مسجد در تمدن نبوی(ص) جایگاهی مانا و پویا دارد/ پیامبر(ص) جهاد تبیین را در دل مسجد رقم زدند
مسجد در تمدن نبوی(ص) جایگاهی مانا و پویا دارد/ پیامبر(ص) جهاد تبیین را در دل مسجد رقم زدند

مسجد در تمدن نبوی(ص) جایگاهی مانا و پویا دارد/ پیامبر(ص) جهاد تبیین را در دل مسجد رقم زدند

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه مسجد در تمدن نبوی(ص) جایگاهی مانا و پویا دارد، گفت: جهاد تبیین توسط پیامبر(ص) در دل مسجد شکل گرفت شامل تبیین برنامه‌ها، اهداف و ارتقای معرفتی و اقناع مردم.
شناسه خبر : 1152775 تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۵۵

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره نقش و جایگاه مسجد در تمدن نبوی(ص) و اعتلای اسلام، اظهار کرد: تمام اهداف پیامبر(ص) در دل مسجد جاری و ساری می شود و با مسجد گره خورده است. پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شدند تا اخلاق را به نقطه اوج برسانند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» و مسجد بهترین پایگاه برای شکل‌گیری اخلاق است؛  آموزش و انسان‌سازی در مسجد شکل می گیرد و تمدن عظیم اسلامی در مسجد پایه ریزی می شود.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما ادامه داد: علاوه بر این، عدل و قسط در جمع مومنانه که در مسجد حضور دارند، محقق می شود، ایستادگی در مقابل دشمن و تجهیز نیروها، اجتماع مومنان خداترس که از دشمن نمی هراسند نیز همه در مسجد رخ می دهد، از این رو، همه اهداف نبی اکرم(ص) در حوزه رسالت با مسجد گره خورده و ارتباط این دو با هم گسست‌ناپذیر است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که پیامبر اکرم(ص) برای تبیین آنچه برایش به رسالت مبعوث شدند چقدر از ظرفیت های مسجد استفاده می کردند، گفت: رسول خدا(ص) از همه ظرفیت مسجد برای تبیین استفاده کردند؛ بهترین رسانه برای جهاد تبیین در مدل اسلامی، مسجد است چراکه بهترین فضا، بهترین مکان و بهترین زمان (قبل و بعد از نماز و در مناسبت های مذهبی) برای حضور در میان مومنینی که توحیدباورانه دور هم جمع می شوند، مسجد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی تصریح کرد: جهاد تبیین توسط پیامبر(ص) در دل مسجد شکل گرفت شامل تبیین برنامه ها، اهداف و ارتقای معرفتی و اقناع مردم؛ هم آشنایی و گفتگو در مسجد رخ می داد و هم به سوالات در مسجد پاسخ داده می شد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: از این رو، در تمدن نبوی(ص)، مسجد و جایگاهی که دارد، بسیار عمیق و ماندگار و تحول آفرین است چراکه در نظرگاه نبی اکرم(ص) تحول در حوزه تمدن شکل نمی گیرد مگر با تحول در عرصه هویتی، شناختی، اخلاقی و رفتاری و همه برنامه های انسان که مقر و بستر چنین تحول عظیمی در انسان، مسجد است.

 

رئیس ستاد فهما ابراز کرد: این تحول، فردی نیست بلکه تحول در جمع است، مکانی که رسول خدا(ص) برای اجتماع انسانی در نظر گرفته اند، مسجد است لذا مسجد نه فقط محل نماز خواندن و عبادت بلکه فضایی برای تجمع مومنانه است تا آحاد امت دور هم جمع شوند و اطلاع رسانی ها صورت بگیرد و افراد جامعه از حال یکدیگر مطلع گردند. از این منظر، مسجد در تمدن نبوی(ص) جایگاهی مانا و پویا دارد.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی درباره برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فهما برای جهاد تبیین، بیان کرد: نه تنها درباره برنامه های ستاد بلکه مهمتر از آن درباره برنامه ها و دستاوردهای نظام، خود را ملزم به مشارکت در جهاد تبیین می دانیم که بهترین فضا برای آن مسجد است.

 

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، طراحی و راه اندازی میزهای خدمت، برگزاری جلسات مشاوره و اعزام سفیران اجتماعی و یاریگران اجتماعی به منظور ارتقای معرفتی نوجوانان و در مرحله بعد خانواده ها ازجمله برنامه های ما برای مشارکت در جهاد تبیین است. چراکه به فرموده امیرالمومنین امام علی(ع) قلب جوان و نوجوان همچون زمین خالی است و هر چه از مسائل مطابق فطرت به او عرضه شود، می پذیرد.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه بهترین افسران جهاد تبیین، جوانان هستند، خاطرنشان کرد: از این رو، آموزش و توانمندسازی و مهارت افزایی نسل جوان را به ویژه با استفاده از قالب هنر در جهاد تبیین دنبال می کنیم چراکه ارتباط با عاطفه و منطق مخاطب و استفاده از ابزار مناسب، از ملزومات این جهاد است.

پایان پیام/ 9