه چیز برتری می دهد.

اردوغان گفت کتابخوانی غریزه طبیعی هر مسلمان است و تاریخ گواه آن است.هیچ چیز طبیعی تر از این نیست که اعضای چنین تمدنی عاشق کتاب باشند. در تاریخ ما نام‌هایی مانند ابن سینا و مانند غزالی وجود دارد که نزدیک به 500 اثر را در زندگی 50-60 ساله خود برجای گذاشته اند و ارزش یک عمر را دارد که حتی آنهایی را که تا به حال باقی مانده‌اند به درستی بخوانیم و بفهمیم.

وی افزود: امروز قلم از شمشیر نیرومندتر است و این نشان‌دهنده اهمیتی است که نیاکان ما برای خواندن و نوشتن قائل بودند .

اولین نمایشگاه در سال 1983 در آنکارا برگزار شد و سال های  بعد این نمایشگاه ها در آنکارا و استانبول برگزار شدند.

در حالی که نمایشگاه‌های کتاب و فرهنگ معمولا از روز اول ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، در سال‌های اخیر بنا به درخواست مؤسسات انتشاراتی از اواسط ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا شب قدر ادامه دارد.

 

درهای باز مسجد «وودلندز» به روی غیرمسلمانان در ماه رمضان

 

 

به نقل از «houstonchronicle»، مسجد «انصار»، که در «وودلندز» واقع شده است درهای خود را در ماه مبارک رمضان به روی همه اعضای جامعه از جمله همسایگان غیرمسلمان باز کرده است.

دکتر «ریحابی محمد»، امام جماعت مسجد می گوید: رمضان زمانی است که مردم را دور هم جمع کنید تا بنشینید و غذا تقسیم کنید و تا جایی که می توانید برای دیگران کارهای خیر انجام دهید.

این مسجد سال هاست که حتی قبل از اینکه ساختمان دائمی وجود داشته باشد، همه افراد جامعه را به افطار در ماه رمضان دعوت می کند.

مسجد فعلی که گنجایش حدود 300 نفر را در سالن عبادت خود دارد، در سال 2008 به پایان رسید .

امام ریحابی در این باره می گوید: ما معتقدیم که بخشش به ویژه در ماه رمضان یک عبادت است. رمضان ماه بخشش، ماه انفاق، ماه مراقبت از دیگران، ماه رحمت خداست. اگر می خواهید مورد رحمت خداوند قرار بگیرید، باید به دیگران رحم کنید. اگر می خواهید شادی داشته باشید، باید شادی را بین مردم تقسیم کنیم.

امام ریحابی فرمودند این هدیه ها و شادی ها محدود به دین افراد نیست  بلکه باید به همه داده شود. رمضان ماه اجتماع و شامل کسانی که پیروان ادیان دیگر نیز هستند،می شود.

به دلیل همه‌گیری  کرونا، ماه رمضان در سال گذشته کمی متفاوت بود. مسجد در دو سال گذشته به‌جای غذای عمومی برای افطار، غذا را در جعبه‌هایی آماده می کرد.

امسال برای ماه رمضان، مسجد توانست درهای خود را به روی عموم باز کند و برای وعده های افطار به طور عمومی در خدمت افراد باشد.

امام ریحابی می‌گوید: برای ما ماه رمضان بدون اجتماع، ماه رمضان بدون تقسیم غذا با دیگران لطفی ندارد.

امام ریحابی گفت که استقبال جامعه مثبت بوده است و سال به سال چندین نفر به تین اسلام علاقه مند می شوند.

 

حال و هوای مسجد جامع «زیتونه» تونس در ماه رمضان

 

 

مسجد جامع زیتونه در شهر عتیقه تونس، دومین مسجدی است که بعد از مسجد جامع عقبه بن نافع قیروان در این کشور بنا شده است.

مسجد جامع زیتونه، قدیمی ترین مسجد شهر تونس است که در ماه رمضان قبله نمازگزاران و مکان گردشگری مسلمانان به شمار می رود.

در ماه رمضان، مسجد جامع زیتونه مملو از جمعیت زائران و نمازگزاران می شود و رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد و نمازگزاران برای اقامه نماز تراویح به این مسجد می روند.

