تعالی هنر نمایش در یک روستا به همت اعضای کانون شاه خراسان/اجرای متون نمایشی دویست ساله با بهره‌گیری از فناوری روز
تعالي هنر نمايش در يک روستا به همت اعضاي کانون شاه خراسان/اجراي متون نمايشي دويست ساله با بهره‌گيري از فناوري روز
با برترین‌های فهما 1400؛

تعالی هنر نمایش در یک روستا به همت اعضای کانون شاه خراسان/اجرای متون نمایشی دویست ساله با بهره‌گیری از فناوری روز

آذرکشت، با اشاره به استقبال اهالي روستاي زيارت واقع در شهرستان دشستان استان بوشهر از نمايش‌هاي کانون فرهنگي هنري شاه خراسان گفت: ما متون نمايشي دويست‌ ساله را بهره‌گيري از فناوري روز اجرا کرديم.
شناسه خبر : 35515 تاریخ انتشار : ۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۲۹
«علی آذرکشت» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به گستره فعالیتی کانون فرهنگی فرهنگی هنری «شاه خراسان» اظهار کرد: از سال 1390 که کانون به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، حضور در عرصه هنرهای نمایشی را به عنوان اصلی ترین رشته در فعالیت هنری خود قرار داد.
مدیر کانون فرهنگی هنری شاه خراسان واقع در روستای زیارت شهرستان دشستان از استان بوشهر ادامه داد: هنرهای نمایشی در روستای زیارت شهرستان دشستان قدمتی 200 ساله دارد؛ امروز اما اعضای کانون با شیوه نوین همان متون نمایشی و تعزیه‌ها را بازنویسی و اجرا می کنند. ما در این مسیر حتی با کارگردانان مطرح کشوری همکاری داشته ایم.
وی افزود: ادغام متون نمایشی و اجرای آن با تکنولوژی روز منجر به استقبال مخاطبان شد؛ برای مثال از تکنولوژی(Black Light Land) استفاده کردیم که حتی در سطح ملی کمتر از آن استفاده می شود و بسیاری از صاحب نظران پس ازتماشای نمایش باورشان نمی شد که این نمایش در روستا تولید شده باشد.

 

استفاده از تکنیک (Black Light Land)

آذرکشت افزود: یکی از مهمترین محورها در تهیه و اجرای نمایش هایی که در کانون شاه خراسان تهیه و تولید می شود، نظرخواهی از امام جماعت در تمامی مراحل از نگارش نمایش نامه تا اجرای کار است که این رویکرد از عوامل مهم در موفقیت ما محسوب می شود.

 

تمرین در فضای مسجد

همراهی امام جماعت مسجد با اعضای گروه نمایش

این فعال مسجدی ادامه داد: گروه نمایش کانون فرهنگی هنری شاه خراسان متشکل از 90 نفر از بازیگران و عوامل پشت صحنه است، تلاش همه گروه ارایه اثری برجسته بوده است تا مخاطبان به محتوا و نوع اجرا جذب شوند. برای مثال در سال گذشته روستای زیارت به دلیل اجرای نمایش کانون شاه خراسان هیچ یک از اتفاقات مربوط به چهارشنبه سوی رخ نداد چراکه همه اهالی برای تماشای نمایش ما آمده بودند.

طراحی سن

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه نمایش به عنوان کهن‌ترین و اصیل‌ترین هنر ایرانی در تاریخ کشور، درمانی برای بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی است، اظهار کرد: در این راستا اعضای کانون فرهنگی هنری شاه خراسان اقدام به اجرای نمایش اصحاب اخدود کردند تا از این گذرگاه و با الگوبرداری از این داستان برای رفع مشکلات و ناهنجاری‌های پیش آمده در چهارشنبه سوری و با تبدیل تهدید به فرصت در این ایام به خصوص، از هنر نمایش بهره گرفته و در راستای رفع و درمان این ناهنجاری‌ها بر آید.
مدیر کانون فرهنگی هنری شاه خراسان افزود: در این راستا تاکنون علاوه بر اصحاب «اخدود»، نمایش‌های یعقوب نبی، فاطمیه اول و فاطمه دوم، ابوتراب نیز به همت اعضای کانون اجرا شده و به طور کلی تاکنون قریب بر 20 نمایش اجرا کرده ایم.

 

آذرکشت گفت: در حال حاضر مشغول تجهیز استودیویی هستیم که با کمک مردم راه اندازی کرده ایم اما نیاز به حمایت داریم. با توجه به تولیدات و فعالیت کانون در عرصه سرود، این استودیو به سایر کانون های استان نیز خدمات ارایه کرده و با دریافت کمترین هزینه، اقدام به تولید و ساخت سرود می کند. علاوه بر این اعضا با طراحی پوسترهای مختلف در کانون فعالیت داشته و در این قالب نیز اشتغال آفرینی کرده ایم.
مدیر کانون فرهنگی هنری شاه خراسان تصریح کرد: از جمله فعالیت‌های قابل توجه اعضا، حضور در فضای مجازی و تولید محتوا است به گونه ای که کل محتوای فضای مجازی روستا از سوی اعضای کانون تامیین می شود. نکته دیگر اینکه ما همه فعالیت های خود را با نقشه راه و به صورت مکتوب برنامه ریزی و اجرا می کنیم.

 

آذرکشت ادامه داد: ساخت مستند، آموزش فتوشاپ نیز از دیگر فعالیت هایی است که در عرصه رشته های رایانه ای در فصل تابستان در کانون فرهنگی هنری شاه خراسان آموزش داده می شود.
این فعال مسجدی با بیان اینکه روستای زیارت شهرستان دشستان بیش از سه هزار نفر جمعیت دارد، گفت: در جریان رویداد فهما همه اهل روستا پیگیر بودند و مداوم از ما پرس وجو می کردند که چه رتبه ای به دست آوردیم؛ در یک توصیف اگر کانون شاه خراسان در فهما 1400 موفق به کسب رتبه برتر شد حاصل تلاش و همراهی تمامی اهالی روستا با اعضای کانون بود.
کلمات کلیدی: فهما ۱۴۰۰