مسجد مامن و پناه سردار سلیمانی بود/ مکتب حاج قاسم یعنی تجلی امروزی مکتب اهل بیت(ع)
مسجد مامن و پناه سردار سلیمانی بود/ مکتب حاج قاسم یعنی تجلی امروزی مکتب اهل بیت(ع)

مسجد مامن و پناه سردار سلیمانی بود/ مکتب حاج قاسم یعنی تجلی امروزی مکتب اهل بیت(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه مکتب سردار سلیمانی مکتبی در کنار اهل بیت(ع) نیست بلکه تجلی آن مکتب در روزگار ما است، گفت: عدم تردید در مسیر، خستگی‌ناپذیری و مایوس نشدن از ویژگی‌هایی است که بچه‌های مسجد باید از مکتب حاج قاسم یاد بگیرند.
شناسه خبر : 1133852 تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۳۰

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به منظور بررسی مولفه هایی که سیره سیدالشهدای مکتب مقاومت را به مکتب حاج قاسم تبدیل کرده است، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به سیره سردار سلیمانی در قالب یک مکتب از چه باب است و مکتب چه ویژگی هایی دارد که باید سیره حاج قاسم را در قالب آن بررسی و تبیین کرد؟

 

سردار سیلمانی به دلایل خصوصیات متعالی‌ای که در شخصیت خود داشت، تبدیل به الگو نه فقط برای جوانان ایران اسلامی بلکه جوانان جبهه مقاومت شده است، وقتی تعبیر مکتب شهید سلیمانی مطرح می شود مولفه هایی در کنار هم قرار می گیرد که باید به همه آنها توجه شود.

سردار سلیمانی در مبانی نظری و اعتقادی بسیار متقن و استوار است نه در زمانی که سردار بود بلکه از آغاز جوانی در این بعد، قوت داشت. در حوزه رفتاری، سلوک ایشان از نوجوانی و جوانی در حوزه های فردی، خانوادگی و اجتماعی زبانزد است، وقتی بررسی کنیم رفتار ایشان با اعضای خانواده، دوستان، همکاران، جامعه ایران و جهان اسلام همگی بر مدار صداقت، پاکی، مقاومت، صبر و ایثار است. علاوه بر این، سردار سلیمانی در حوزه های عبادی و ارتباط با خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) و نیز ولایت‌پذیری در اوج قرار داشت.

 

 

مسجد در اندیشه‌ حاج‌قاسم چه جایگاهی داشت؟ - جهان نيوز

 

 

ولایت‌پذیری سردار سیلمانی چه کیفیتی داشت که زبانزد و شهره شده است؟

 

اگرچه برخی افراد ولایت کلی معصومان(ع) را می پذیرند اما اینکه آیا مصداق امروزی آن را هم می شناسند و او را همراهی کنند، نیز اهمیت دارد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این زمینه شناختی همراه با بصیرت و تام داشت و مطیع کامل مقام معظم رهبری بود. این ولایت‌پذیری در کنار سجده های طولانی، گریه های مخلصانه، ایثار و مقاومت و نگاه خاص به وحدت در داخل و خارج از کشور، مکتب حاج قاسم را بی بدیل کرده است!

 

 

پیام مقام معظم رهبری پیرامون شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی – هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی

 

 

نگاه سردار دل ها به مسئله وحدت در داخل و خارج از کشور چه کیفیتی داشت و چه رهاوردی برای ملت و امت به همراه آورده است؟

 

در مسئله وحدت داخلی، سردار سلیمانی الگوی جناح های مختلف بود و میان آنها وساطت می کرد و بعضاً حتی برچسب طرفداری هم از گروهی خاص را می خورد اما تلاشش بر آن بود، با مخاطبان انقلاب بنابر تعریف جامع مدنظر امامین انقلاب رفتار کند. نگاه سردار به شیعیان و مسلمانان جهان توام با وحدت، صبر و مقاومت و عبودیت بود ویژگی هایی که ایشان را به شخصیتی تراز تبدیل کرده که باید در قالب مکتب نگریسته شود.