مسجد جامع زیتونه از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد تونس است که در سال 698 میلادی به دستور حسان بن نعمان بنا شده است.

مساحت مسجد جامع زیتونه، پنج هزار متر مربع است و 184 ستون داخلی دارد و این مسجد، یکی از بزرگ‌ترین و اولین دانشگاه‌ها در تاریخ اسلام را در برمی‌گیرد و بسیاری از محققان اسلامی از «محمد بن علی مازری» و «ابن خلدون» گرفته تا یکی از شاعران بزرگ اهل کشور تونس، یعنی «ابوالقاسم شابی» از دانشگاه زیتونه فارغ‌التحصیل شده‌اند.  این مسجد، 9 ورودی مختلف دارد.

«الجامع الزیتونه» در زبان عربی به معنی «مسجد درخت زیتون» است و در رابطه با این اسم، دو نظریه وجود دارد. عده ‌ای معتقدند در نزدیکی این بنا، یک درخت زیتون قرار داشته و نام مسجد به این موضوع برمی ‌گردد، اما تحقیقات اخیر نشان داده که مسجد زیتونه بر روی کلیسایی مسیحی ساخته شده و یک تاریخدان تونسی قرن 17 میلادی نیز به وجود مقبره‌ی «سنت اولیویا» (Saint Olivia of Palermo) در این محل اشاره کرده بود. سنت اولیویا، یکی از قدیسان مسیحی به شمار می‌رود و به خصوص در شهر پالرموی ایتالیا بسیار مورد احترام است. با پیدایش دین اسلام و تغییر این کلیسا به مسجد، آن را همچنان وقف سنت اولیویا کردند اما نامش را به معادل اسم آن در زبان عربی، یعنی الزیتونه تغییر دادند.

در سال‌ 114 هجرى‌ (733 ميلادى‌) والى‌ آفريقا امير عبدالله بن‌ الحبحاب‌ به‌ توسعه‌ و بازسازى ‌مسجد زيتونه‌ پرداخت‌. از جمله‌ اين‌ كه‌ پى‌هاى‌ آن‌ را قوّت‌ و استحكام‌ بخشيد.

در سال‌ 250 هجرى‌ (864 ميلادى‌) در دوران‌ خليفه‌ المستعين‌ بالله، ابو ابراهيم‌ احمد اغلبى‌ گنبد مسجد را ساخت‌.

در سال‌ 381 هجرى‌ (991 ميلادى‌) ابوالفتح‌ منصور بن‌ ابو الفتوح‌ يوسف‌ بن‌ زيرى‌ دومين‌ پادشاه ‌سلسله‌ى‌ صناجيان‌ به‌ تعمير و ترميم‌ گنبد تالار مسجد جامع‌ زيتونه‌ پرداخت‌.

 

مسجد«سیده زینب(س)» قاهره توسعه می یابد

 

 

 

به نقل از اخبارالیوم، یک منبع در استان قاهره گزارش داد: مسجد «سیده زینب(س)» همچون مسجد راس الحسین(ع) قاهره توسعه می یابد.

 

سالن های داخلی مسجد و تزیین های معماری آن به طور کامل مرمت می شود و بخش بیرونی مسجد و صحن بیرونی مسجد سیده زینب و سنگ های آن به طور کامل مرمت می شود.

 

این منبع افزود: طی روزهای آینده عملیات مرمت این مسجد آغاز می شود و در روز عید قربان نیز افتتاح می شود و بخش های تزیینی مسجد ، منبر و محراب نیز توسعه می یابد.

 

بنابر این گزارش، خیابان محله مسجد سیده زینب(س) نیز توسعه می یابد. درهمین راستا، عبدالفتاح السیسی با رئیس طرح عمرانی، رئیس هیئت منهدسی نیروهای مسلح و مسئولان مربوطه جلسه گذاشت.

 

مسجد سیده زینب بر اساس قولی، محل دفن زینب کبری است و از معروف ‌ترین مساجد و آرامگاه‌ها در مصر می ‌باشد.

