عضو کانون فرهنگی هنری شهید مدنی همدان؛ جوان‌ترین کارگردان در چهلمین جشنواره تئاتر فجر
عضو کانون فرهنگی هنری شهید مدنی همدان؛ جوان‌ترین کارگردان در چهلمین جشنواره تئاتر فجر

عضو کانون فرهنگی هنری شهید مدنی همدان؛ جوان‌ترین کارگردان در چهلمین جشنواره تئاتر فجر

حسین قاسمی هنر، اولین بازی را در مرکز شکوفه‌های بهشت کانون‌های مساجد انجام داد و پس از سال‌ها فعالیت هنری به عنوان «جوان‌ترین کارگردان» بر صحنه چهلمین جشنواره تئاتر فجر ایستاد.
شناسه خبر : 1149574 تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۳۵

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ورود «حسین قاسمی هنر» به دنیای هنر از بازی در یک تئاتر کوچک شروع شد؛ همراه با جمعی از خردسالان مراکز شکوفه‌های بهشت کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان همدان؛ کمی بعد با دنیای بزرگ‌تری آشنا شد و برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در همدان، نقطه عطفی در زندگی او بود.

 
ورود به این عرصه را در سال 1386 با حضور در جمع داوران کودک آغاز کرد. در دوره بیست و دوم، علاوه بر داوری، مشاور کودک مدیر اجرایی جشنواره هم بود.
 
دوره بیست و سوم را نیز با همین روند گذراند با این تفاوت که خود مورد داوری قرار گرفت و پای به عرصه بازیگری گذاشت. او حالا بازیگر فیلم «پرواز مرغابی‌ها» به کارگردانی علی شاه حاتمی شده بود. در این دوره توانست عنوان "بهترین بازیگر کودک" جشنواره بیست و سوم را به خود اختصاص دهد.
 
بازی در فیلم «شیر تو شیر» به کارگردانی ابراهیم فروزش، دومین تجربه بازیگری او در سینما بود وعنوان "بهترین بازیگر دانش آموز" بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در سال 1390 به میزبانی اصفهان را کسب کرد.
 
همان سال در سریال تلویزیونی «پیشواز» به کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط احمدی حضور یافت. فیلمی با موضوع حرکت‌های انقلابی مردم در یک روستا که دهه فجر از شبکه دو سیما پخش شد.
 
اردیبهشت 1398 در فیلم سینمایی «دختر ایران» به کارگردانی سید جلال اشکذری بازی کرد. فیلمی که امسال در دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، فانوس بهترین کارگردانی بخش فیلم داستانی بلند را دریافت کرد.
 
حالا او پس از یک دهه، بازیگری را با رویکرد نوینی از سر گرفته و نه‌تنها بازیگر که بازی گردان است. علاقه‌اش به هنرهای نمایشی سبب شد تا سال 97 به دانشگاه هنر وارد شده و رشته نمایش عروسکی را دنبال کند.
 
حضور در پایتخت و بهره مندی از محضر استادان و پیشکسوتان عرصه هنر نمایشی برای او که تشنه مفاهیم این رشته بود؛ فرصت مغتنمی شد تا مسیر موفقیت و بالندگی را با سرعت بیشتری بپیماید.
 
در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را در بخش تجربه‌های اجرا کسب کرد و همین اندیشه ورود به جشنواره‌های بزرگ را در ذهن او ایجاد کرد.
 
این بار هم در گود رقابت جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد تا به عنوان "جوان ترین کارگردان" بخت خود را در ایستگاه چهلم این رویداد مهم هنری بیازماید.
 
«حسین قاسمی هنر» این بار به عنوان جوان ترین کارگردان؛ در چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافت تا با نمایشی متفاوت و ساختارشکنانه مورد داوری قرار گیرد.
 
او که متولد 1379 در همدان است؛ به عنوان کارگردان نمایش «خود» در بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» وارد گود رقابت جشنواره تئاتر فجر شد. «خود» ساختار شکنانه است هم از نظر محتوا و هم نوع اجرا؛ نمایشنامه‌ای که از درون می‌جوشد و مخاطب را درگیر خود می‌کند.
 
داستان نمایش برگرفته از یک متن ترجمه شده با اندکی تغییر است که با روح و روان افراد سر و کار دارد و بسته به نوع مخاطب که هر بار تنها یک نفر است؛ تغییر می‌کند.
 
متنی ساده و یکسان که مخاطب را به دنیای درون هدایت کرده و تجربه‌های عاطفی او مانند مرگ یکی از نزدیکان، شکست عشقی و مشکلات را برایش تداعی می‌کند.
 
 
در این نوع از نمایش، مخاطب، فردی منزوی و خارج از متن نیست؛ بلکه خود جزئی از عوامل نمایش است. تماشاچی به حالت خوابیده روی برانکاردی داخل سالن قرار گرفته و آهسته آهسته با داستان همراه می‌شود. کاری که یکی از منتقدان سینما با عنوان «هنر خسبیدن» روی صحنه از آن یاد کرده است.
 
«خود» تجربه‌ای غریب در عرصه تئاتر است که کارگردان 21 ساله همدانی آن را در ایستگاه چهلم جشنواره فجر به تماشا گذاشته است. تجربه‌ای که راه صعود فرزند الوند به قله‌های بلند را هموار می‌سازد.
 
نمایش 30 دقیقه‌ای «خود» به کارگردانی حسین قاسمی هنر 23، 24 و 25 به عنوان یکی از 16 نمایش منتخب بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» با 10 اجرا در هر روز به روی صحنه رفت.
 
گفتنی است پدر و مادر حسین قاسمی هنر هر دو از مدیران کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان همدان هستند.

پایان پیام/ 9