 

 

سردار حاج قاسم سلیمانی؛ از اقتدار تا شهادت

 

 

آیا مکتب شهید سلیمانی مکتبی در عرض مکتب اولیاءالله است یا استمرار و عینیت امروزی آن محسوب می شود؟

 

مکتب سردار سلیمانی یعنی ایشان در مسیر رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) قرار داشت، مکتب سردار سلیمانی مکتبی در کنار اهل بیت(ع) نیست بلکه تجلی آن مکتب در روزگار ما است، مکتب سلیمانی یعنی تجلی امروزی مکتب اهل بیت(ع) در جامعه؛ لذا کسی خیال نکند وقتی می گوییم مکتب شهید سلیمانی یعنی مکتبی جدا از مکتب اهل بیت(ع)، بلکه منظور ما سرداری است که در محضر اهل بیت(ع) سرباز است و به درستی مسیر را شناخته و با بصیرت در این مسیر حرکت کرده است.

 

 

هیات‌داری در مکتب حاج قاسم سلیمانی - ایرنا

 

 

شاه بیت خصایصی که حاج قاسم را سردار دل ها کرده است و به ایشان در قلوب مردم نفوذ و محبتی کم‌نظیر بخشیده، چیست؟

 

انس با خدا و عبد و محب خدا بودن و رنگ خدایی به کارها زدن مولفه هایی است که به اعمال انسان بُعد ملکوتی می دهد، کار خوب برای رضای خدا و در مسیر خدا با کارهای خوب دیگری که انجام می شود، تفاوتی بنیادین دارد شاید آنچه بیش از هر چیز سردار سلیمانی را محبوب قلوب و سردار دل ها کرده است همین کار برای خدا باشد چنان که خدا در قرآن می فرماید: «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ؛ اگر خداوند را دوست مى‌داريد، پس مرا پيروى كنيد، تا خدا نيز شما را دوست بدارد». همین خصیصه باعث شد که امام خمینی(ره) نیز در دل های مردم نفوذی بی نظیر داشته باشند.

 

 

سردار شهید سلیمانی خادم خاضع آستان حضرت رضوی بود - ایرنا

 

 

ابعاد الگوبخشی مکتب سردار سلیمانی برای بچه های مسجد چیست و این الگوگیری چه دستاوردهایی برای آنها خواهد داشت؟

 

سردار حاج قاسم سلیمانی در سخنانی برای ائمه جماعات مسجد، انس و ارتباط با مسجد را مسئله ای مهم معرفی می کند. اینکه انسان اهل مسجد باشد و مسجدی شود در سیره سردار دل ها مورد تاکید است؛ در دعای قنوت نماز عید فطر می خوانیم: «...اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُود وَالْجَبَرُوتِ...»، اهلیتِ انس با خدا و مسجد را پیدا کردن بسیار مهم است این اهلیت خصایصی را بر انسان بار و بتدریج معاشرت ها، سبک زندگی و اخلاق و رفتار او را متحول می کند.

در مکتب شهید سلیمانی ارتباط با مسجد پررنگ است چنان که در بسیاری از مواضع سردار سلیمانی در مسجد با مردم دیدار و گفت و شنود می کرد، گویی مسجد پاتوق و مامن و پناه سردار بود، کسی که مسجدی شد مولفه های مسجدی اعم از عقیده پاک، رفتار پاک و پذیرش اهل بیت(ع) و ولایت فقیه در روزگار کنونی بودن را در خود ایجاد می کند.

ولایت پذیری در عمل و نظر باید توامان باشد چنان که سردار سلیمانی تمام قد این ولایت را پذیرفته و مطیع ولی فقیه بود؛ صبوری و استقامت و در مسیر ماندن از ویژگی های مهم سردار سلیمانی است ایشان اهل تردید نبود و در میان راه نمی ماند و راه را گم نمی کرد و به بیراهه نمی رفت و هیچ حرف و حدیثی ذره ای در ایشان تردید ایجاد نکرد؛ خستگی ناپذیری و عدم حزن و یاس، از دیگر ویژگی های مکتب حاج قاسم است که باید بچه های مسجد بدانند و به آن ملتزم شوند. همچنین، علم و عقل و درایت هم در مکتب حاج قاسم بسیار اهمیت داشت، چهره سردار بصیرت و عقلانیت را عینیت می بخشید، ایشان کم سخن می گفت و با اتقان و شجاعت عمل می کرد.

جا دارد از بچه های مسجد هم که برای گرامیداشت سردار سلیمانی سنگ تمام گذاشتند، تقدیر کنیم؛ بچه های مسجد با تاسی به سردار دل ها بسیار قوی در میادین مختلف وارد شده اند و می کوشند مکتب حاج قاسم را تبیین و ترویج کنند.

 

 

پایان پیام/ 9