 

درباره محل دفن زینب دختر علی سه قول وجود دارد. بقیع و دمشق دو مکان احتمالی دفن زینب است، ولی در مصر قول معروف را دفن زینب در مکانی می‌دانند که بعدها شهر قاهره در کنار آن ساخته شد. این آرامگاه دارای ضریح و مسجدی نیز هست و در محله سیده زینب (قاهره) قرار دارد.

 

بازدید آنلاین از مسجد جدید «ووستر» در ماه مبارک رمضان

 

 

 

به نقل از «worcesternews»، یک ویدیوی جدید برای معرفی مسجد چند میلیون پوندی جدید در ووستر واقع در ایالت ماساچوست که پروژه ساخت آن در حال انجام است ، تهیه شده که در حقیقت یک تور مجازی برای آشنایی با این مسجد در ماه مبارک رمضان خواهد بود.

قرار است یک مسجد بزرگ در جاده استنلی ووستر ساخته  شود که   چهار میلیون پوند هزینه خواهد داشت .

ویدئوی جدید که از سوی ​​ انجمن رفاه مسلمانان ووستر تولید شده است، برای اولین بار نشان می‌دهد که امکانات داخل مسجد چگونه خواهد بود.

این ویدئو همچنین منظره چشم پرنده از محوطه مسجد را ارائه می دهد که در نهایت شامل یک مرکز ورزشی، مجتمع آموزشی، آپارتمان، باغ و پارکینگ می شود.

کار اولیه در پایان سال گذشته آغاز شد و دست اندرکاران ساخت مسجد ابراز امیدواری کردند که مرحله اول آن تا پایان آگوست سال جاری میلادی به پایان برسد.

محمد اقبال، دبیر کل انجمن رفاه مسلمانان ووستر گفت که این کار در سه مرحله طی چند سال آینده انجام خواهد شد اما در نهایت به جمع آوری کمک های مالی بستگی دارد.

آقای اقبال گفت که تاکنون 900 هزار پوند برای هزینه تخمینی 3.5 تا 4 میلیون پوند برای مرحله اول جمع‌آوری شده است و انتظار می‌رود که فازهای بعدی حداقل 2.2 میلیون پوند هزینه داشته باشد.

مجوز برنامه ریزی برای ساخت مسجد توسط کمیته برنامه ریزی شورای شهر ووستر در دسامبر 2018 اعطا شد و کار در همان لحظه در دسامبر سال گذشته قبل از پایان مجوز شروع شد.

 

گزارشی از برنامه مسجد «فینسبری پارک» لندن در ماه رمضان

 

 

مسجد «فینسبری پارک» یکی از بزرگ ترین مساجد لندن، از روز اول ماه رمضان آماده استقبال از نمازگزاران شد.

 

در حالی که به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، تمامی فعالیت های داخل مساجد تعطیل شده بود، امسال در ماه رمضان درهای مسجد فینسبری پارک به روی هزاران نمازگزار گشوده شد.

 

این مسجد هر سال در شب های ماه مبارک رمضان به حدود 300 نفر افطاری می دهد و مراسم دعا و نیایش را با حضور نمازگزاران برگزار می کند.

 

سال گذشته، مسجد «فینسبری پارک» برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و  وعده‌های افطاری در میان نیازمندان و بسته‌های غذایی در میان پرسنل بهداشتی توزیع شد.

 

امسال با بازگشایی مساجد، در مسجد فینسبری پارک، نمازهای یومیه و نماز تراویح برگزار می شود و تمامی فعالیت های دینی، اجتماعی و بشردوستانه در این مسجد در ماه رمضان از سر گرفته می شود.

 

در همین راستا، جرمی کوربن، یک عضو نماینده پارلمان انگلیس که به مسجد فینسبری پارک رفت و با محمد کربز، رئیس امنای این مسجد دیدار کرد.

 

وی این ماه مبارک را به مسلمانان تبریک گفت و اظهار کرد: ماه رمضان، ماه صلح و تفکر است و مسجد پیام رسان صلح و عدالت بین همگان است.

 

برنامه های رمضانی

مدیریت مسجد فینسبری پارک نیز در گفت و گو با الشرق گفت: درهای مسجد در شرایط کرونا بسته بود وامسال به روی تمامی نمازگزاران اعم از زن، مرد و کودک باز شده است.

 

وی تاکید کرد: با این وجود نمازگزاران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا همگی در صحت و  سلامت باشند.

