امروز ظرفیت حاکمیت برای قرآن پای کار آمده است/محافل قرآنی در فهما 1401 از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند
امروز ظرفيت حاکميت براي قرآن پاي کار آمده است/محافل قرآني در فهما 1401 از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند
رئیس ستاد فهما در گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی؛

امروز ظرفیت حاکمیت برای قرآن پای کار آمده است/محافل قرآنی در فهما 1401 از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، با اشاره به اينکه امروز نظام، دولت و اساسا حاکميت براي قرآن پاي کار آمده است، افزود: با توجه به اين مساله فعاليت‌هاي قرآني با محور مسجد از اهميت بسزايي برخوردار است و فهما 1401 نسبت به محافل قرآني جايگاه ويژه‌اي را قايل شده است.
شناسه خبر : 36653 تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۴۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، صبح روز جمعه 19 فروردین ماه مصادف با ششمین روز از ماه مبارک رمضان میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بود. در این گفت‌وگو فعالیت‌های قرآنی ستاد فهما به ویژه در عرصه رشته حفظ با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به تربیت 10 میلیون حافظ بررسی شد.



‌حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه کانون‌های مساجد با نام فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) فعالیت‌های متعدد و متکثری دارند، اظهار کرد: ما برای کنار هم قرار گرفتن این فعالیت‌ها و از سوی دیگر ایجاد قابلیت الگوبرداری، رواق نور را تعریف کردیم. به طور کلی در فهما 12 رواق داریم که یکی از آنها رواق نور است. مساجد مطابق با سخنان مقام معظم رهبری، بهترین فضا برای انس با قرآن هستند.



رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: سال گذشته در رقابت فهما حدود 20 هزار کانون شرکت کردند که از این میان 16 هزار کانون در حوزه فعالیت‌های قرآنی و رواق نور فعال بودند. به طور کلی در رواق‌ها، فعالیت های قرآنی نیز عرضه می شود و در واقع مدل رقابت را ایجاد کردیم که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بود. 


وی افزود: در فهما رقابت در مسجد ایجاد می شود. مدل «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» جاری و ساری می شود و مدل مسابقه یک مدل قرآنی است. بنابراین در سامانه بچه‌های مسجد فعالیت‌ها ثبت شده و در پایان رقابت نفرات برتر معرفی می‌شوند.



حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: از اتفاقات مبارکی که در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، ذیل رویداد فهما صورت پذیرفت این بود که از سال گذشته برای اولین بار بحث استعدادیابی قرآنی را وارد مسابقات مدهامتان کردیم. این مسابقات ویژه نوجوانان و جوانان برگزار می شود و استعدادیابی در این عرصه اهمیت دارد. طبیعتا کسی می تواند حافظ قرآن باشد که علاوه بر علاقه، دارای استعداد باشد. 



وی در بخش دیگری از مباحث خود تصریح کرد: از میان کانون های مساجد دوهزار کانون به صورت تخصصی در حوزه فعالیت های قرآنی کار می کنند و این فعالیت ها بر اساس آمایش سرزمینی است. 



رئیس ستاد فهما افزود: یکی از بخش‌هایی که دغدغه داشتیم بحث مربیان قرآنی است. ما در کانون ها در سطح عالی مربی قرآنی داریم که تنه به مربیان بین المللی می زنند؛ در این عرصه در استان قم به صورت متمرکز تربیت مربیان قرآنی را ویژه خواهران و برادران در دستور کار قرار دادیم و نفرات برتر از استان های مختلف می آیند؛ علت انتخاب قم نیز از این جهت بود که قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب کردیم.



حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در تشریح فعالیت های قرآنی ستاد فهما ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها، انس با قرآن از کودکی بود که در این راستا طرح «هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی» را در 10 استان برگزار کردیم که امسال این آمار افزایش می یابد. 


وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد مطالبه مقام معظم رهبری نسبت به تربیت 10 میلیون حافظ و فعالیت های کانون های مساجد گفت: ما بر اساس وظیفه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برایمان مشخص شده است، فضا برای تحقق این هدف را ایجاد کردیم. برای مثال در فهما 1401 یک سری شاخص ها برای هر رواق تعریف می شود که به صورت ویژه و با امتیاز بالا در بحث محافل قرآنی هستند.  

 


رئیس ستاد فهما ادامه داد: همچنین برنامه تلاوت قرآن، علاوه بر ماه مبارک رمضان بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مساجد برگزار می شود که عموما از سوی نفرات برتر مسابقات مدهامتان تلاوت می شود. این مساله اهمیت دارد چراکه مقام معظم رهبری نیز نسبت به مساله کرسی تلاوت و حضور نوجوانان و جوانان در مسجد اشاره کرده اند.



وی گفت: بنابراین همین که نوجوان و جوان در مسجد حضور یافته و می بیند که مورد توجه قرار گرفته است اهمیت دارد، از سوی دیگر همان طور که پیش تر نیز اشاره داشت بحث محافل قرآنی را در رقابت های مدهامتان گنجانده ایم و با این اقدام می خواهیم علاوه بر حضور در مسجد، استعدادهای قرآنی را کشف کنیم؛ ضمن اینکه حفظ موضوعی، حفظ جزء 30، در جمله مواردی است که در رویداد فهما و مسابقات مدهامتان وجود دارد. البته که در این بین حفظ کل از جایگاه ممتازی برخوردار است.



حجت الاسلام و المسلمین ارزانی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تعامل با نهادهای دیگر از جمله آموزش و پرورش به منظور تربیت حافظ کل از سوی ستاد فهما اظهار کرد: ما جلساتی را برگزار کرده ایم، سال گذشته مدل ارتباط مسجد با مدرسه را کلید زدیم. آنچه که اهمیت دارد این است که هرکدام از نهادها چه جایگاهی دارند. از سوی دیگر فرض بر این است که اعضا متشکل از نوجوانان و جوانان در رویداد فهما و مدهامتان شرکت می‌کنند، در اینجاست که تفاوت سامانه بچه های مسجد مشخص می شود چرا که اعضا با شرکت در رویداد فهما اطلاعات و کد ملی خود را وارد می کنند و بر همین اساس است که مثلا می‌توانیم بگوییم چه تعداد حافظ کل را ما تربیت کرده ایم و سهم ما در تربیت 10 میلیون حافظ کل چند نفر است. در این بین دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ما بگوید سهم ما در این عرصه چه قدر است.


وی ادامه داد: ما در ستاد فهما مزیت رقابت بین المللی را داریم که ظرفیت کانون های مساجدی است که شبکه شده اند. بیش از 26 هزار کانون یک ظرفیت است که به عنوان برگ برنده ای محسوب می شود که برایش هزینه هم پرداخت نمی کنیم و در آن همه کسانی که در حوزه قرآن در کشور و در مسجد فعالیت دارند شبکه هستند.



رئیس ستاد فهما افزود: اکنون در نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق مبارکی افتاده و این ظرفیت حاکمیت است که پای کار برای قرآن آمده است. دولت پای کار می ایستد. امروز شبکه در مسجد عالی ترین ظرفیت ما محسوب می شود.