ادب و ولایت‌مداری ویژگی شاخص حضرت ام البنین(س) بود
ادب و ولايت‌مداري ويژگي شاخص حضرت ام البنين(س) بود
مدیر ستاد فهما استان قم؛

ادب و ولایت‌مداری ویژگی شاخص حضرت ام البنین(س) بود

حجت الاسلام والمسلمين روحاني با بيان اينکه ادب و ولايتمداري از ويژگي‎هاي حضرت ام البنين(س) بود گفت: بدون شک الگوي ولايت پذيري حضرت ابوالفضل (ع) مادرش ام البنين (س) است.
شناسه خبر : 34434 تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۲۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) که به همین مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا نامیده شده گفت: امیرالمؤمنین(ع) سال‌ها پس از شهادت حضرت فاطمه(س) به دنبال ازدواج با بانویی بودند که دارای اصالت و شرافت خانوادگی باشد، از این رو به برادرشان عقیل که دارای علم انساب بودند، فرمودند که فردی شجاع، دارای شرافت و اصالت خانوادگی در میان عرب را برای ازدواج معرفی کند که ایشان هم فاطمه کلابیه فرزند حزام بن خالد را معرفی کردند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: آن چه از منابع تاریخی به دست می آید این که همه اجداد پدری و مادری حضرت ام‌البنین (س) در میان عرب و منطقه حجاز به شرافت و اصالت و جوانمردی و شجاعت و سخاوت مشهور بوده اند.

 


وی افزود: حضرت ام البنین(س)، از زمانی که به عقد امیرالمؤمنین(ع) درآمدند، همواره خود را کنیز فرزندان فاطمه (س) عنوان می کردند ، ضمن آن که در هیچ گزارش تاریخی نیامده که کوچک ترین مشکلی میان ایشان و یا فرزندانشان با فرزندان حضرت زهرا(س) وجود داشته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد:حضرت ام‌البنین(س) قدر جایگاه خود را دانست، وقتی فرزندی به ایشان عنایت شد وظیفه مادری را انجام داد و حضرت عباس(ع) مادری همانند ام البنین(س) داشت؛ این بانوی بزرگوار، عبد صالحی تربیت کرده است که در راه اصلاح عالم هستی قدم برمی دارد و دست عالم را می‌گیرد و به سوی نور می‌برد.  

 

وی افزود: ما در زیارت حضرت ابوالفضل(ع) می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ»؛ آن حضرت، عبد صالح است؛ «ام» به معنای مادر و ریشه است و بسیاری از اعتقادات و خلقیات ما از مادرانمان گرفته شده است؛ مادری که فرزند خود را عبد صالح تربیت کرده، امام زمان، أباصالح است و یکی از معانی عبد صالح مرتبط با امام زمان است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما استان قم تصریح کرد:با بیان اینکه اگر دید مادر جهانی باشد، فرزند او عبد صالح می‌شود، گفت: صالح کسی است که به فکر اصلاح عالم باشد، برخی عبد عبادت می‌شوند اما عبد صالح نمی‌شوند، حال آنکه عبد صالح کسی که می‌خواهد در راه اصلاح عالم قدم بردارد.

 

وی ادامه داد: مادران ما باید فرزندان خود همانند ام البنین(س)، عبد صالح تربیت کنند؛ مهم ترین محور برای تربیت عبد صالح این است که مادر به فرزند خویش، امام را بشناساند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: این بانوی با ادب و بسیار بامعرفت، فرزندانی تربیت کرده و تحویل جامعه اسلامی داد که در کربلا و در سخت ترین شرایط که یقین داشتند به شهادت می رسند و به خصوص در حالی که دشمن برای آن ها امان نامه آورده بود، دست از یاری ولی خدا نکشیدند و در راه حق و حقیقت جان فشانی کردند که اوج آن را در ماجرای شهادت قمر بنی هاشم (ع) می بینیم.

 


این کارشناس دینی ادامه داد: ادب و معرفت و بصیرت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و برادرانش در کربلا چنان است که حتی پاسخ امان نامه دشمن را هم نمی دهند تا این که امام حسین(ع) فرمود که پاسخ بدهید و آن ها با قاطعیت و صلابت، پاسخ لازم را دادند و این ها نشان از اوج ادب، وفاداری، معرفت و بصیرت ولایی این عزیزان است که در دامان چنین مادری و البته در مکتب امیرالمؤمنین(ع) رشد یافته اند.

 


وی گفت: هیچ جای تاریخ نداریم که حضرت ام البنین(س) کوچکترین اعتراض و ناراحتی داشته باشد از این که فرزندانش در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسیده باشند.

 


حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه حضرت ام البنین(س)، اُسوه ی همه مادران و همسران شهدا تا روز قیامت است گفت: در کرامت و بزرگواری این بانوی والامقام همین بس که فرزندی چون ابوالفضل العباس(ع) دارد که مایه فخر همه جوانمردان و آزادگان عالم تا روز قیامت است.