مراسم سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) در کانون‌های مساجد گیلان برگزار شد
مراسم سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) در کانون‌های مساجد گیلان برگزار شد

مراسم سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) در کانون‌های مساجد گیلان برگزار شد

مراسم سوگوارى شهادت امام موسی کاظم(ع) به همت کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد گیلان برگزار شد.
شناسه خبر : 1152067 تاریخ انتشار : ۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۵۶

خبرگزاری شبستان_ گیلان، حضرت امام موسی بن جعفر(ع) هفتمین امام شیعیان که به کاظم، باب الحوائج و عبد صالح معروف هستند در هفتم ماه صفر سال ۱۲۸ قمری در ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) به دنیا آمد؛ القاب ایشان «ابو ابراهیم»، «ابوالحسن»، «العبد الصالح» و «ابو عبدالله» است؛ همچنین «ابوعلی، ابوالحسن، ابوابراهیم، ابواسماعیل و باب الحوائج» نیز از کنیه‌های امام هفتم شیعیان است.

 

امام کاظم (ع) بعد از شهادت پدر گرامیشان امام جعفر صادق (ع) در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در حالی که بیست سال سن داشتند مسئولیت بزرگ امامت و هدایت امت را در یکی از بحرانی‌ترین دوران‌ها به عهده گرفتند. ایشان به‌دلیل حلم و بردباری در برابر تجاوزکاران و فرونشاندن غیظ و خشم خویش به «کاظم» ملقب بودند و به خاطر لیاقت و شایستگی، ایشان به «عبدصالح» معروف بود.

 

خریدن و آزاد کردن غلام یکی از برنامه‌های عبادتی امام کاظم (ع) بوده است به حدی که در مدت عمر خود بیش از هزار نفر را خریداری و در راه خدا و جلب رضایت و خشنودی او آزاد ساخته است. یکی از مشخص‌ترین صفات بارز پیشوای هفتم ما سخاوت و بذل وجود و کرم اوست که در راه خدا مبذول می‌داشت.

 

دوران امامت هفتمین امام شیعیان ۳۵ سال طول کشید و ایشان با چهار تن از خلفای عباسی یعنی منصور عباسی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون‌الرشید همزمان بودند که همگی در ضدیت با شیعه قرار گرفته و اختناق و فشار بسیاری را متوجه امام کاظم(ع) و اصحاب ایشان کرده بودند.

 

دوران امامت امام موسی بن جعفر(ع) برای شیعیان بسیار سخت بود، زیرا در این دوران فقه و حدیث و زور و قدرت در خدمت حکومت بود و عباسیان که در اوج استبداد و ستمگری بودند، علویان را تنها رقیب و مخالف خود می‌دانستند و همواره در پی سرکوب شیعیان بودندامام کاظم (ع) در دوران امامت خود با رعایت تقیه تلاش کردند تا شیعیان را رهبری و اداره کنند ولی در این مسیر بسیار شکنجه شدند و سال‌های بسیاری از عمر ایشان در زندان‌های مخوف عباسیان سپری شد. مناظرات و گفتگوهایی از امام موسی کاظم (ع) با برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و همچنین احادیث نقل شده که در پاسخ به پرسش‌های آنان بوده است.

 

واپسین روزهای عمر با برکت امام کاظم (ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد؛ شیخ مفید نقل کرده است که سندی، به دستور هارون الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسیدند. بنا بر اغلب روایات همچون شیخ صدوق، شهادت هفتمین امام شیعیان در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری در بغداد رخ داده است.

 

درباره نحوه شهادت باب الحوائج (ع) روایت‌های متعددی وجود دارد که مشهورترین آنها مسمومیت ایشان به فرمان هارون الرشید است ولی نقل‌های دیگری مبنی بر اینکه امام هفتم را در فرشی پیچیده و خفه کرده‌اند وجود دارد و نقل دیگر این است که سرب گداخته در دهان ایشان ریخته‌اند.حال با توجه به فرا رسیدن بیست‌وپنجم رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، کانون‌های مساجد گیلان اقدام به برگزاری ویژه مراسم‌هایی در سطح مساجد کرده‌اند.

 

*برگزاری ویژه مراسم شهادت امام موسی کاظم(ع) در مسجد جامع اباتر

«هادی رفعتی» با تسلیت سالروز شهادت باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد: به مناسبت سالروز شهادت امام هفتم شیعیان، بچه‌های مسجد در کانون فرهنگی و هنری «امام مهدی(عج)» میزبان برگزاری آیین سوگواری و عزاداری شدند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر افزود: در این برنامه که شب گذشته همراه با اقامه نماز مغرب و عشا برگزار شد امام جماعت مسجد به سخنرانی در مورد ویژگی‌ها و شاخصه‌های این امام همام پرداخت.

 

وی با بیان اینکه نوحه‌خوانی و سینه‌زنی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود گفت: سیره و روش زندگی امام موسی کاظم (ع) باید مورد توجه همگان به ویژه نسل امروز قرار گیرد.

 

رفعتی اخلاق نیکو و برخورد شایسته با مردم را خصوصیت بارز امام کاظم (ع) دانست و تصریح کرد: مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر یکی از القاب معروف امام هفتم شیعیان را «کاظم) عنوان و  خاطرنشان کرد: کاظم به معنای از بین برنده خشم است، یعنی انگیزه‌های دورنی و غرائز اخلاق و رفتار او را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

 

*ویژه مراسم عزاداری شهادت امام هفتم شیعیان در مسجد جامع شاندرمن

«محمدمهدی رحمانپور» با تسیلت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: ویژه مراسم سالروز شهادت امام هفتم شیعیان با سخنرانی و نوحه‌سرایی در مسجد جامع شاندرمن برگزار شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری حب‌المتین شاندرمن افزود: امام موسی کاظم (ع) از جمله ائمه بزرگوار شیعه است که با چهار نفر از خلفای عباسی هم‌عصر و شرایط خاصی در زندگی ایشان حاکم بوده و قریب به ۴ سال در زندان هارون‌الرشید در اسارت بودند.

 

وی با بیان اینکه حلم و بردباری از ویژگی‌های امام موسی کاظم(ع) است، گفت: ایشان علم را با حلم درآمیخته بودند و با گذشت در مقابل مسائل، مشکلات اجتماعی، بداندیشان و دشمنان خویش را به اسلام دعوت می‌کردند.

 

رحمانپور تصریح کرد: بر این اساس به لحاظ عملی اخلاق نبوی را در جامعه پیاده می‌کردند و این امر عامل جذب مردم به دین بود.

 

وی با بیان اینکه بخشندگی یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان بود، خاطرنشان کرد: در روایاتی از اهل سنت و تشیع داریم در مقابل کسانی که به امام بدی می‌کردند، امام برای آنها هدیه می‌فرستاد و این نهایت و بالاترین درجه بخشندگی است که در مقابل بدی دیگران به آنها احسان می‌کردند.

 

همزمان با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) بسیاری از مساجد شهرستان‌های ماسال، صومعه‌سرا و فومن اقدام به برگزاری  ویژه مراسم عزاداری همراه با سخنرانی و نوحه‌خوانی کردند.

 

گفتنی است؛ مرقد مطهر آن امام همام (ع) در شهر کاظمین در کشور عراق، و در جوار مرقد مطهر نوه عزیزشان حضرت امام جواد (ع)، زیارتگاه و ملجاء شیعیان و ارادتمندان است.

 

 

پایان پیام/ 526