رویداد از قلم تا اندیشه روستا و عشایر زمینه‌ای برای معرفی قرابت‌های فرهنگی است
رويداد از قلم تا انديشه روستا و عشاير زمينه‌اي براي معرفي قرابت‌هاي فرهنگي است
در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) مطرح شد؛

رویداد از قلم تا اندیشه روستا و عشایر زمینه‌ای برای معرفی قرابت‌های فرهنگی است

مبيني مقدس، داور رويداد «از قلم تا انديشه روستا و عشاير» با اشاره به دستاوردهاي اين رويداد گفت: اين رويداد زمينه خوبي براي معرفي قرابت‌هاي فرهنگي در سطح کشور است.
شناسه خبر : 34863 تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۰۴

«محمد مبینی مقدس» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تقدیر از برگزاری نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» گفت: کتاب‌‌های ارسال شده به دبیرخانه این رویداد از تنوع خوبی برخوردار بود و افراد بومی ساکن استان‌های سراسر کشور موضوعات مختلفی را به رشته تحریر در آوردند از جمله آداب روستا، ضرب‌المثل‌ها، فرهنگ‌های رایج و بسیاری از عرصه‌‎های دیگر که حکایت از استقبال روستاییان و عشایر از این رویداد داشت.

داور نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» ادامه داد: بسیاری از آثار ارسالی جنبه پژوهشی داشته و قابلیت استفاده به عنوان یک راهنما و اثر منبع را داشتند؛ البته نقاط ضعفی نیز وجود داشت که در روند داوری ضمن بررسی به اطلاع نویسنده رسید. 

این پژوهشگر تصریح کرد: یکی از آثار جالبی که در این دوره قابل توجه بود انتشار مجموعه هشت جلدی با محور استان خراسان شمالی بود و این اثر به اندازه‌ای جامع بود که اگر یک گردشگر بخواهد به این استان سفر کند یا حتی در نظر داشته باشد کودکان را با جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی استان آشنا کند، این هشت جلد قابلیت آن را داشتند تا با بیانی روان و ساده و دقیق این مهم را به سرانجام برسانند.

مبینی مقدس در بخش دیگری از مباحث خود ضمن تقدیر از برگزاری نخستین رویداد «از اندیشه تا قلم روستا و عشایر اظهار کرد: از مهمترین دستاوردهای برگزاری این رویداد ایجاد انگیزه بین ساکنان مناطق روستایی و عشایری است، این رویداد فرهنگی دغدغه ایجاد می کند تا این افراد دست به قلم شوند و بنویسند، از سوی دیگر نوشتن این آثار علاوه بر معرفی فرهنگ روستا و عشایر، مخاطبان را با قرابت های فرهنگی روستاها آشنا کرده و یک وحدت فرهنگی اتفاق می افتد.

گفتنی است «محمد مبینی مقدس» از سال 1386 نویسندگی در عرصه داستان کوتاه را آغاز کرده و موفق به انتشار دو مجموعه داستان شد. وی هم اکنون در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش ارزیابی کتاب فعالیت دارد.