 

وی در باره برنامه های تبلیغاتی و فرهنگی در طول ماه مبارک رمضان گفت: حلقات ذکر و مسابقات قرآن ویژه کودکان در مسجد فینسبری پارک برگزار می شود.

 

وعده های افطاری

محمد کزبر در ادامه به ارائه خدمات افطاری روزانه اشاره کرد و گفت: روزانه به بیش از 250 نمازگزار در داخل مسجد افطاری داده می شود.

 

وی افزود: مدیریت مسجد برای نخستین بار امسال با باشگاه فوتبال آرسنال ارتباط برقرار کرده و قرار است در داخل ورزشگاه افطاری دهند و تاکنون جمعی از سیاستمداران، اعضای پارلمان و شهرداری منطقه و فرمانده پلیس محلی پاسخ مثبت داده اند.

 

افطار خیابانی

مدیریت مسجد فینسبری پارک در ادامه خاطر نشان کرد: این مسجد بعد از پایان کرونا، افطار جمعی در بیرون از مسجد می دهد که به افطار خیابانی مشهور است و بعد از حادثه تروریستی این کار انجام می شد.

 

در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ یک خودرو ون شماری از نمازگزاران را در نزدیکی مسجدی در لندن زیر گرفته که در پی آن، یک ‌نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. در این خودرو ۳ سرنشین سفیدپوست بریتانیایی بود و مردم خودشان یکی از مجریان این حمله را دستگیر کردند ولی دو نفر دیگر از محل حادثه فرار کردند. در این منطقه لندن اتباع الجزایری، سومالی، یمنی و بنگالی سکونت دارند و دو مسجد نیز در این منطقه وجود دارد.

 

بازگشت نمازهای جماعت و افطاری ها به مساجد «اورنج کانتی» در رمضان ۲۰۲۲

 

 

به نقل از « newuniversity»،جامعه مسلمانان «اورج کانتی» با بازگشت به زندگی عادی و برداشته شدن محدودیت های مربوط به کرونا از رمضان استقبال می کند.

با امید به بازگشت به حالت عادی در میان همه گیری کرونا ، جامعه مسلمانان اورنج کانتی و مسلمانان در سراسر جهان به استقبال ماه مبارک رمضان رفته اند.

قبل از شروع همه‌گیری کرونا مساجد به طور منظم میزبان اجتماعات افطاری دوستان، خانواده و اعضای جامعه بودند و سپس نماز عشاء و تراویح برگزار می‌شد. با این حال، در نتیجه محدودیت‌های اعمال شده در طول همه‌گیری، مجالس افطار یا لغو شدند و نمازهای جماعت برای رعایت دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی در سال های 2020 و 2021 برگزار نشد.

«بهاتی»، یکی از مسلمانانی که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می کند در این باره گفت: ما بسیاری از فرصت‌هایی را که معمولا برای معاشرت با جامعه، دوستان و خانواده خود داشتیم در دوران کرونا از دست دادیم اما اکنون بار دیگر این برنامه ها از سر گرفته می شود.

با نرخ واکسیناسیون بیش از 70 درصد در اورنج کانتی و کاهش مداوم موارد ابتلا به کرونا ، مساجد در جامعه«اورنج کانتی» از بازگشت تجمعات افطار و نمازهای شبانه مشترک در ماه رمضان امسال استقبال کردند.

مزمل صدیقی، مدیر انجمن اسلامی اورنج کانتی در این باره می گوید:.مردم واقعاً خوشحال هستند که می توانند به مسجد برگردند، نماز مغرب را بخوانند، با هم افطار کنند و فضای جشن و شادی مانند گذشته در ماه رمضان داشته باشند، بنابراین ما مشتاقانه منتظریم.

اهمیت ماه رمضان برای مسلمانان یادآور نزول اولیه قرآن است. علاوه بر روزه داری، مسلمانان به افزایش عبادت، نماز و خیرات خود در طول ماه تشویق می شوند.

ماه رمضان با برگزاری سه روز عید فطر یا «جشن روضه‌خوانی» با دعای ویژه در روز عید و پس از آن جشن غذا، هدایا و جشن‌های دیگر به پایان می‌رسد.

