از درآمدزایی برای بچه‌های مسجد ثارالله(ع) در خانه سراج تا تولید سرودهای فاخر در کانون شهدای لارستان
از درآمدزایی برای بچه‌های مسجد ثارالله(ع) در خانه سراج تا تولید سرودهای فاخر در کانون شهدای لارستان

از درآمدزایی برای بچه‌های مسجد ثارالله(ع) در خانه سراج تا تولید سرودهای فاخر در کانون شهدای لارستان

کانون فرهنگی هنری «شهدای لارستان» با راه‌اندازی خانه طراحان سراج نه تنها فعالیت تخصصی در حوزه تولید و تدوین فیلم و پوستر را به بچه‌های مسجد آموزش می‌دهد بلکه با دریافت سفارش کار، فرصت درآمدزایی را نیز برایشان فراهم کرده است.
شناسه خبر : 1145444 تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۴۳

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین رویداد ملی فهما در سال 1400 با شعار به #به توان مردم به پایان رسید و داوری مرحله نهایی آن نیز انجام شده و به زودی در آینده نزدیک اسامی کانون های برتر این رویداد بزرگ مسجدی و نیز پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران برای دو سال آینده مشخص می شود.

 

بنابر آماری که اکنون در سامانه بچه های مسجد وجود دارد، برخی کانون ها توانسته اند با کسب امتیازات بالا، نام خود را جزء پیشتازان این رویداد ملی ثبت کنند؛ ازجمله این کانون های فعال و پیشتاز، کانون فرهنگی هنری «شهدای لارستان» در جوار مسجد حسینیه ثارالله(ع) استان فارس جنوب است که موفق به کسب 19610 امتیاز از 20 هزار امتیاز فهمای 1400 شده است. از این رو مروری داریم بر فعالیت های این کانون فعال مسجدی.

 

 

masajed

 

 

کانون فرهنگی هنری شهدای لارستان از سال 1394 تاسيس شده که نزدیک به 1000 نوجوان و جوان و ميانسال اعم از زن و مرد در عرصه هاي مختلف فرهنگي، هنري، ورزشي، سازندگي، اجتماعي و ... در آن فعالیت دارند. این کانون پیشتاز مسجدی در فهمای 1398 و فهمای 1399 شایسته مقام تقدیر ویژه شناخته شده است. و در فهمای 1400 هم تا کنون جزء پیشتازان بوده است.

 

«هدایت الله کاظمی لاری»، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهدای لارستان» با بیان اینکه در کانون شهدای لارستان تلاش ما بر جذب نوجوانان به مسجد از طریق فعالیت های هنری به ویژه سرود و نمایش است، اظهار کرد: برای این هدف گروه رسانه ای «خانه طراحان سراج» را در مسجد تشکیل دادیم که اکنون با همراهی 30 40 نوجوان در سه بخش طراحی پوستر، تدوین و میکس و فیلمبرداری و بخش جدید طراحی و تدوین موبایلی فعال است.

 

وی ادامه داد: آموزش مقدماتی به بچه های مسجد برای فعالیت در این عرصه ها ارائه شده و بیشتر در مناسبت ها فعالیت می کنیم. کارهای پروژه ای هم پذیرفته ایم که برای بچه های مسجد درآمدزایی در پی داشته و بخشی از این درآمد به مسجد و بخشی هم به فعالان گروه اختصاص می یابد. از بیرون کانون مسجد نیز استقبال برای شرکت در این دوره بالا بوده است، ما گزینش داشتیم تا جذب به مسجد هم از این بستر انجام شود.

 

 

 

 

 

کاظمی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری شهدای لارستان در رواق سرود رویداد ملی فهما نیز فعال است، گفت: دو گروه سرود در رده های سنی نوجوان و جوان وابسته به کانون شهدای لارستان فعالیت می کنند؛ این گروه ها در زمینه تولید سرود و نماهنگ فعال هستند و اجراهای کشوری هم داشته اند چنان که نماهنگ های ما از شبکه های مختلف رسانه ملی پخش شده است.

