از مسجدستیزی ماکرون برای پیروزی در انتخابات تا تعطیلی مسجد جامع «سرینگر» در هند!
از مسجدستیزی ماکرون برای پیروزی در انتخابات تا تعطیلی مسجد جامع «سرینگر» در هند!

از مسجدستیزی ماکرون برای پیروزی در انتخابات تا تعطیلی مسجد جامع «سرینگر» در هند!

چشم انتظاری مسجد جامع دهلی برای مردمت، مسجدستیزی‌های امانوئل ماکرون با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و تعطیلی مسجد جامع« سرینگر» در اقدام جدید هند علیه مسلمانان ازجمله اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، است.
شناسه خبر : 1132728 تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۴۱

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

ارائه قرآن الکترونیکی به نابینایان در مسجدالحرام

 

 

 

 

به نقل از «arabnews»،قرآن الکترونیکی در مسجدالحرام برای کمک به مسلمانان نابینا و کم بینا در اختیار آنها قرار می گیرد.

فناوری پیشرفته مبتنی بر خط بریل برای ایجاد قرآن الکترونیکی حرمین استفاده شده است  که به زائران نابینا و کم بینا امکان می‌دهد راحت‌تر آیات کتاب مقدس قرآن را بخوانند و به آن دسترسی داشته باشند.

قاضی الثبیانی از ریاست کل امور حرمین شریفین در این باره گفت: قفسه های ویژه ای برای 100 دستگاه بریل الکترونیکی که برای افراد کم بینا طراحی شده بود، آماده می شود.

این دستگاه که نزدیک به شش اینچ طول و چهار اینچ عرض دارد به گونه ای است که کاربران می توانند به راحتی بین صفحات با استفاده از سلول های بریل با کیفیت بالا حرکت کنند.هر سلول می تواند شش نقطه و همچنین 10 کلید دیجیتال را در خود جای دهد که به کاربران امکان می دهد شماره صفحه را برای جستجوی سریع وارد کنند. آنها همچنین می توانند خطوط هر طرف متون را با خط بریل پیدا کنند.

الثبیانی اافزود: این سرویس به زودی ارائه خواهد شد؛ آماده سازی قفسه ها برای این وسایل به پایان رسیده است تا در دسترس نمازگزاران نا بینا که به مسجدالحرام مشرف می شوند قرار گیرد.

وی افزود: مسجد جامع علاوه بر دستگاه های جدید نسخه های کاغذی قرآن را به خط بریل عرضه می کند. هر مصحف (نسخه قرآن) شش جلد است. ما همچنین کتابچه هایی به خط بریل داریم که برای کودکان نابینا طراحی شده است تا به آنها کمک کنیم تا در مورد توحید و مبانی اسلام بیاموزند.

الثبیانی گفت که مرحله اول این پروژه که نزدیک به 10 ماه به طول انجامید، بر قرآن متمرکز بود. مرحله دیگری وجود خواهد داشت که در آن تبیین قرآن کریم با استفاده از همین فناوری اضافه می شود.

 

شناسایی هویت یک زن مظنون به آتش سوزی عمدی در مسجد نیومکزیکو آمریکا

 

 

 

به نقل از «القدس العربی»، پلیس نیومکزیکو مظنون حادثه آتش سوزی مسجد واقع در منطقه آلبوکرکی این ایالت را شناسایی کرد.

 

پلیس گفت: حکم بازداشت ایسیلا کامارنا 43 ساله را به دلیل تلاش برای آتش زدن مرکز اسلامی نیومکزیکو در 29 نوامبر صادر کرده است.

 

ویدئویی از این حادثه نشان می ‌دهد که زنی در نزدیکی نمازخانه مسجد آتش های متعددی را شعله ور کرده است.

 

گزارش ها حاکی از آن است که کامارنا دو بار قبل از خرابکاری به مسجد رفته است و پلیس نیز گفت: مظنون یک بار آژیر مسجد را به صدا در آورده است تا مطمئن شود نیروهای امنیتی مطلع این موضوع می شوند یا نه.

