تلاشی برای حضور و فعالیت کودکان و نوجوانان در مسجد/از اجرای طرح مطالعه دقیقه‌ای تا راه‌اندازی حسینیه کودک
تلاشي براي حضور و فعاليت کودکان و نوجوانان در مسجد/از اجراي طرح مطالعه دقيقه‌اي تا راه‌اندازي حسينيه کودک
با برترین‌های فهما 1400؛

تلاشی برای حضور و فعالیت کودکان و نوجوانان در مسجد/از اجرای طرح مطالعه دقیقه‌ای تا راه‌اندازی حسینیه کودک

باقري‌نژاد، با بيان اينکه جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و فعاليت‌هاي مسجدي اصلي‌ترين هدف کانون فرهنگي هنري انصارالحسين(ع) بيرجند است، اظهار کرد: در اين راستا طرح‌هاي مختلفي را از جمله «مطالعه دقيقه‌اي» برگزار و همچنين حسينيه کودک را با برنامه‌هاي متنوع به منظور آشنايي اين گروه سني با معارف دين راه‌اندازي کرديم.
شناسه خبر : 35543 تاریخ انتشار : ۹ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۵۷
«قاسم باقری‌نژاد» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «انصارالحسین(ع)» واقع در شهرستان بیرجند، استان خراسان جنوبی اظهار کرد: این کانون فعالیت رسمی خود را از سال 1383 آغاز کرد و در حوزه‌های مختلفی با همکاری بچه‌های مسجد نقش‌آفرینی داشته است اما به صورت ویژه از یک سال و نیم گذشته در عرصه تربیت کودک فعالیت دارد.

مدیر کانون فرهنگی انصارالحسین (ع) ادامه داد: در طرح‌های متنوعی که در حوزه تربیت کودک در کانون تدارک دیده‌ایم یک اولویت ویژه را تعریف کرده‌ایم که شامل آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان و نوجوانان عضو در کانون است.

 

وی افزود: در راستای تحقق هدف مذکور فعالیت‌های مختلفی را برای اعضا تعریف کرده ایم؛ برای مثال به نوجوانان در کتابخانه مسئولیت داده و یک شورا ایجاد کردیم که طی آن هرکدام از اعضای کتابخانه مسئول یک موضوع باشد. همچنین هر هفته نمایش فیلم داشته و کلاس‌های رایانه در کتابخانه برگزار می‌کنیم.

 

ترویج فرهنگ مطالعه در کانون انصارالحسین(ع)

باقری‌نژاد گفت: برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی از کتاب، اجرای طرح شنبه‌های کتاب از جمله فعالیت‌های کانون انصارالحسین (ع) در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه بین نسل جوان است که در طرح شنبه‌های کتاب، کودکان و نوجوانان کتاب در نظر گرفته شده را به زبان خودشان تعریف می‌کنند. همچنین به منظور آشنایی و اطلاع اهل مسجد از مسایل روز و البته گسترش اطلاعات عمومی، هر روز در ایستگاه مطبوعات که در صحن مسجد ایجاد کرده ایم روزنامه‌های روز و چند وقت یکبار مجلات مختلف را برای استفاده عموم قرار می دهیم.

 

راه‌آندازی ایستگاه مطبوعات در صحن مسجد و ارایه روزنامه‌ها و مجلات روز

 

وی افزود: از سوی دیگر اعضای کتابخانه یکبار در ماه دور هم جمع شده و یک  کتاب را نقد می‌کنند؛ همچنین در این دورهمی یک نفر باید خلاصه کتاب را بنویسد و برای اعضا تعریف کند. این موضوع سبب می‌شود تا قدرت سخنوری بین بچه‌ها افزایش پیدا کند.
مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین (ع) گفت: ما دارای سه کتابخانه در کانون و مسجد هستیم، کتابخانه مخزن دار با 10 هزار جلد در کانون، کتابخانه باز در مسجد جامع شامل شش هزار جلد، و قفسه کتابخانه ویژه که متشکل از کتاب های طرح «وقف در گردش» است. این کتاب‌ها از حوزه علمیه بیرجند به صورت هفتگی و با مضامین دینی به مدت شش روز امامت در دست ما است، همچنین  نهاد کتابخانه های عمومی نیز هر ماه کتاب های مختلفی را در قفسه ویژه ای که به ما اختصاص دادند ارسال می‌کنند.

 

وی برگزاری طرح «مطالعه دقیقه ای» را از دیگر فعالیت های کانون انصارالحسین(ع) بیرجند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه دانست و افزود: در این طرح مطالب آموزنده با موضوعات دینی، طب سنتی را در کاغذهای A5 ارایه می کنیم. این مطالب هر بیست روز یکبار شارژ می‌شوند.

این فعال مسجدی در بخش دیگری از مباحث خود از راه‌اندازی حسینیه کودک خبر داد و تصریح کرد: در این طرح یک شب قبل از مناسبت‌های مذهبی و ملی  در مسجد جامع فراخوان می‌زنیم و اعضای کودک و نوجوان از این طریق مطلع شده و روز بعد در دوره های حسینیه کودک شرکت می کنند؛ این ویژه‌برنامه‌های مناسبتی که با حضور امام جماعت مسجد برگزار می شود شامل نمایش فیلم، رنگ‌آمیزی طرح های مختلف می شود. 

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین(ع) ادامه داد: برنامه رنگ‌آمیزی که با استقبال فراوانی از سوی خردسالان و کودکان مواجه شده است در هر نوبت میزبان حداقل 100 نفر است که طی آن، اعضا در گروه سنی خردسال تا نوجوان طرح‌های آماده از زندگی ائمه اطهار (ع) و یا موضوعات مناسبتی را در کاغذهای A5 رنگ‌آمیزی می کنند و با مفهوم و موضوع هر واقعه آشنا می شوند. ما در این طرح از کودک سه ساله تا 10 ساله پذیرا هستیم.