مدهامّتان فرصتی برای کشف استعدادهای قرآنی است
مدهامّتان فرصتی برای کشف استعدادهای قرآنی است

مدهامّتان فرصتی برای کشف استعدادهای قرآنی است

قره شیخلو، با اشاره به اهمیت گسترش و تعمیق فعالیت‌های قرآنی، مسابقات مدهامّتان را فرصتی برای کشف استعدادهای قرآنی توصیف کرد و افزود: ستاد فهما با همکاری مساجد می‌تواند اهالی محلات را تحت پوشش فعالیت‌های قرآنی قرار دهد.
شناسه خبر : 1138829 تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۴۱

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد:‌ «مهدی قره‌شیخلو» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه از جمله فعالیت‌هایی که در کشور ما در جذب نسل جوان به قرآن کریم کمک می‌کند، برگزاری مسابقات است، اظهار کرد: به هر حال مسابقات قرآنی به عنوان یک فعالیت تبلیغی و ترویجی باتوجه به شور و نشاط و ایجاد رقابتی که دارد، می‌تواند بین جوانان ایجاد انگیزه کند و همین امر منجر به فعالیت بیشتر در حوزه قرآن می‌شود. 

 
وی ادامه داد: مسابقات قرآنی مدهامّتان نیز سابقه طولانی داشته و مخاطبانش بیشتر بین نوجوانان و جوانان است؛ از سوی دیگر این مسابقات از سوی مساجد برگزار می‌شود و از آنجایی که مساجد از مکان‌های محوری برای آموزش و توسعه فرهنگ قرآنی محسوب می‌شود، در نتیجه هر اندازه به این جشنواره توجه شده و برنامه‌ریزی‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله محتوا، تبلیغات و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر انجام شود، قطعا جوانان بیشتری جذب و زمینه‌ برای کشف استعدادهای قرآنی و رشد آنها فراهم خواهد شد. 
 
وی گفت: به هر صورت امیدواریم مخاطبین این جشنواره و مسئولین برگزاری آن از اجرای کیفی این جشنواره حمایت لازم را داشه باشند تا برنامه‌های مفید و نتایج خوبی رقم بخورد.
 
قره‌ شیخلو در ادامه اظهار کرد: در روایات آمده  است که مسجد برای قرآن بنا شده است. با در نظر گرفتن این مساله مساجد بستر توسعه، آموزش و انس بیشتر مردم با قرآن کریم  محسوب می‌شوند چنانکه در صدر اسلام نیز نقش مهمی را در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله آموزش مردم و انس آنها با تعالیم دینی و قرآنی داشته‌اند.
 
این فعال قرآنی افزود: در کشور ما در تعداد قابل توجهی از مساجد ظرفیت خوبی در عرصه‌های مختلف وجود دارد که معتقدم باید این ظرفیت به نفع قرآن فعال و هر مسجد تبدیل به یک مرکز قرآنی شود تا علاوه بر تحقق انس ظاهری با قرآن، منجر به ارتقای معرفتی از قرآن کریم شود.

 

وی با بیان اینکه نقش امام جماعت مساجد و همه کسانی که در عناوین مختلف اعم از هیات امنا و بسیج مساجد فعالیت می‌کنند در ایجاد این ارتباط می‌تواند بسیار موثر باشد، تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد ما نسبت به این مساله غفلت کرده‌ایم و مساجد باید بیش از این برنامه‌های خود را در اختیار قرآن قرار دهند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که مسئولین مساجد، پرچم قرآن در هر مسجد را به اهتزاز در آورده و در هر مسجد حداقل یک جلسه آموزش قرآن به طور منظم برگزار شده و از آن حمایت کنند تا از این طریق نوجوانان و جوانان با انگیزه بیشتر در این جلسات حضور پیدا کنند.
 
قره شیخلو در بخش دیگری از مباحث خود ادامه داد: برای اینکه نقش مسجد در حوزه فعالیت‌های قرآنی پررنگ شود باید یک نقش راه را برای این موضوع ترسیم کنیم و از ظرفیت بیشمار مساجدی که در کشور داریم حداکثر بهره‌برداری داشته باشیم. داشتن یک برنامه جامع ضروری است و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در این عرصه نقش آفرین باشد.
 
وی همچنین گفت: ستاد فهما می‌تواند به صورت محله‌ای و منطقه‌ای با هر مسجد، اهالی آن محله را تحت پوشش  فعالیت های قرآنی قرار دهد که این کار با ارائه برنامه‌های متنوع و ارائه خدمات قرآنی ممکن است؛ حتی می‌توان مشاوره‌های قرآنی نیز ارائه کرد و در این صورت می‌توان مسجد را تبدیل به پایگاهی کرد که اصلی‌ترین ماموریت آن یعنی توسعه فرهنگ قرآنی و آشنایی مردم با این فرهنگ و ایجاد انس و الفت بیشتر جامعه با این کتب الهی باشد. 
 

پایان پیام/ 9