در جشن عید سعید فطر سال گذشته، جامعه اسلامی اورنج کانتی دو نماز عید سعید فطر را در زمان های مختلف برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار کرد و به دنبال آن غذا و اسباب بازی به عنوان هدیه بین اعضای جامعه توزیع شد.

عبدالله ذکریه، هماهنگ‌کننده کمک‌رسانی  جامعه مسلمانان اونج کانتی در جنوب کالیفرنیا، گفت: این سنت در میان مسلمانان بوده است که ماه رمضان زمانی نیست که ما در آن بنشینیم بلکه به انجام های کارهای خیریه و معاشرت بیشتر با دوستان می پردازیم.

مسلمانان در «اورنج کانتی» و فراتر از آن، با حفظ سنت‌ها و ارزش‌های مقدس رمضان، مشتاقانه منتظر روزهای بسیار به یاد ماندنی در طول ماه و جشن عید سعید فطر هستند.

 

نورپردازی زیبای مسجد«السدره» عمان در ماه رمضان

مسجد «السدره» در ولایتی به اسم جعلان بوعلی در شرق عمان قرار دارد. اطراف این مسجد با درختان نخل پر شده است و این مسجد ساده گلی است و دارای شش گنبد است که تمام سقف آن را تشکیل می ‌دهند.

 

این مسجد در ماه رمضان به مردم افطاری می دهد و افراد زیادی به دلیل زیبایی شگفت انگیز آن از این مسجد بازدید می کنند.

 

اهالی الحیره نزدیک این مسجد برای اقامه نمازهای یومیه خود می روند و در ماه رمضان نیز حضور پر رنگ تری در مسجد دارند.

 

مسجد السدره دارای 52 گنبد است و گردشگران و زائران بسیاری را به خود جذب کرده است.

 

 

به دلیل آنکه این مسجد دارای 52 گنبد است، به مسجد قباب نیز مشهور است و از بیشترین تعداد گنبدها را در مسجد داراست.

 

این مسجد 500 سال پیش با سنگ و گچ در مساحت دو هزار متر مربع بنا شدو سال های پیشین مورد مرمت قرار گرفت.

 

این مسجد شکل هندسی خود بر اساس سبک معماری منطقه عمان حفظ کرده است و پیوسته نمازهای پنج گانه، نماز جمعه و سخنرانی های دینی در آن پخش می شود و برای بیش از 700 نمازگزار ظرفیت دارد.

 

 

افطاری برای کمک به «بحران فراموش شده یمن» در مسجد «وینیپگ» کانادا

 

 

به نقل از « cbc» ،جامعه مسلمان «وینیپگ» برای کمک به افراد در «بحران فراموش شده» یمن وعده های غذایی و کمک های مالی خود را به اشتراک می گذارد.

بسیاری از مردم در سراسر جهان فقط نمی دانند که وعده غذایی بعدی آنها از کجا خواهد آمد.

اعضای جامعه مسلمان این شهر جمعه شب در مسجد جامع وینیپگ در خیابان ویورلی به منظور جمع آوری کمک های مالی برای افطار گرد هم آمدند تا برای مردمی که در طول جنگ داخلی در یمن رنج می برند، پول جمع آوری کنند.

اسامه خان، مدیر عامل سازمان امداد اسلامی کانادا در این باره گفت: ماه رمضان فقط به این نیست که خود را به عنوان مسلمان از خوردن و آشامیدن منع کنیم،بلکه ماه ارائه کمک های خیریه و سخاوتمندی در حمایت از دیگران در داخل و خارج از کشور است.

وی افزود: ما اینجا هستیم تا با دوستان خود از وینیپگ روزه بگیریم و امیدواریم آگاهی نسبت به مردم یمن را که یک بحران فراموش شده است، افزایش دهیم.

محمد جمیلی، رهبر تیم وینیپگ برای امداد اسلامی کانادا، گفت: از هفت سال پیش تا کنون  بیشتر کشور یمن از بین رفته و زیر ساخت ها از بین رفته اند .

جمیلی می گوید که در طول ماه رمضان، امداد اسلامی کانادا دلایل مختلفی را برای جمع آوری پول انتخاب می کند.

