آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاهای فرهنگی جنوب کرمان برگزار شد
آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاهای فرهنگی جنوب کرمان برگزار شد

آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاهای فرهنگی جنوب کرمان برگزار شد

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاهای فرهنگی جنوب کرمان هم زمان با هفتمین دوره جایزه فیروزه در شهر کهنوج برگزار شد.
شناسه خبر : 1165314 تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۱:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاهای فرهنگی جنوب کرمان هم زمان با هفتمین دوره جایزه فیروزه در شهر کهنوج برگزار شد.

 

حجت الاسلام احمد نجنو در اختتامیه این جشنواره، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم، گفت: همه ما باید سعی کنیم از برکات و فضایل ماه ماه مبارک بهره کافی را ببریم.
 
امام جمعه کهنوج بیان کرد: اگر اندکی به عنوان، جشنواره کالاهای فرهنگی توجه کنیم در می یابیم اقدامی ارزشمند و خلاقانه در برهه ای از زمان است که دشمنان با تهاجم فرهنگی به دنبال ضربه زدن به فرهنگ دینی، اسلامی، انقلابی و بومی ما هستند.
 
وی افزود: دشمنان برای دستیابی به اهداف ضد فرهنگ و ارزش های اسلامی ما، از همه ظرفیت های خود اعم از سمعی، بصری و کالایی استفاده می کنند.
 
حجت الاسلام نجنو خاطرنشان کرد: یکی از حربه های دشمنان برای نفوذ فرهنگی و القای تفکر غربی، استفاده از کالاهایی است که به سادگی در دسترس عموم قرار دارد.
 
امام جمعه کهنوج اظهار کرد: این کالاها می تواند لباس، تابلو، کیف، کفش باشد که پیام فرهنگی دشمنان را در قالب یک تصویر، نوشتار و شعار به مخاطب القا کند که ما باید با بصیرت و هوشیاری و اقدامات فرهنگی با حرکت خزنده دشمن مقابله کنیم.
 
وی تصریح کرد: در سال های اخیر در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان حرکت های بسیار خوبی توسط نوجوانان و جوانان خلاق به صورت آتش به اختیار صورت گرفته است.
 
حجت الاسلام نجنو ادامه داد: در این راستا این نوجوانان و جوانان اقدام به حک تمثال شهدا بر روی لوازم التحریر، کیف، دفتر و مداد کرده اند که لازم است دولتمردان از این حرکت ارزشمند حمایت کنند.
 
امام جمعه کهنوج خاطرنشان کرد: شخصیت هر فردی از کودکی شکل می گیرد و در این نظام مقدس که با خون شهدا به ثمر رسیده نباید تصاویری از فیلم های ماهواره بر روی لباس کودکان باشد.
 
وی یادآور شد: جشنواره کالاهای فرهنگی که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان راه اندازی شده حرکت بسیار ارزشمندی است.
 
حجت الاسلام نجنو عنوان کرد: امیدواریم با وجود دولت انقلابی شاهد برگزاری این گونه برنامه های فرهنگی در منطقه باشیم و در راستای فرهنگ سازی کلیه موارد مربوط به دین، مذهب و اعتقادات تلاش کنیم.

 

شیرین عبداله نژاد در اختتامیه این جشنواره، گفت: طرح جایزه ملی فیروزه ۸ سال قبل به منظور رونق اقتصاد هنر، کسب و کارهای فرهنگی، مشاغل خانگی و روستایی ارائه شد که امسال برای هفتمین سال متوالی این طرح اجرا شد.

 

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان ابراز کرد: طرح جایزه فیروزه ۳ دوره متوالی است که به صورت استانی برگزار می شود.

 

وی بیان کرد: سال گذشته با توجه به تنوع در طرح های آثار سنتی، بومی و محلی جنوب کرمان، به دفتر اداره کل مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی، درخواست برگزاری این جشنواره در منطقه را ارائه کردیم که در نهایت موفق به اخذ مجوز برگزاری آن شدیم.

 

عبداله نژاد یادآور شد: آیین رونمایی از پوستر و تبلیغات این جشنواره مصادف با وقوع سیلاب در رودبار جنوب شد که در اثر این حادثه و امداد رسانی به سیل زدگان، تبلیغات کمرنگ بود.

