رویداد فهما عدالت حمایتی را بین کانون‌های مساجد برقرار کرد/ از فعالیت‌ بچه‌های مسجد در روستاها حمایت شود
رویداد فهما عدالت حمایتی را بین کانون‌های مساجد برقرار کرد/ از فعالیت‌ بچه‌های مسجد در روستاها حمایت شود

رویداد فهما عدالت حمایتی را بین کانون‌های مساجد برقرار کرد/ از فعالیت‌ بچه‌های مسجد در روستاها حمایت شود

حجت‌الاسلام همت‌پور با بیان اینکه رویداد ملی فهما ویترینی از فعالیت بچه‌های مسجد را عرضه کرده است، گفت: ایجاد عدالت در برخورداری کانون‌ها از حمایت‌ها دیگر دستاورد این رویداد است. البته پیشنهاد می‌شود بین کانون‌های شهری و روستایی تمییز قائل شویم.
شناسه خبر : 1147730 تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۴

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در آستانه یوم الله 22 بهمن اسامی شهرستان‌های برتر در رویداد ملی فهمای 1400 از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اعلام شد. شهرستان شادگان از استان خوزستان یکی از پنج شهرستان برتر این رویداد است. از این رو، با حجت الاسلام «مرتضی همت‌پور»، مدیر ستاد فهمای استان خوزستان درباره فرصت هایی که رویداد ملی فهما برای بچه های مسجد خلق کرده است گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

حجت الاسلام همت‌پور با بیان اینکه رویداد ملی فهما عدالت را به شیوه ای واقعی بین کانون های فرهنگی هنری مساجد جاری کرده است، اظهار کرد: پیش از آن، فعالیت کانون ها به شیوه سنتی اجرا می شد و حمایت ها نیز به همین منوال تخصیص می یافت و سامانه کامل و جامعی وجود نداشت که هم مردم بدانند و هم رسانه ها و مسئولان کارهای فرهنگی هنری مساجد را رصد کنند و انعکاس دهند.

 

رویداد فهما ویترین معرفی دستاوردهای بچه های مسجد است

 

مدیر ستاد فهمای خوزستان ادامه داد: با راه اندازی سامانه بچه های مسجد و اجرای رویداد فهما در سراسر کشور، ویترینی از فعالیت های فرهنگی هنری بچه های مسجد در مقابل دیدگان همگان شکل گرفته است.

 

وی درباره کیفیت برقراری عدالت بین کانون های مساجد از طریق رویداد ملی فهما، گفت: پیش از این همه کانون ها یک سرانه مساوی دریافت می کردند اما رویداد ملی فهما کانون های شاخص و فعال و نمونه را مشخص کرد آنهم در رواق های تخصصی اعم از فیلم، نمایش، سرود، قلم و ... و این روند بین کانون های فعال و راکد تمییز ایجاد کرد و اکنون کانون ها به اقتضای فعالیت ها سرانه دریافت می کنند و سرانه مالی کانون ها با عدالت تقسیم می شود.

 

حجت الاسلام همت‌پور در ادامه ابراز کرد: البته رویداد ملی فهما زمانی می تواند همه کانون های فرهنگی هنری را تحت پوشش قرار دهد که سرانه مالی معقول در اختیار همه کانون ها قرار بگیرد آنچه امروز اعطاء می شود حکم نمک غذا را دارد! در حالی که برای ساخت مستند، تالیف کتاب و فعالیت های اثرگذار دیگر اگر بودجه مناسب تخصیص یابد اتفاقات مبارکی رخ می دهد.

 

کانون های روستایی با فهما فرصت رقابت یافتند

 

وی با بیان اینکه در استان خوزستان 1100 کانون فرهنگی هنری فعالیت می کنند، ابراز کرد: 465 باب از این کانون ها روستایی هستند که به دلیل بعد مسافت و کمبود امکانات امکان عرضه فعالیت هایشان را نداشتند؛ اما با اجرای رویداد مای فهما شهرستانی همچون شادگان که صد و خرده ای کیلومتر تا اهواز فاصله دارد و مردم آن اغلب کم‌برخوردار هستند در رویداد ملی فهما فرصت بروز و ظهور یافتند و حتی از مناطق شهری پیشی گرفتند.

 

مدیر ستاد فهمای خوزستان تاکید کرد: از این رو، یکی از محاسن این رویداد آن است که کانون های روستایی مجال عرضه و رقابت یافتند و خود را نشان دادند و حتی توانستند در رقابت با مرکز استان، برتر شوند. به نظر می رسد اگر حمایت ها به تناسب فعالیت کانون ها افزایش بیابد و کانون ها بدانند حامی دارند به میدان می آیند؛ خوشبختانه این اتفاق در حال وقوع است و کانون ها به این رویداد اطمینان پیدا کرده اند و هر سال فعال تر و با برنامه ریزی بهتر در آن شرکت می کنند.

 

حجت الاسلام همت‌پور با بیان اینکه خوب است بین کانون های فرهنگی هنری شهری و روستایی تفاوت قائل شویم، گفت: چون بچه های مسجد در شهر دسترسی بهتر و بیشتری به امکانات دارند اما کانون های روستایی معمولا کم‌برخوردار هستند و پیشنهاد می شود در ادامه فرآیند عادلانه کردن حمایت ها، بین این دو گروه در سامانه بچه های مسجد تفاوت قائل شویم.

 

وی استفاده از ظرفیت های زمانی از فرصت هایی همچون 18 اسفند برای تقدیر از کانون های برتر را نیز موثر دانست و افزود: این تقدیرها اگر با حضور چهره های استانی همچون نماینده ولی فقیه و فرماندار انجام شود در انگیزه بخشی به کانون ها موثر عمل می کند.

 

حجت الاسلام همت‌پور انعکاس رسانه ای فعالیت کانون های مساجد و بچه های مسجد را نیز انگیزه بخش خواند و خاطرنشان کرد: حضور خبرگزاری شبستان و پایگاه اطلاع رسانی فهما در کنار بچه های مسجد و انعکاس گزارش کار کانون و مسجد اتفاقی مبارک است که کانون ها را به تداوم کار و فعالیت اثرگذار تشویق می کند.

 

 

پایان پیام/ 9