ماه گذشته این سازمان یک رویداد برای امداد در اوکراین برگزار کرد و این هفته آنها برای یمن پول جمع آوری کردند.

خان که تاکید کرد ناامنی غذایی تنها یکی از دلایل متعدد است، گفت: مردم زیادی در سراسر جهان هستند که نه به انتخاب خود بلکه به این دلیل که نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا خواهد آمد از غذا خوردن پرهیز می کنند.

وی افزود که این کشور همچنین به آب آشامیدنی پاک و امکانات بهداشتی دسترسی ندارد.

 

مسجد «شیخ زاید» عجمان، میزبان قاریان مشهور در شب های رمضان

به نقل از دارالخلیج، با نظارت شیخ حمید بن راشد النعیمی، عضو شورای عالی عجمان 10 نفر از قاریان مشهور جهان درشب های ماه رمضان برای اقامه نماز تراویح در مسجد شیخ زاید حضور خواهند داشت.

 

شیخ دکتر علی صالح البلوشی، چهار روز اول ماه رمضان شیخ اسلام صبحی و قاری علاء مزجاجی، سلطان المرزوقی، محمد الغزالی، حمزه معاذ، صالح عمر، یوسق بلوشی و  عبدالسلام محمد در شب های ماه رمضان در مسجد شیخ زاید حضور دارند.

 

نماز تراویح لغتی عربی است و به نمازهایی اطلاق می‌شود که مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. این نماز پس از نماز عشاء خوانده می‌شود. در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.

 

نماز تراویح بیست رکعت است اما پس از هر دو رکعت سلام داده می‌شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این رو آن را نماز تراویح می‌نامند. ترویحه، وقفه کوتاهی است که از آن برای خواندن دعا یا اذکار استفاده می‌شود.

 

نماز تراویح در مساجد اهل سنت در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. هر ساله در ماه رمضان جمعیت بسیاری برای شرکت در نماز تراویح مسجدالحرام در مکه و مسجد نبوی در مدینه جمع می ‌شوند.

 

برگزاری افطاری میان ادیانی در مسجد «ویتون»

 

به نقل از « dailyherald»، بازدیدکنندگان مرکز اسلامی «ویتون» که برای افطار میان ادیانی دعوت شده بودند با آغوش گرم جمعی از متولیان مسجد مورد استقبال قرار گرفتند.

صدها نفر از همسایگان و چندین مقام منتخب سالانه در مراسم  افطاری میان ادیانی در مرکز اسلامی ویتون حضور پیدا می کنند و این بار نیز با برداشته شدن محدودیت های مربوط به کرونا در این ضیافت شرکت کردند.

در این مراسم از بسیاری از اعضای جامعه غیر مسلمان و همسایگان به همراه خانواده هایشان در مسجد استقبال شد.

این رویداد با هدف ایجاد روابط قوی با همسایگان و جامعه بین ادیانی منطقه شیکاگو برگزار شد.

بیش از 200 نفر از جمله مقامات ایالتی و شهری و مردمی با افراد از ادیان و پیشینه‌های مختلف در این مراسم رمضانی شرکت کردند که در آن سخنرانی‌هایی نیز انجام شد. این مراسم در سالن اجتماعات تزئین شده برگزار شد.

«اریس اودین» از متولیان مسجد ویتون از همه مهمانان در این مرکز اسلامی استقبال کرد.

وی همچنین تاکید کرد که ماه مبارک رمضان مهمترین ماه در تقویم مسلمانان است.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط امام ابراهیم دردساوی، امام مرکز اسلامی ویتون آغاز شد و سپس حفصه الدین ترجمه آن را بر عهده گرفت.

رئیس مرکز اسلامی از همسایگان و رهبران بین ادیانی دعوت کرد تا آموزه های خود را درباره ادیان و فرهنگ های مختلف به اشتراک بگذارند.

 

بزرگ ترین طرح توسعه در تاریخ مسجد «قباء» مدینه منوره

 

 

به نقل از صدی البلد، مسجد قباء با نام طرح خادم حرمین شریفین، شاهد بزرگ ترین طرح توسعه خود در تاریخ مسجد قباء و منطقه اطراف آن خواهد بود.

