زمینه برگزاری مسابقات مدهامّتان در سطح بین‌المللی فراهم شود/مدهامّتان فرصتی برای شکوفایی استعدادهای قرآنی است
زمينه برگزاري مسابقات مدهامّتان در سطح بين‌المللي فراهم شود/مدهامّتان فرصتي براي شکوفايي استعدادهاي قرآني است
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

زمینه برگزاری مسابقات مدهامّتان در سطح بین‌المللی فراهم شود/مدهامّتان فرصتی برای شکوفایی استعدادهای قرآنی است

اميرنيا ضمن تقدير از برگزاري پانزدهمين دوره از مسابقات مدهامّتان، اظهار کرد: بايد با اتخاذ تدابير لازم زمينه برگزاري اين مسابقات در سطح بين‌المللي فراهم شود؛ اين مسابقات فرصتي براي شکوفايي استعدادهاي قرآني است.
شناسه خبر : 34550 تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۱۸

«اصغر امیرنیا» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان گفت: وظیفه اصلی این مسابقات ترویج معارف قرآنی در جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان است، چراکه مسجد را به عنوان اصلی‌ترین پایگاه فعالیت دینی قرار داده و نقطه‌گذاری که انجام شده کاملا درست است. بنابراین اگر قرار است استعدادی کشف شود می‎‌تواند در مسجد و این مسابقات پیدا و به جامعه قرانی معرفی شود.


سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد چگونگی ایجاد پیوند میان بچه‌های مسجد و قرآن در سطح وسیع نیز خاطرنشان کرد: مسجد وظیفه دارد آموزش و آموزه‌های قرآنی را به درستی به همه مردم منتقل کند، اول باید روخوانی و روان خوانی قرآن درست آموزش داده شود و سپس انس و تدبیر در قرآن و در نهایت عمل به این کتاب الهی را داشته باشیم. رهبر معطم انقلاب در دیدار اخیری که با جامعه قرآنی داشتند بیان کردند که قاریان ما زیبا قرائت می‌کنند اما آنچه مهم است عمل به قرآن است.


امیرنیا یادآور شد: کسی که در مسجد رفت و آمد می‌کند و آموزه‌های قرآنی و دینی را فرا می‌گیرد باید اول خودش عامل به قرآن باشد، اگر عمل به قرآن در خود اساتید و مربیان اجرایی و به دیگران منتقل شود اتفاق درستی رخ داده است زیرا باعث باورپذیری خواهد بود. قرآن علاوه بر تبلیغ لسانی باید در عمل تبلیغ شود و این گفته خود قرآن است.
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ تصریح کرد: کسانی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در زمینه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند باید الگویی برای دیگران باشند. جامعه دینی خودش در مسیر دینی قرار دارد اما ستاد فهما اگر بتواند کسانی را که در این مسیر حضور ندارند به این سمت هدایت کند اتفاق مهمی رقم خورده است، می‌توان در قالب مسجدیار یا قرآن‌یار کارهایی را انجام داد تا دیگران از بیرون مسجد جذب این مکان مقدس شوند و در اینجا فهما می‌تواند سفیر دیگران باشد.


وی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید ذائقه‌سنجی مخاطبین خود را داشته باشد و براساس ذائقه آنها اتفاقات را برنامه‌ریزی کند، نسل امروز با فضای مجازی و دانش‌های فراوانی روبرو است و هر روز داده‌های بی‌شماری را می‌بیند و از این رو جنبه اقناعی یک جوان باید راحت‌تر صورت پذیرد. نسل گذشته به صورت تعبدی موضوعات را می‌پذیرفت اما نسل امروز پرسش‌گر است و به راحتی هرچیزی را نمی‌پذیرد و باید قانع شود و پس از قانع کردن با عمل خودمان باید این مهم را استمرار دهیم. 


امیرنیا در ادامه در رابطه با چگونگی تحقق رویکرد مسجدمحور در مجامع قرآنی اظهار کرد: مسجد پایگاه و جایگاهی است که می‌تواند مرکز اقدامات دینی و قرآنی باشد، در واقع هرجایی که کار قرآنی و دینی انجام می‌دهد منبع آن باید مسجد باشد. در این راستا جشنواره یا مسابقه مدهامتان نیز باید یک مسیر دیگری را طی کند، این مسابقات باید بستر برگزاری بین المللی را فراهم کند، به این معنا که استعدادهای بالقوه را شناسایی و آنها را شکوفا کند و سپس پرورش و به جامعه تحویل دهد.


سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ بیان کرد: در این میان کسانی هم که آموزش دیده و شاخص شدند باید در همین مسیر آموزش به مربی تبدیل شوند تا این زنجیره حفظ شده و منجر به تربیت استعدادهای درخشان قرآنی شود.


به گفته امیرنیا بسیاری از افراد ذاتا برخی از ویژگی‌ها را دارند، برای نمونه در زمینه صوت و لحن، ممکن است برخی ذاتا از صدای خوبی برخوردار باشند اما دیگران این امتیاز را ندارند و وظیفه این مسابقات این است که چنین افرادی را در رسیدن به این امر آموزشدهد.

کلمات کلیدی: مدهامتان اصغر اميرنيا