مساجد پایگاه اصلی فعالیت‌های انقلابی بودند/ ائمه جماعات نقش کلیدی در روشنگری مردم داشتند
مساجد پایگاه اصلی فعالیت‌های انقلابی بودند/ ائمه جماعات نقش کلیدی در روشنگری مردم داشتند

مساجد پایگاه اصلی فعالیت‌های انقلابی بودند/ ائمه جماعات نقش کلیدی در روشنگری مردم داشتند

حجت‌الاسلام صادق‌زاده با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب، مساجد مرکز فعالیت‌های انقلابی بودند، گفت: مبدا حرکت‌های مردمی در مقابله با رژیم شاهنشاهی مسجد بود و ائمه جماعات نقش کلیدی در روشنگری مردم داشتند.
شناسه خبر : 1146759 تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۲۰

حجت الاسلام«جواد صادق زاده»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مسجد در شکل گیری انقلاب اسلامی اظهار کرد: با نگاه به تاریخ معاصر ایران می بینیم که مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش قابل توجهی داشته اند و پایگاه فرهنگی و دینی و هسته و مرکز برای نهضت به شمار می رفته اند.

 

رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه مساجد مبدا حرکت های مردمی در مقابله با رژیم شاهنشاهی بودند، افزود:هسته اصلی مبارزات مسلحانه علیه نظام شاهنشاهی نیز از مساجد آغاز شد، به طوری که در یکی از مساجد جنوب تهران برای ترور نخست وزیر دوره پهلوی برنامه ریزی شد و تشکل های دینی در مساجد برای مبارزه علیه رژیم طاغوت برنامه ریزی می کردند.

 

حجت الاسلام صادق زاده با اشاره به اینکه جلسات سخنرانی و مباحثه اساتید و مراجعی همچون آیت الله مراورید از سنگر مساجد گفت: پس از شهادت فرزند امام خمینی(ره) هم دیدیم که مساجد در استان های مختلف اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت و اجتماعات بزرگ کردند و این مراسم ها تا سال 57 و پیروزی انقلاب ادامه داشت.

 

امام جماعت مسجد جامع نارمک با اشاره به نقش کلیدی ائمه جماعات در شکل گیری انقلاب اسلامی ابراز کرد: امام خمینی(ره) و سخنرانان قهار و نترسی که ایشان تعیین می کردند، با داشتن ویژگی هایی همچون هوشیاری، تعهد و سواد با سخنرانی هایی که برای مردم داشتند، زمینه آگاه سازی مردم و نیز تجمع انقلابیون در مساجد را فراهم می کردند، که از جمله می توان به سخنرانی آیت الله طالقانی در مسجد هدایت، سخنرانی آیت الله مهدوی کنی در مسجد جلیلی، سخنرانی آیت الله مفتح در مسجد قبا اشاره کرد.

 

وی تاکید کرد: این نشان از نقش کلیدی ائمه جماعات در روشنگری مردم دارد که هر وقت مسجدی تحول آفرین بوده است امام جماعت فعال و پویا در آن فعالیت داشته است.

 

حجت الاسلام صادق زاده با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها رسانه برای کسب اخبار و اطلاعات، مسجد بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مذهبی ها از رسانه تلویزیون در دوران شاهنشاهی استفاده ای نداشتند، به همین جهت مساجد نقش رسانه را برای مردم ایفا می کردند، امروز هم اگرچه شبکه های اجتماعی و سایت های خبری رقیب مساجد شده اند اما برخی از مساجد هستند که همانند دوران قبل از انقلاب همان گونه فعال و به روز فعالیت می کنند.

 

پایان پیام/ 40