 

شیخ دکتر عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ، وزیر امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان گفت: این طرح با عنایت به طرح مرمت مساجد تاریخی صورت می گیرد.

 

وی افزود: به منظور سهولت حضور زائران در مسجد قباء وزائران اهالی مدینه منوره  این توسعه صورت می گیرد.

 

طرح توسعه مسجد قباء و اطراف آن شامل افزایش ظرفیت مساحت کلی مسجد تا 50 هزار متر مربع یعنی ده برابر مساحت کنونی آن می شود. بر همین اساس، ظرفیت آن به 66 هزار نمازگزار می رسد.

 

این طرح، بزرگ ترین طرح توسعه در تاریخ مسجد قباء از ساخت آن در سال اول هجری به شمار می رود.

 

مسجد قبا اولین مسجد ساخته شده در جهان اسلام است که در فرصت چند روزه اقامت پیامبر (ص) خارج از شهر مدینه بعد از هجرت از مکه ،در قریه ایی به همین نام تاسیس شد. حضرت محمد (ص) پس از رسیدن به قبا، چند روزی را در آنجا بسر بردند تا آن که امیر مؤمنان، علی (ع) و برخی دیگر از اعضای خانواده اش به ایشان پیوستند، آنگاه همگی راهی یثرب شدند.

 

در چهار روزی که رسول خدا (ص) در قبا بود، مسجدی در این ناحیه به دستور ایشان و به پیشنهاد عمار یاسر و با تقاضای ساکنان محل بنا شد.بنا فرمود که طی آن تنها دیواری از سنگهای حره بر گرد آن کشیده شد. البته تا زمان توسعه ولید مسجد سقف نداشت یا اگر هم داشت از همان شاخه های خرما بود. مسجد قبا یکی از مهمترین و زیباترین مساجدی است که در محدوده فعلی مدینه قرار دارد، چرا که با توسعه شهر، قبا نیز در محدوده مدینه قرار گرفته است.

بنای مسجد قبا در دوران خلافت عثمان بن عفان تعمیر و گسترش یافت.دومین دگرگونی در مسجد قبا به دوران عمر بن عبدالعزیز مربوط می شود که تا سالیان متمادی به همان شکل باقی ماند.

 

در سال 555ق، جمال الدین اصفهانی وزیر زنگیان موصل فرمان تجدید بنای آن را صادر کرد و بر اساس آن مسجد بازسازی شد.

 

همچنین در قرن هشتم و نهم هجری قمری، تعمیرات اساسی و تجدید بنای برخی قسمت ها صورت گرفت.بعد از آن در زمان حکومت عثمانی و به ویژه در دوران سعودی گسترش یافته و به چندین برابر رسید.

 

در حال حاضر مسجد دارای چندین شبستان است که هر کدام گنبد مخصوص دارند.

 

نخستین تغییر در مسجد قبا، تغییر در محراب آن بود. زمانی که قبلۀ مسلمانان از بیت المقدس به جانب مسجدالحرام تغییر کرد، پیامبر به قبا آمد و با کمک اصحابش، قبلۀ مسجد را به سوی کعبه قرار داد.

 

در طول تاریخ، مسجد قبا توسعه یافته و بازسازی شده است. از جمله در زمان خلیفۀ سوم و نیز در دوران حکومت عمر بن عبدالعزیز، که وی آن را توسعه داد و رواق ها و گلدسته ای برای آن ساخت.

 

بنابر گزارش نمناک، آخرین بار در 1405، از چهار طرف بر مساحت مسجد قبا افزوده شد و به جای ساختمان قدیم آن، بنایی بزرگ تر براساس معماری بنای قبلی برپا گردید. در این توسعه، خانۀ کلثوم بن هدم و سعد بن خثیمه، که محل سکونت رسول خدا بود، نیز در داخل مسجد قبا قرار گرفت و ویران شد.

 

این مسجد اکنون 7465 متر مربع مساحت دارد و حدود بیست هزار نمازگزار را در خود جای می دهد. مسجد قبا همیشه مورد توجه مسلمانان بوده و بارها تعمیرات اساسی در آن انجام شده است.