 

کامارنا با اتهام آتش سوزی عمدی از نوع درجه سه روبرو است، اما شورای روابط اسلام- آمریکا  درخواست خود را برای جنایات احتمالی ناشی از نفرت علیه زنان برای آتش سوزی دوباره مطرح کرده است.

 

ادامه اسلام ستیزی ها در فرانسه؛ ۶ مسجد دیگر در ‌آستانه تعطیلی

 

 

 

مقامات فرانسه در  راستای سیاست های افراطی خود، قصد دارند درهای 6 مسجد را به بهانه مقابله با افراطی گری و تحریک برای خشونت ببندند.

 

بر اساس این تصمیم اداره منطقه اوز در بووه که 50 هزار نفر جمعیت دارد و حدود 100 کیلومتر با پاریس فاصله دارد، این مسجد به مدت شش ماه کامل بسته خواهد ماند. دولت فرانسه اعلام کرده است که این تصمیم پس از 48 ساعت اجرایی خواهد شد.

 

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه، در 14 دسامبر، آغاز مراحل تعطیلی اداری این مسجد را «به دلیل ماهیت افراطی خطبه های ایراد شده در آن» اعلام کره بود.

 

صمیم پولکی، وکیل انجمن امید و برادری که این مکان را مدیریت می کند، توضیح داد که وزارت کشور فرانسه کنترل اداره مسجد را در دست می گیرد و این واکنش دولت فرانسه مربوط به سخنان تنها یکی از امامان جماعت این مسجد است که فعالیتش در این مسجد از زمان خطبه مذکور به شکل داوطلبانه به حالت تعلیق درآمده است.

 

وزارت کشور فرانسه با اشاره به وجود دو هزار و 623 مسجد یا عبادتگاه در فرانسه خاطرنشان کرد که در ماه های اخیر 99 عبادتگاه تحت نظارت قرار گرفته اند که مشکوک به گرایش تجزیه طلبانه هستند و 21 مسجد با ادعای اینکه شاهد «مظاهر افراط گرایی» هستند، بسته شدند، در حالی که 6 مکان دیگر مشمول یا دستور شروع تعطیلی شدند.

 

در 23 جولای، مجلس ملی فرانسه (پارلمان) لایحه بحث برانگیز «اصول تقویت احترام به ارزش های جمهوری» را تصویب کرد که برای اولین بار به عنوان «مبارزه با اسلام تجزیه طلب» تعریف شد.

 

این قانون به دلیل هدف قرار دادن مسلمانان در فرانسه و اعمال محدودیت در تمام جنبه های زندگی آنها با انتقاداتی مواجه است.

 

این قانون نظارت بر مساجد و انجمن‌هایی را که مسئول مدیریت آنها و نظارت بر تأمین مالی سازمان‌های مدنی مسلمان هستند، پیش ‌بینی می‌کند.

 

همین قانون در کشورهایی که حجاب در موسسات آموزش پیش دانشگاهی ممنوع است، محدودیت هایی برای آزادی خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان در خانه ایجاد می کند.

 

مسلمانان بلغارستان خواستار مرمت مسجد تاریخی ۱۵۱ ساله شدند

 

 

 

 

به نقل از «آناتولی»، مسلمانان بلغارستان به دنبال حمایت برای بازسازی یک مسجد تاریخی مغفول مانده از سال 1870 هستند.

 

این مسجد در حومه شهر ولیکو ترنوو (شمال) در حومه روستای سرندو سلو (به ترکی آرا کوی) واقع شده است.

 

مسلمانان منطقه برای بازپس گیری مالکیت مسجد که سالیان دراز در اختیار دولت بود و مورد بی توجهی قرار داشت، مبارزه قانونی کردند.

