مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنیم
مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنیم

مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنیم

قاسمی باابرازگلایه مندی ازعدم اطلاع رسانی به موقع درخصوص برگزاری مسابقات مدهامتان، گفت: مسجدسنگراست مفاهیم زیادی دارداگر درمساجد قرآن نخوانیم پس چه‌کاری بایدبکنیم؟هیات امنا وفعالان فرهنگی مساجدباید دراین پایگاه های دینی رابه روی قرآن آموزان بازکنند.
شناسه خبر : 1145764 تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۲۲

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ تاکنون چهارده دوره از جشنواره «مدهامتان» با حضور بچه های مسجد سراسر کشور در گروه های مختلف سنی برگزار شد. پانزدهمین دوره این مسابقات با توجه به تجربه برگزاری مرحله استانی این مسابقات به صورت مجازی و نقطه نظرات ارزشمند فعالان قرآنی در سراسر ایران اسلامی طرح ریزی شده و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره در سه رده سنی زیر هفت سال، 7 تا 16 و 16 تا 30 سال از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ در یکی ازرشته های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی،مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز و استعدادیابی نام نویسی کردند.و مرحله استانی این دوره از مسابقات در استان ها به پایان رسیده است.


 
از این رو برآن شدیم با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با داوران مرحله استانی پانزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی زمینه ساز مشارکت حداکثری فعالان قرآنی استان در دوره های آتی این جشنواره باشیم.
 

در گفت‌وگو با«مصطفی قاسمی»، قاری و مبتهل و عضو گروه همخوانی بين‌المللی طه مازندران و از معلمان قرآن شهرستان جويبار که داوری مرحله استانی این دوره از مسابقات مدهامتان را عهده دار بوده جشنواره قرآنی «مدهامتان» را  فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی ها قرآنی مساجد دانستند و تاکید کردند اطلاع رسانی برای جذب مخاطب بیشتر به این جشنواره قرآنی از طریق رسانه ها و صدا و سیما مورد توجه باشد. که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛


 
 
*
برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بطور کلی فعل برگزای مسابقات خوب است  و ممکن در روند برگزاری مسابقات و جشنواره های قرآنی کم وکاستی هایی هم وجود داشته باشد که میطلبد  نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را درراستای هرچه بهتر برگزار شدن آن رویداد قرآنی، مرتفع کرد.

 

* با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

 این مسابقه طرح قرآنی بسیار ارزشمندی است که عزیزانی را که در مساجد مشغول فعالیت هستند را شناسایی و به‌کارگیری می‌کند و این مسابقات در بالاترین سطوح کشوری ادامه دارد و حتی سهمیه برای مسابقات کشوری اداره اوقاف و امور خیریه دارد که بسیار باارزش است.

هر مسابقه‌ای نقاط قابل بهبود خودش را دارد چرا که همه در حال تکامل هستیم، حال اگر بتوانیم رابطین خود را در شهرستان‌ها درباره دامنه فعالیتمان توجیه کنیم قطعا اتفاقات بهتری می‌افتد و کسی از مسابقه جا نمی‌ماند، در صورتی که در همین دوره افراد ممتازی بودند که به جهت اطلاع‌رسانی ضعیف از مسابقه جا ماندند.

 

* چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

 تسهیل راه‌های ثبت‌نام برای حضور در رقابت‌ها با اطلاع‌رسانی خوب از طریق دعوت از نهادهای مختلف اعم از سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه که دعدغه فرهنگی و قرآنی را دارند یکی از این راهکارهاست تا جهت حضور همه‌جانبه در این مسابقات کمک کنند، چرا که حاضران در مسابقه بچه‌های مسجدی و قرآنی هستند پس میتوان انتظار تعامل از دستگاه‌های مربوط را داشت.

 


*تجربه خود از داوری این جشنواره را بفرمایید؟

 بسیاری از اجراها کیفیت بسیار پایینی داشت اما اگر بتوانیم با تعامل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فضایی برای شناسایی و کار کردن با بچه‌ها فراهم کنیم خوب است اینکه شرکت‌کننده بدون لحن و آهنگ می‌خواند یعنی او اطلاعات کاملی ندارد و صرفا به اجبار متولی مسجد در مسابقه شرکت کرده البته کیفیت برخی صداها در حد کشوری بالا و ممتاز بود.

 


* با توجه به اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره مدهامتان به صورت مجازی برگزار شد و متسابقین با ویدئو ارسالی در این جشنواره ارزیابی شدند مهمترین چالش داوری جشنواره مدهامتان از نظر شما چیست؟

مهمترین چالش مربوط به بخش دریافت فایل‌های تصویری بود که برخی فایل‌ها به‌صورت فایل صوتی به دستمان رسید و البته حذف شد، از طرفی کیفیت تصاویر در فایل‌های تصویری بسیار پایین بود، در حوزه صوت و لحن بحث کیفی است در فایل‌های تصویری مشکل و چالش زیادی داشتیم.

 

* چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

اینکه شرکت‌کنندگان بتوانند از فضاهای تخصصی در موسسات قرآنی بیشتر استفاده کنند تا حضور قدرتمندتری در مسابقات داشته باشند هرچند که ملاک ما مسابقات نیست بلکه مسابقات یک قوه محرکه است تا بتوانیم خودمان را از لحاظ تخصصی ارتقا بدهیم، پس به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم در کلاس‌های قرآنی مختلف شرکت کنند تا بتوانند سطح فنی خودشان را از مسابقات امسال تا مسابقات بعدی ارتقا بدهند و بتوانند حضور باکیفیت‌تری را در مسابقات داشته باشند.

 

* نظر خودتان را درخصوص اهمیت و چگونگی ترویج فرهنگ نورانی قرآن معجزه رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و نقش مسجد در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن و عترت را بفرمایید؟

 انتظار و توقع از متولیان و هیات امنای مساجد بسیار بالاتر است، تجربه ای را بیان می‌کنم، بنده از حدود ۱۵ سالگی به تدریس قرآن پرداختم، در برهه‌ای از زمان برای برگزاری مجمع قرآنی جویبار نیاز به یک پایگاه داشتیم اما متاسفانه از چند مسجد عذر ما را خواستند به‌خاطر اینکه یک مسجد رهل قرآن، یک مسجد سیستم گرمایشی و مسجدی سیستم صوتی در اختیارمان نمی‌گذاشت و هرکدام بهانه ریختن شیرینی توسط قرآن‌آموزان را میاوردند، از این رو مجبور شدیم قید برگزاری مجمع را در صبح جمعه‌ها بزنیم.

این موضوع می‌توانست پیامدهای منفی هم برای مدرس و هم برای نخبه‌های قرآنی  داشته باشد، مسجد سنگر است مفاهیم زیادی دارد اگر در مساجد قرآن نخوانیم پس چه‌کاری باید بکنیم؟

 

 

پایان پیام/ 286