معرفی فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور مهمترین دستاورد رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر»
معرفي فرهنگ بومي مناطق مختلف کشور مهمترين دستاورد رويداد «از قلم تا انديشه روستا و عشاير»
در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) عنوان شد؛

معرفی فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور مهمترین دستاورد رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر»

صفوي، با اشاره به نخستين رويداد «از قلم تا انديشه روستا و عشاير» اظهار کرد: اين رويداد يک فرصت مناسب براي معرفي فرهنگ بومي در مناطق مختلف کشور است.
شناسه خبر : 34864 تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۰۶

«زینب صفوی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به آثار دریافت شده در نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» اظهار کرد: در مجموع 106 عنوان اثر دریافت کردیم که قابل تحسین بودند و برخی استان‌ها نظیر بوشهر استقبال قابل توجهی از رویداد داشتند.

داور نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» گفت: ما داوری آثار را از سه ماه قبل آغاز کردیم و با توجه به اینکه آثار از سراسر کشور ارسال شده بود و برخی نویسندگان از مناطق محروم روستایی و مرزی کتاب های خود را فرستاده بودند، می‌توانم بگویم با طیف وسیعی از موضوعات مواجه بودیم و در مجموع کیفیت آثار قابل قبول بود.

وی افزود: موضوعات مذهبی، فرهنگی (اعم از آداب و رسوم و گویش ها)، مجموعه شعر، دفاع مقدس و .... تنها بخشی از موضوعات کتاب های ارسالی به نخستین رویداد از قلم تا اندیشه روستا و عشایر را تشکیل می دادند.


صفوی افزود: بسیاری از نویسندگان در مناطق روستایی، مرزی و محروم زندگی می‌کنند و با توجه به این مساله رویداد از قلم تا اندیشه روستا و عشایر برای این قشر می تواند به مثابه یک فرصت باشد چراکه با معرفی آثارشان به سراسر کشور، می توانند از امکانات بهتری برخوردار شده و آثار بهتری را خلق کنند.

این پژوهشگر گفت: ما آثار متعددی داشتیم که از جمله آنها می توانیم به ارایه آثار به زبان محلی اشاره کنیم، شاید اسامی برخی روستاها حتی به گوش پژوهشگران نرسیده باشد چه برسد به مردم عادی، بنابراین برگزاری چنین رویدادی منجر به معرفی مناطق روستایی و عشایری مختلف در سطح کشور، فرهنگ ها و آداب و رسوم مردم می شود.

گفتنی است «زینب صفوی» دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه الزهرا(س) دارد. او به مدت سه سال در دانشگاه الزهرا (س) به صورت پاره وقت تدریس می کرد و در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی بیشتر به کارهای پژوهشی می پردازد.
وی همچنین به مدت پنج سال در بخش اطلاع رسانی کتابخانه ملی ایران مشغول به کار بود و اکنون در نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت دارد.