 

به گفته علاالدین، مفتی منطقه در مصاحبه با آناتولی، در واقع، شهرداری مالکیت این مسجد را به دارالافتای مسلمانان بلغارستان بازگرداند.

 

وی تصریح کرد: این مسجد که بدون مناره ساخته شده است، گنجایش 100 نمازگزار را دارد و مدت هاست که به دلیل مفقود شدن سند آن دچار بی توجهی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این مسجد برای مسلمانان ولیکو ترنوو که تعداد آنها 35 هزار تخمین زده می شود، اهمیت معنوی زیادی دارد.

 

وی گزارش داد:  ساکنان روستاهای ترک منطقه حتی در زمان آزار مذهبی در دوران حکومت کمونیستی در این مسجد عبادت می کردند.

 

علاءالدین توضیح داد که آنها برای بازسازی مسجد نیاز به حمایت دارند تا شکوه و عظمت آن را مانند گذشته احیا کنند.

 

وی تصریح کرد: به دنبال کارشناسان مرمت هستند و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن مسجد به حالت سابق انجام می دهند تا اذان و نماز دوباره اقامه شود.

 

وی با بیان اینکه این مسجد در سال 1922 عملیات تعمیر و نگهداری آن انجام شده است، گفت: آخرین بار در سال 1376 تعمیر و نگهداری سطحی برای این مسجد انجام شد.

 

تعطیلی جمعی مساجد، ترفند انتخاباتی «ماکرون» برای پیروزی در انتخابات

 

 

 

در حالی که تنها چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است، بزرگترین جامعه مسلمان اروپا به بدترین شکل همیشه مورد هدف سرکوب دولت قرار گرفته است.

اخیرانزدیک به 100 مسجد توسط دولت مورد حمله قرار گرفته است و تاکنون حداقل 22 مسجد تعطیل شده است.

در اوایل سال جاری، قانون به اصطلاح «ضد جدایی‌طلبی» در فرانسه اسلام‌هراسی را قانونی کرد زیرا تلاش کرد حجاب را برای خردسالان ممنوع کند و نه تنها مساجد، بلکه سازمان‌های غیردولتی مسلمان بسیار مورد احترام، مانند «جمعیت علیه فرانسه» را مجبور به تعطیلی کرد.

آخرین حمله به آزادی مذهب برای مسلمانان فرانسه مورد انتقاد شدید رهبران خارجی و سازمان های غیردولتی بزرگ قرار گرفته است.

موضوع اصلی کل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به سمت راست افراطی تغییر کرده است، زیرا «اریک زمور» ،یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در نظرسنجی‌ها به رتبه سوم رسیده است به ماکرون و سایر نامزدها اجازه داده است مسلمانان را مسئول مشکلات اقتصادی و سیاسی فرانسه معرفی کنند.

به نظر می‌رسد که سه نامزد محبوب‌ترین نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری، همگی در تلاش هستند تا در اسلام‌هراسی از یکدیگر پیشی بگیرند، چیزی که مسلمانان فرانسه را مورد اقدامات نژادپرستانه بیش از پیش در چهار ماه آینده قرار خواهد داد.

 

اختلاف نمایندگان جامعه اسلامی فرانسه بر سر تاسیس شورای ملی ائمه جماعت

 

 

 

به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» ،  اختلاف بین جامعه مسلمانان فرانسه به ویژه در مورد تاسیس «شورای ملی ائمه»  دستمایه رسانه های فرانسه شده و مطالبی را در این خصوص منتشر کرده اند. 

