دورهمی یک هزار نفری بچه‌های مسجد با اجرای جشنواره سرود فجر در کانون دوستان آسمانی
دورهمی یک هزار نفری بچه‌های مسجد با اجرای جشنواره سرود فجر در کانون دوستان آسمانی

دورهمی یک هزار نفری بچه‌های مسجد با اجرای جشنواره سرود فجر در کانون دوستان آسمانی

جشنواره سرود «فجر» در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» امسال برای پنجمین سال با شرکت ۲۱ گروه و حضور یک هزار نفر از بچه های مسجد آغاز به کار کرده است.
شناسه خبر : 1146836 تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۲۵

خبرگزاری شبستان- جهرم:

 

ایام دهه فجر است و بچه ها در تکاپوی آذین بندی؛ در گوشه گوشه مسجد حلقه هایی تشکیل شده و مشغول تمرین سرود هستند؛ آخر قرار است امسال هم در مسجد جشنواره سرود «فجر» برگزار شود.

 

سال گذشته با وجود بیماری کرونا، برنامه به دشواری و با تاخیر برگزار شد اما امسال و در پنجمین جشنواره قرار شده حال و هوای برنامه شبیه به قبل از کرونا باشد البته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی.

 

به حوالی غروب که نزدیک می شویم بچه ها دست از فعالیت بر می دارند و به سمت وضوخانه رفته و آماده نماز جماعت می شوند؛ به صحن مسجد که می رویم غوغایی است؛ صفوف کامل و به هم پیوسته نونهالان و نوجوانان مسجدی که یک‌دست و دوشادوش یکدیگر به نماز جماعت ایستاده اند؛ صحنه جذابی که انسان دوست دارد یک گوشه بایستد و نظاره گر این شکوه و زیبایی باشد.

 

صوت دلنشین مکبر، دعای بعد از نماز و تلاوت دلنشین قرآن کریم همه نشان از آن دارد که برای اقامه نماز جماعت هم در این مسجد برنامه ریزی شده است.

 

 تلاوت قرآن که تمام می شود، مدیر کانون پشت تریبون رفته و از بچه ها می خواهد به صحن کناری رفته و برای آغاز جشنواره آماده شوند.

 

انبوه جمعیت بچه های مسجد که 500 نفری می شوند به ترتیب نشسته اند؛ البته خانواده هاشان هم حضور دارند و روی هم رفته می توان جمعیتی بالای 600 نفر را تخمین زد؛ مجری روی سن می رود و پس از صحبت های مقدماتی، قاری را برای تلاوت قرآن دعوت می کند.

 

 

اینجا صفر تا صد برنامه ها توسط بچه های مسجد انجام می شود؛ از آذین بندی تا تلاوت قرآن، اجرای سرود و داوری آن و حتی تنظیم و آهنگ سازی سرودها هم بچه ها انجام داده اند.

 

قرار است 21 گروه سرود در مدت سه شب به اجرای برنامه بپردازند؛ یعنی هر شب هفت گروه برنامه اجرا می کند؛ مجری، گروه های سرود را یکی پس از دیگری به روی سن دعوت می کند و بچه های مسجد را که نونهالان و نوجوانان تشکیل می دهند مشغول به اجرای سرود می شوند.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی»، این برای پنجمین سال است که جشنواره سرود «فجر» در این کانون برگزار می شود.

 

«مسعود گواهیان» می گوید: در این جشنواره سرود، 21 گروه متشکل از بچه های مسجد به اجرای برنامه می پردازند که در مجموع بیش از یک هزار نفر از بچه های مسجد در این جشنواره حضور دارند.

 

آنگونه که مدیر این کانون فرهنگی و هنری می گوید، بیش از یک هزار و 500 نفر از نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در این کانون عضویت دارند و در طول هفته در برنامه های متنوع کانون شرکت می کنند.

 

برای برگزاری جشنواره سرود، از هفته های قبل در مسجد فراخوان اعلام شده و 21 گروه برای رقابت تنگاتنگ در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

 

آنچه به جذابیت این برنامه افزوده، برنامه طنزی است که در خلال سرودها توسط گروه نمایش کانون اجرای می شود؛ البته برنامه های طنز این کانون از دیرباز زبانزد بوده و در مناسبت های مختلف، تئاتر و نمایش طنز، نقل و نبات برنامه ها است.

 

گواهیان می گوید: جشنواره پنجم در طول سه شب برگزار می شود که همزمان توسط پنج داوری که از پیشکسوتان مسجد هستند، سرودها را بر مبنای ملاک های مختلف سنجش و داوری می کنند. (نوع آرایش و پوشش گروه ها اعم از نوع لباس، شال و...، چینش و نظم گروه ها، نت سرود و... از جمله ملاک های ارزیابی است).

 

البته امسال بخشی از داوری آثار هم توسط بچه های مسجد انجام می شود و از بچه ها خواسته شده به سرودهای اجرا شده در همان شب از یک تا 10 امتیاز داده و به شماره ای که اعلام شده پیامک دهند.

 

 

مضامین سرودها هم متنوع است و از وصف دهه فجر و پیروزی انقلاب گرفته تا در مورد شهید سلیمانی سرود اجرا می شود؛ به اذعان، مدیر کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی»، مضامین سرودهای امسال انقلابی، مذهبی، جهاد و شهادت، مقاومت و... است که البته دست بچه های مسجد برای انتخاب سرودها باز بوده که در هر یک از موضوعات به اجرای برنامه بپردازند.

 

گواهیان همچنین از اجرای گروه سرود بزرگسالان کانون تحت عنوان گروه سرود «امام حسن (ع)» در جشنواره سرود امسال خبر می دهد که ترکیب آن کسبه و صنف های مختلف شغلی همچون کارمندان آموزش و پرورش، ادارات و دانشگاه های جهرم، پزشک، نظامی و ... است. 

 

پنجمین جشنواره سرود «فجر» با شرکت بیش از هزار نفر از بچه های مسجد در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به مدت سه شب برگزار و در پایان و پس از اجرای 21 گروه سرود به سه گروه منتخب جوایزی اهدا می شود.

 

گزارش:‌ مهدی رحمانیان

 

پایان پیام/ 691