جامعه را با تفکر مسجدی بسازیم/خدمات اجتماعی و اشتغال‌زایی محور فعالیت مسجد و کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس
جامعه را با تفکر مسجدي بسازيم/خدمات اجتماعي و اشتغال‌زايي محور فعاليت مسجد و کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس
مدیر کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس در برنامه «چشمه» شبکه افق؛

جامعه را با تفکر مسجدی بسازیم/خدمات اجتماعی و اشتغال‌زایی محور فعالیت مسجد و کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس

رجب‌پور، با اشاره به برکات توسعه فعاليت‌هاي مسجدي در پيشبرد اهداف جامعه اظهار کرد: در مسجد و کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس توجه به خدمات اجتماعي و اشتغال‌زايي مهمترين محور فعاليت است.
شناسه خبر : 36658 تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۰:۳۲
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، برنامه تلویزیونی «چشمه» عصر جمعه 19 فروردین ماه مصادف با ششمین روز از ماه مبارک رمضان میزبان «مهدی رجب‌پور» مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد مقدس بود.

 

در ابتدای این برنامه و پیش از آغاز گفت وگو؛ «مهدی آقاموسی طهرانی» ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به طرح «کودک فیروزه‌ای» که با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد، طی 30 عصر در 30 مسجد شهر یزد برگزار می شود، سخن گفت. این طرح در بخش های مختلف از جمله سرود، نمایش عروسکی، جنگ شادی، نمایش آموزشی، بازی‌های متنوع و ... برگزار می شود.

 

مصطفی فاروئی

در ادامه این برنامه که با محور «مسجد اجتماعی» به صورت زنده از آنتن شبکه افق پخش شد، «مصطفی فارویی» کارشناس برنامه در مورد فعالیت‌های مسجد و کانون جوادالائمه(ع) با رجب پور سخن گفت.

 

مصطفی فاروئی

در ابتدای برنامه فارویی با اشاره به مفهوم مسجد اجتماعی اظهار کرد: وقتی در مورد یک مفهوم صحبت می‌کنیم همواره یکسری اشتراکات لفظی وجود دارد، برای مثال وقتی در مورد کارهای اجتماعی بحث می شود، یعنی فعالیت‌هایی که منجر به تولید یک هویت جمعی خواهد شد مانند ما بچه‌های مسجد، ما بچه‌های شهر، ما بچه‌های روستا و ....؛ در 
در حقیقت کار اجتماعی تقویت کننده این هویت‌های جمعی است و از این جهت مسجد یک نهاد اجتماعی‌کننده فعالیت‌ها محسوب شده و جایی است که در آن می‌توانیم فعالیت‌های اجتماع‌ساز را ببینیم.
در ادامه برنامه و پس از پخش گزارش از بخشی از فعالیت‌های مسجد و کانون جوادالائمه (ع) از جمله نذورات نهم هر ماه، «مهدی رجب پور» عضو هیات امنای مسجد و مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد مقدس اظهار کرد: به ما یاد داد‌ه‌اند که حوائج دنیوی خود را از جوادالائمه (ع) بکیریم. در این روزها که مردم با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ما سفره جود و کرم جوادالائمه(ع) را پهن کردیم و اگر می بینید که کار دیده شده و اثرگذار بوده است در واقع نمکی است که امام رضا(ع) روی فعالیت های ما ریختند. جوادالائمه دردانه امام رضا(ع) است و ما توفیق داریم که در مسجد و مجموعه‌ای خدمتگذاری می‌کنیم که در چند قدمی حرم مطهر قرار گرفته است.