 

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدات ما سرودهای انقلابی و مذهبی و ارزشی هستند، تصریح کرد: به مناسبت هفته دفاع مقدس 1400 آلبوم سرود «حنجره های بیدار» را با 10 قطعه رونمایی کردیم؛ از هفته دفاع مقدس تا کنون نیز چهار پنج قطعه سرود دیگر هم تولید کرده ایم.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهدای لارستان» به فعالیت های نمایشی بچه های مسجد ثارالله(ع) نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه نمایش هم به صورت تخصصی در رده های سنی نوجوان و بزرگسال کار می کنیم و گروه نمایش «نفس های تار» را تشکیل داده ایم، برنامه ما این است که در سال 1401 کارهای صحنه ای و خیابانی هم اجرا کنیم.

 

اردوي فرهنگي هنري بمناسبت پنجمين سالگرد تاسيس گروه سرود سراج برگزار شد

 

رواق همدلی از دیگر عرصه هایی است که کانون فرهنگی هنری شهدای لارستان در آن نیز حضوری اثرگذار دارد تا بچه های مسجد در کنار فعالیت های اثرگذار فرهنگی و هنری به معیشت محرومان نیز کمک کنند، به گفته کاظمی در همین راستا، قبل از شیوع کرونا کمک های مومنانه به محرومان و خانواده های نیازمند اعطا می شود و با شیوع کرونا و تاکید مقام معظم رهبری بر رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، این فعالیت بچه های مسجد ثارالله(ع) با جدیت و نظم بیشتری دنبال می شود.

 

وی تاکید کرد: در این راستا قربانی انجام و گوشت آن نه فقط بین فقرای محله بلکه برای محرومان در سطح شهر هم توزیع می شود. تامین تبلت برای آموزش آنلاین دانش آموزان محروم و نیز تهیه نوشت افزار برای آنها، طبخ و توزیع چند هزار پرسی غذای گرمی در مناسبت هایی همچون عید غدیر، بردن دانش آموزان و بچه های محروم مناطق حاشیه شهر به اردوهای تفریحی با محور کمک ها و همدلی های مومنانه انجام می شود. چنان که همزمان با روز مادر و با کمک دانش آموزان محله مبالغی جمع آوری شد و با آن بچه های مناطق محروم حاشیه شهر را در برای تفریح به شهربازی بردیم.

 

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهدای لارستان» با بیان اینکه فعالیت های ورزشی نیز با جدیت در این کانون مسجدی دنبال می شود، گفت: این فعالیت ها ار راه های جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به مسجد است البته در این سالن ورزشی فعالیت های فرهنگی اجتماعی هم انجام می شود.

 

 

تيم شهيد خوشه چين

 

 

وی خاطرنشان کرد: از این رو، و در راستای تندرستی و سلامتی نوجوانان محله و شهر تيم فوتسال شهيد «خوشه چين» را تشکیل دادیم که از بين نوجوانان علاقمند بازيکن جذب مي کند. تشکيل اين تيم باعث تخصصي کار ورزش نمودن اعضای کانون شده است. علاوه بر این، گروه دوچرخه‌سواری «هم‌رکاب» را نیز راه اندازی کرده ایم.

 

این گزارش می افزاید: کارآفرینی از دیگر وجوه فعالیت کانون فرهنگی هنری شهدای لارستان است که علاوه بر خانه طراحان سراج از طرقی همچون راه اندازی کارگاه تهیه ماسک و دستکش و فروش به مراکز درمانی و بهداشتی شهر نیز دنبال می شود.

 

 

هم رکاب

 

 

از دیگر فعالیت های این کانون پیشتاز فهما حضور در رواق کتاب و انجام فعالیت های ترویج کتاب و کتابخوانی است، در این راستا با توجه به شيوع کرونا و با توجه به اهميت گسترش مطالعه و ترويج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای اهالی محله و شهر هر هفته کتاب های پيشنهادی در رسانه محله نشر داده می شود و علاقمندان می توانند کتاب پيشنهادي خود را درخواست داده و پس از مطالعه تحويل گرفته می شود.

 

 

يار مهربان

 

 

 

پایان پیام/ 9