بچه‌های مسجد ایفاگر نقش اصلی در تمدن‌سازی هستند/تحقق بیانیه گام دوم اولویت کانون‌ها است
بچه‌های مسجد ایفاگر نقش اصلی در تمدن‌سازی هستند/تحقق بیانیه گام دوم اولویت کانون‌ها است

بچه‌های مسجد ایفاگر نقش اصلی در تمدن‌سازی هستند/تحقق بیانیه گام دوم اولویت کانون‌ها است

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه آنچه بچه‌های مسجد در دوره کرونا انجام دادند در راستای اصول بیانیه گام دوم انقلاب بود، گفت: سامانه بچه‌های مسجد نوعی جهادگر تبیین است. برترین نقش آفرینان در عرصه تمد نوین اسلامی بچه‌های مسجد هستند.
شناسه خبر : 1155738 تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۵۵

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 18 اسفندماه، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و به منظور بررسی آنچه این کانون ها و بچه های مسجد در احیای کارکردهای مسجدی و پیشبرد اهداف نظام انجام داده اند با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

آنچه کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد در دوران کرونا از مقابله با این ویروس منحوس تا کاهش آسیب های اجتماعی اقتصادی آن انجام دادند چقدر هم‌راستا با اصول بیان شده در بیانیه گام دوم انقلاب است؟

 

با توجه به اینکه ماهیت مسجد، ماهیتی خدامحور است و آنهایی که در مسجد حضور می یابند خداباور هستند، لذا هر کاری در مسجد انجام می شود، به عشق خدا و همراه با معنویت است؛ با این نگاه آنچه بچه های مسجد در دوران کرونا انجام دادند از سر عشق به معبود و هم‌راستا با اصول بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه در حوزه اخلاق و معنویت و سبک زندگی اسلامی است. پیگیری فعالیت ها به صورت تخصصی در رواق های دوازده‌گانه نیز به این مهم کمکی شایان کرده است.

 

 

 

ورود کانون های فرهنگی هنری به عرصه های مختلف اجتماعی اقتصادی با چه رویکردی انجام می شود؟

 

اگر در حوزه آسیب های اجتماعی حضور می یابیم نگاه‌مان این است که بچه های مسجد را تقویت کنیم تا در مقابل آسیب های مختلف مقاوم شوند؛ اگر در حوزه هنر ورود داریم هنر مسجدی مدنظرمان است برای مثال در تولید سرود، سرودهای ارزشی و انقلابی با محتوا و کیفیت فاخر را دنبال می کنیم. اگر بخواهیم دستاوردهای انقلاب را افزایش دهیم و بر آرمان های امام و رهبری باقی بمانیم بهترین راه آن حضور در مسجد و مسجدمحور کردن فعالیت ها در محلات است.

 

 

 

 

ورود بچه های مسجد به عرصه کمک های مومنانه و رزمایش مواسات در دوران کرونا، در احیای کارکردهای اجتماعی مسجد چه تاثیری داشته است؟

 

یکی از دغدغه های مطرح در شورای سیاستگذاری ستاد فهما ورود به عرصه های اجتماعی بود لذا رواق همدلی طراحی و بومی بچه های مسجد فعال شد تا فعالیت های همدلانه انجام شود. البته نگاهمان این بود اگر در مسجدی بسیج فعال است و کمک های مومنانه صورت می گیرد، بچه های مسجد آنها را همراهی کنند اما اگر عرصه ای دیگر برای ورود وجود داشت بچه های مسجد به آنها هم وارد شوند و گره‌گشایی کنند.

 

 

 

در جهاد تبیین که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید ویژه دارند، بچه های مسجد چه ظرفیت و استعدادی دارند و می توانند ایفاگر چه نقشی باشند؟

 

بچه های مسجد در جهاد تبیین در دو عرصه می توانند نقش آفرین باشند، عرصه نخست عمل به فرمایش امام صادق(ع) است که فرمودند: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» یعنی به غیر از زبان و با افعال و اعمال‌تان دیگران را دعوت کنید، به عبارت بهتر، به جای آنکه بگوییم اسلام و انقلاب خوب هستند بچه های مسجد را به عنوان رویش و ثمره انقلاب معرفی کنیم اینکه شیوه رفتار و کردارشان چیست و چه افتخارات و دستاوردهایی را کسب کرده اند؟

بچه های مسجد حتی در کانون های روستایی موفق به کسب مدال و موفقیت در المپیادهای علمی و میادین ورزشی شده اند و جامعه از این الگو لذت می برد.

عرصه دوم ورود بچه های مسجد به جهاد تبیین، فضای مسجد و مومنان هستند که بتوانیم فعالیت های انجام شده را عرضه کنیم به فرموده رهبری عُرضه عَرضه داشته باشیم ... از هنرهای اصلی این عرضه، تقسیم بندی است ما در کانون های مساجد رواق های دوازده‌گانه را برای همین مهم طراحی کردیم چنان که همه فعالیت های قرآنی در رواق نور طراحی و انجام می شود همچنین است رواق های سرود، نمایش، فیلم، قلم و ... . مسجد بهترین رسانه برای جهاد تبیین است.

 

در ستاد فهما چه بسترهایی برای این جهاد تبیین طراحی و فعال شده است و چه برکاتی دارد؟

 

سامانه بچه های مسجد نوعی جهادگر تبیین است و در لحظه به ما می گوید در  هر نقطه از کشور بچه های مسجد که از رویش های انقلاب هستند در حال چه تلاش و کاری هستند، این سامانه پویا و پایا است و نشان می دهد در لحظه در 26 هزار کانون مسجدی در سراسر کشور چه می گذرد. این ظرفیت عظیم در راستای جهاد تبیین است.

برترین نقش آفرینان در عرصه تمد نوین اسلامی بچه های مسجد هستند و نقطه هدف بچه های مسجد تمدن سازی و نقش آفرینی در عرصه بین المللی است تا شبکه جهانی بچه های مسجد در دنیا ایجاد شود و ارتباط و تعامل پویای مومنانه را بر پایه عبودیت و معنویت مسجدی رقم بزند، مقصدی که دور از ذهن نیست.

پایان پیام/ 9