 

در سال 1388 قمری ملک فیصل رواق های آن را در جهت شرقی مسجد توسعه داد. بنای جدید آن، که در 26 صفر سال 1406 قمری به پایان رسید، در شکل معماری جدید خود، یکی از مهم ترین و زیباترین مساجدی است که در مدینه منوره قرار دارد. در بنای فعلی چهار مناره برای این مسجد در نظر گرفته شده که هر کدام 47 متر طول دارد. مساحت تقریبی آن و بناهای جانبی مربوط به آن، در محدوده ای به مساحت 13500 متر مربع می باشد که بر اساس محاسبات معماران آن، گنجایش بیست هزار نمازگزار را دارد.

 

اقامه نماز ۸۰ هزار فلسطینی در اولین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی

 

 

به نقل از العالم، اداره اوقاف اسلامی بیت المقدس امروز در بیانیه ای اعلام کرد حدود 80000 نمازگزار امروز اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در مسجد الاقصی اقامه کردند این در حالی است که پلیس رژیم صهیونیستی نیروهای بیشتری در بیت المقدس و ورودی های شهر مستقر کرد؛ صدها نفر از آنها نیز میان کوچه های البلده القدیمه و اطراف مسجد الاقصی مستقر شدند.

 

پلیس رژیم اشغالگر بسیاری از خیابان‌های اصلی بیت‌المقدس را با موانع آهنی بست و به خودروهای حامل نمازگزاران اجازه عبور نداد، و آنها که شامل کودکان و افراد مسن بودند نیز مجبور شدند مسافت طولانی را تا رسیدن به البلده القدیمه و سپس به مسجد الاقصی طی کنند. نیروهای اشغالگر از عبور اتوبوس های عمومی به ایستگاههای عادی نیز جلوگیری کردند

 

هزاران نمازگزار فلسطینی از کرانه باختری و حومه قدس اشغالی در بحبوحه محدودیت‌های اشغالگران و محدودیت آزادی عبادت از بامداد برای ورود به قدس اشغالی هجوم آوردند.

 

اقامه نخستین نماز جمعه ماه رمضان در مسجد «راس الحسین(ع)» قاهره پس از مرمت

 

 

 

به نقل از دارالخلیج، صدها نفر از مردم مصر نخستین نماز جمعه ماه رمضان را در مسجد «راس الحسین(ع) قاهره اقامه کردند.

 

این مسجد یک ماه پیش از آغاز ماه رمضان به صورت کامل مرمت شده بود و بر روی نمازگزاران بازگشایی شد.

 

احمد دسوقی مکی، امام جماعت مسجد راس الحسین(ع) در خطبه های نماز جمعه با عنوان «ایمان و اخلاق در روزه داری» سخنرانی کرد.

 

مرمت مسجد امام حسین(ع) به سرعت پیش از ماه رمضان انجام گرفت.

این اقدام با امضای پروتکل همکاری میان وزارت اوقاف و سندیکای نظارت بر موسسه مساجد صورت گرفت و شامل مرمت ساختمان مسجد، صحن های بیرونی، منطقه اطراف آن می شد.

همچنین در این عملیات کف سازی صورت گرفت و آب و برق و دوربین ها و سیستم های هشدار اطفای حریق، سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز تجهیز شدند.

 

بر اساس این قرارداد، مبلغ 150 میلیون لیر استرلینگ در آغاز کار برای مرمت هزینه شد و موسسه توسعه مساجد در این کار سهیم است.

 

موسسه توسعه مساجد در پایان کار، وظیفه نظافت و ضد عفونی مسجد راس الحسین(ع) را برعهده دارد و در این کار از جدیدترین وسایل معادل معیارهای جهانی نظافت استفاده می کند تا سلامت نمازگزاران حفظ شود.

 

مقام رأسُ الحُسَین محل دفن یا نگهداری سر امام حسین(ع). به گفته مشهور علمای شیعه سر امام حسین(ع) به بدن ایشان در کربلا محلق و در آنجا دفن شد. در شهر‌های مدینه، دمشق، رقه و قاهره نیز بقعه‌هایی به عنوان مقام رأس الحسین(ع) موجود است.

وزارت اوقاف مصر در نخستین جمعه از ماه رمضان، 54 مسجد جدید افتتاح کرد.

 

پایان پیام/ 9