جمع آوری ۱۵میلیارد تومان کمک مردمی درمساجد/۶۰ درصد مساجد استان زنجان نیاز به تعمیر دارند
جمع آوری ۱۵میلیارد تومان کمک مردمی درمساجد/۶۰ درصد مساجد استان زنجان نیاز به تعمیر دارند

جمع آوری ۱۵میلیارد تومان کمک مردمی درمساجد/۶۰ درصد مساجد استان زنجان نیاز به تعمیر دارند

حجت الاسلام کرمی، به اجرای طرح مودت در مساجد استان زنجان اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۱۵ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی در مساجد استان جمع آوری شده است.
شناسه خبر : 1155909 تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۳۵

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  از زنجان با اشاره به اینکه مسجد قدیمی ترین نهاد فرهنگی جهان اسلام است، به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین تاکید کرد و گفت: لازم است تا وظایف نهادهای متولی مسجد برای مردم تبیین شود.

 

حجت الاسلام مختار کرمی با یادآوری اینکه هریک از مسئولان و مردم در قبال نظام و مساجد مسئول هستند، گفت: می توان با هم فکری و هم افزایی مشکلات موجود را حل کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه بایستی محور تمام فعالیت های فرهنگی، مساجد باشد، گفت: متاسفانه نهادهای متولی در امور مساجد نتوانسته اند به وظایف خود در قبال مسجد به خوبی عمل کنند که یکی از علل آن نبود مدیریت واحد در مساجد است.

 

این مسئول ادامه داد: بررسی ها نشان می دهند 21 دستگاه در امور مساجد دخالت می کنند در حالی که تنها اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج، پای ثابت برنامه ها و امور مساجد هستند.

 

کرمی با تاکید براینکه تاحدودی هماهنگی بین این چهار مجموعه در مساجد ایجاد شده است، گفت: در راستای رسیدگی به امور مساجد، مرکزی در تهران تشکیل شد تا مساجد اختلافات و مشکلات خود را از طریق این مرکز پیگیری کنند که نتایج خوبی نیز در پی داشته است.

 

وی اضافه کرد: به دنبال آن در برخی از استان ها نیز مراکزی این چنینی با اساسنامه های مربوط به هر استان تهیه شد و در استان زنجان نیز با پیگیری های امام جمعه زنجان، جلساتی با حضور متولیان امور مساجد تشکیل و در نهایت مرکز رسیدگی به امور مساجد در زنجان نیز شکل گرفت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد: اساسنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد در زنجان تصویب شد و این مرکز در زنجان در حال فعالیت می باشد و اختلافات و مشکلات مربوط به مساجد در این مرکز رسیدگی می شود.

 

این مسئول با بیان اینکه معرفی امام جماعت مساجد نیز از دیگر وظایف این مرکز است، خاطرنشان کرد: اوقاف و امور خیریه نیز صدور احکام هیات امنای مساجد را برعهده دارد.

 

وی با تاکید براینکه مساجد باید با مشارکت مردم اداره شوند و طبق قانون اوقاف و امور خیریه حق دخالت در امور مساجد را ندارد، گفت: با این حال این مجموعه بر هزینه کرد رقبات مسجد نظارت دارد.

 

کرمی ادامه داد: تمام مساجد استان زنجان جزء موقوفات محسوب می شوند و درآمد آن با نظارت این مجموعه بایستی هزینه شود و در کنار آن دولت کمک هایی برای مساجد دارد که به دست اوقاف و امور خیریه در اختیار مساجد قرار می گیرد.

 

به گفته این مسئول، در استان زنجان 1457 مسجد و 132 باب بقعه و اماکن مذهبی وجود دارد و دولت سال گذشته 160 میلیون تومان بودجه به مساجد استان زنجان اختصاص داد و امسال نیز 300 میلیون تومان اعتبار برای کمک به مساجد هزینه شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به اجرای طرح مودت در مساجد استان زنجان اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 15 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی در مساجد استان جمع آوری شده است.

 

وی با یادآوری اینکه 60 درصد از مساجد و بقاع متبرکه استان زنجان نیاز به تعمیر و مرمت دارند، گفت: درآمد مساجد صرف هزینه نگهداری و مرمت مساجد می شود از اینرو لازم است با فرهنگ سازی مردم را در جهت کمک به مساجد ترغیب کنیم.

 

کرمی با اشاره به اینکه نیات عواید موقوفات در حوزه مساجد در استان زنجان کم است، گفت: سالانه 20 میلیون تومان عواید موقوفات در زمینه مساجد هزینه می شود و از آنجائیکه عواید موقوفات باید در همان محل نیت هزینه شود، نمی توانیم از عواید موقوفات در زمینه مرمت و بازسازی مساجد استفاده کنیم.

 

وی راه آباد کردن مساجد رامشارکت مردم خواند و گفت: مردم نباید از اوقاف و امور خیریه در این زمینه انتظار داشته باشند چرا که اعتباری که این مجموعه برای کمک به مساجد دریافت می کند در حدی نیست که بتواند همه مشکلات مالی مساجد را حل کند.

 

این مسئول در ادامه به طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان نیز اشاره کرد و گفت: طرح این توسعه از سنوات گذشته مطرح شده بود ولی امسال به تصویب رسید و برای شروع کار به 50 میلیارد تومان اعتبار و برای نهایی شدن آن 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

به گفته کرمی، نذورات جمع آوری شده در امامزاده سید ابراهیم(ع) سالانه 500 میلیون تومان است که تنها جوابگوی هزینه تعمیر و نگهداری و امورات داخلی این مجموعه است از اینرو برای اجرای طرح توسعه امامزاده نیازمند اعتبار دولتی هستیم.

پایان پیام/ 73