مصطفی فاروئی

وی ادامه داد: مسجد جوادالائمه قدمتی 150 ساله دارد و حدود 70 است که بازسازی شده است. به یاد می آورم از سنین کودکی زمانی که عمویم شهید «مصطفی رجب پور» که اولین شهید بسیجی استان خراسان رضوی است مرا به مسجد می آورد، حدودا سه تا چهارساله بودم و با عموی خود که 14 مهر سال 1359 به شهادت رسید به مسجد می آمدم. 
مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد مقدس افزود: مسجد ما اولین پایگاه بسیج بود که به جبهه نیرو اعزام کرد. این نسل ها چرخید و امروز به دست ما رسیده و تلاش می‌کنیم در عرصه های مختلفی فعالیت داشته باشیم.
رجب پور در ادامه به بخشی از فعالیت های مسجد و کانون جوادالائمه(ع) در دو سال اخیر و در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: از اسفند 1398 که کرونا وارد کشور شد، در 14 روز اول و در قالب رزمایش مواسات و همدلی وارد میدان شدیم، همان روزها در شهر مشهد 14 ایستگاه صلواتی و نورافشانی داشتیم و اولین کارگاه تولید ماسک مسجدی را راه اندازی کردیم‌‌
وی افزود: تلاش ما این بود که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. عموم فعالیت ها و برنامه‌های ما در میدان شهدا و با حضور 20 هزار نفر جمعیت بود و اکنون شرایط تغییر کرده و به نوعی افسردگی ناشی از شیوع این ویروس حکمفرما شده بود. به هرحال مسجدی ها پای کار آمدند؛ بسته های معیشتی توزیع شد، تعدادی از زندانیان زیر 18 سال را آزاد کردیم، در شرایطی که بسیاری از هیئات مذهبی تعطیل شده بودند، ما طرح «هر خانه یک هیات» را راه اندازی کردیم.
مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد مقدس تصریح کرد: ما در مسجدمان امام جماعت نداریم. قرار نیست پیش نماز بیاید و هنوز تسبیحات حضرت زهرا(س) نمازگزاران تمام نشده مسجد را ترک کند. امام جماعت باید امام محله باشد؛ وقت بگذارد و مدیریت کند. هرجا مثل شهید اصلانی‌ها و شهید دارایی‌ها بودند، حتی اگر پیش نماز و امام جماعت نبود، برکات و اثراتش را دیدیم.
وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت: حقیقتا در کشورمان جوان بد نداریم، اگر بد است، اگر با معارف اهل بیت(ع) بیگانه است، اگر صدای مسجد را می‌شنود و مسجد نمی‌آید در عملکرد و کج‌سلیقگی ما بوده است. این شاید کم کاری مسئولان و متولیان است در غیر این صورت که اگر توانسته بودیم با آنها ارتباط برقرار کنیم چنین نبود. ما با این رویکرد داریم به مسجد و مسجدی ظلم می کنیم در حالی که اگر مسئولین با رویکرد مسجدی فعالیت‌های خود را جلو ببرند شاهد برکات متعددی خواهیم بود. 

 

این فعال مسجدی در ادامه به برخی دیگر از فعالیت‌های مسجد و کانون جوادالائمه(ع) مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: آزادی 19 زندانی معسر، تحت پوشش قرار دادن 9 کودک کار، توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی در مناطق محروم، تشویق به نامگذاری کودکان به نام جواد و ... از جمله دیگر اقدامات ما بوده است.
رجب پور با بیان اینکه مسئولان باید به این نگاه برسند که مسجد انسان ساز است، تصریح کرد: مسجد نباید تاریخ مصرف داشته باشد، از سوی دیگر نگاه مسئولان ما به مسجد نباید به عنوان یک کارفرما باشد. بلکه باید به مسجد بیایند و مشکلات مردم را با نگاه مسجدی حل کنند. امام حسین(ع) فرمودند نیازهای مردم به سوی شما خیرات و برکات است؛ اگر برطرف کردید خیرات را برای خود گرفتید و اگر برطرف نکردید خیر را از خود گرفتید.
مصطفی فاروئی
مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد مقدس گفت: ما منکر زحمات چهل سال اخیر نیستیم اما نیازمند روحیه انقلابی هستیم تا روحیه اداری، اگر این روحیه مسجدی و مطالبه گری در برخی مسئولان وجود داشت الان بسیار جلوتر بودیم.
وی در ادامه تصریح کرد: تلاش ما در مسجد و کانون جوادالائمه(ع) به خدمات اجتماعی است، در این بین به پیوست های فرهنگی و اشتغال زایی نیز توجه ویژه داریم و در این عرصه از پاک کردن زعفران گرفته تا درست کردن صنایع دستی، شیرینی خانگی و ... فعالیت داشته ایم. 
رجب پور ادامه داد: مسجد جوادالائمه(ع) کمتر از 50 متر مربع مساحت دارد اما در همین فضا اشتغال زایی داشته ایم. پس باید با تفکر مسجدی را در جامعه بسازیم.