 

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی از طرق مختلف زمان و نحوه اجرای جشنواره کالاهای فرهنگی را به اطلاع علاقمندان رساند.

 

وی ادامه داد: در هفت شهرستان ها همکاران ما در ادارات شهرستانی زحمت تبلیغات را بر عهده داشتند و برای تبلیغات از طریق صدا و سیما و با انتشار تیزرهای تبلیغاتی در فضای مجازی اقدام شد.

 

عبداله نژاد اظهار کرد: علی رغم همه مسائل و با وجود مشکلاتی که مشاغل روستایی در ثبت آثار خود در سامانه داشتند اما ۱۴۹ اثر در سامانه بارگذاری شده و به مرحله نخست داوری راه یافتند.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان اضافه کرد: این آثار طی ۲ مرحله توسط  داوران بومی منطقه داوری شدند و برای داوری این آثار از ظرفیت هنرمندانی که با صنایع بومی و سنتی منطقه آشنایی کافی داشته و پیشینه داوری داشتند، استفاده شد.

 

وی یادآور شد: جشنواره کالاهای فرهنگی با ۲ موضوع هدایای فرهنگی و عروسک های فرهنگی برگزار شد.

 

عبداله نژاد ادامه داد: ۲۵ درصد آثار به مرحله نهایی داوری رسیدند که از این تعداد ۵ اثر در حوزه هدایای فرهنگی و یک اثر در حوزه عروسک های بومی برگزیده شدند.

 

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی با یادآوری این مطلب که جشنواره کالاهای فرهنگی جنوب کرمان تکیه بر آثار سنتی و بومی منطقه داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در جنوب کرمان امیدواریم در سال های آتی رشته نوشت افزار نیز به بخش رقابتی جشنواره افزوده شود.

 

وحدت عیدی در اختتامیه این جشنواره، جنوب کرمان را سرشار از استعدادهای فرهنگی و هنری، قلمداد کرد و گفت: امروز فرزندان این خطه از کشور در زمینه های مختلفی همچون فیلم سازی، نویسندگی و شاعری فعالیت دارند.

 

فرماندار کهنوج با بیان این مطلب که باید یاری کننده بخش فرهنگ و هنر منطقه باشیم، ابراز کرد: تاکنون در حد توان با مجموعه فرهنگی شهرستان همکاری داشته ایم و همچنان حمایت خواهیم کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: به حوزه هنر هر چقدر اعتبار اختصاص دهیم، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

 

عیدی اظهار کرد: امیدواریم با وجود مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بتوانیم برای اجرای طرح و برنامه های فرهنگی اعتبار جذب کنیم تا فعالیت های فرهنگی منطقه توسعه پیدا کند.

 

فرماندار کهنوج با بیان این مطلب که حوزه فعالیت های فرهنگی وسیع است و ما خود را متعهد به اجرای سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی می دانیم، تصریح کرد: ما نیز به سهم خود قول می دهیم آنچه که در توان داریم برای توسعه فعالیت های فرهنگ شهرستان به کار گیریم.

 

وی با یادآوری این مطلب که جامعه ما ۲ سال درگیر بیماری منحوس است، ابراز کرد: امیدواریم با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و اجرای برنامه های متنوع شادی و نشاط به جامعه باز گردد‌ و در این راه ایشان را تنها نخواهیم گذاشت.

 

عیدی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و رهبری بارها نسبت به خطر تهاجم فرهنگی دشمنان هشدار داده اند.

 

فرماندار کهنوج اضافه کرد: امروز استکبار جهانی با تمام توان فرهنگ و ارزش های ما را مورد هدف قرار داده است، استعمار فرهنگی یکی از بدترین استعمارها است.

 

وی تاکید کرد: استعمار فرهنگی بسیار خطرناک است زیرا جامعه هدف آنچنان مجذوب فرهنگ آن می شود در حدی که جامعه هدف یکی از سربازان و یاران آن می شود.

 

عیدی در خاتمه، عنوان کرد: اگر نتوانیم به خوبی با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنیم آنگاه دشمن در اجرای سیاست های خود موفق خواهد شد.

پایان پیام/ 586