به گزارش رایزنی فرهنگی کشورمان در فرانسه ،روزنامه لاکروآ،  ارگان جامعه مسیحیان فرانسه در این مورد در سرمقاله خود با اشاره به عمیق بودن این اختلافات می نویسد: سردی مناسبات میان مراکش و الجزایر بر موضوع اسلام در فرانسه تاثیرگذاشته و رقابت بین مسجد بزرگ پاریس که با الجزایر قرابت دارد و «شورای فرانسوی آئین اسلام»  (CFCM) که ریاستش را یک مراکشی بر عهده دارد، تشدید یافته است. در چنین شرایطی موضوع تشکیل شورای ملی ائمه جماعت هزینه این اختلاف را می پردازد، زیرا هر دو نهاد مذهبی پیشنهاداتی جداگانه برای تشکیل آن برای امانوئل ماکرون ارسال کرده اند. 
روزنامه لاکروآ در مقاله دیگری با عنوان نمایندگان آیین اسلام در فرانسه هر یک خواهان شورای ملی ائمه (CNI)  هستند، می نویسد: شورای فرانسوی آئین اسلام و مسجد بزرگ پاریس هر یک اعلام کرده اند که می خواهند ارگانی برای آموزش ائمه راه اندازی کنند. راه اندازی چنین نهادی خواست دولت فرانسه بوده، اما هنوز این ارگان راه اندازی نشده و هر یک از این دو نهاد مذهبی خود را متولی آن می داند. 
روزنامه لوموند  نیز در همین خصوص مقاله ای مشابه منتشر کرده و در آن آورده است: نمایندگان جامعه اسلامی فرانسه که هنوز هم دستخوش اختلاف هستند، می خواهند دو شورای ائمه مستقل از هم راه اندازی کنند. به نوشته این روزنامه در شرایطی که دولت فرانسه خواهان تاسیس شورای ملی ائمه برای معرفی اسلام و مبارزه با افراطی گرایی است، دو نهاد مطرح در جامعه مسلمانان این کشور خواهان اجرای آن شده اند. 
در همین ارتباط مسجد بزرگ پاریس با صدور بیانیه ای در 14 نوامبر اعلام کرد که در نظر دارد نشستی با حضور سه فدراسیونی که شورای فرانسوی آئین اسلام (CFCM) را ترک کرده اند، برگزار نماید. شورای فرانسوی آئین اسلام نیز در همان روز با صدور بیانیه ای مشابه اعلام کرده قصد دارد شورای ملی ائمه را راه اندازی کند و از تمام نمایندگان جامعه مسلمانان در استان ها و شهرهای فرانسه خواسته است در کنگره ای که قرار است در ماه دسامبر به همین منظور در پاریس تشکیل شود، حضور یابند. این شورا همچنین اقدامات برخی فدراسیون های منفک شده از این شورا را رد کرده و اعلام نموده که این شورای فرانسوی آئین اسلام (CFCM) است که با استناد به آرای تمامی فدراسیون های عضو، مشروعیت تشکیل شورای ملی ائمه (CNI) را دارد. 
لوموند در مقاله خود خاطر نشان می سازد که شورای فرانسوی آئین اسلام (CFCM) که نهاد رسمی و مخاطب دولت فرانسه است، از زمانی که دولت این کشور بر آن شده تا منشوری از ساختار رسمی برای اسلام در فرانسه بنا کند، با مشکلاتی روبرو گردیده است. در این منشور که قرار است مبنای اساسی برای سازمان دهی دومین دین بزرگ در فرانسه باشد، با هر گونه استفاده سیاسی و ابزاری از اسلام و مداخله کشورهای خارجی مخالفت شده و خواستار فراهم آوردن زمینه سازگاری میان اسلام و جمهوریت می باشد. 
در ژانویه گذشته سه فدراسیون عضو شورای فرانسوی آئین اسلام، از جمله انجمن (Milli Görüs) و کمیته ملی هماهنگی مسلمانان ترک فرانسه (CCMTF) ضمن  مخالف با این منشور از این شورا جدا شدند. اعتقاد بر این است که منشور مذکور سبب تزلزل در اعتماد مسلمانان می شود. بعد از خروج آنها، چهار فدراسیون از نه فدراسیون عضو شورا نیز در ماه مارس اعلام کردند قصد دارند دفتر اجرایی شورا را ترک کنند و می خواهند تیمی جدید برای اندیشیدن در مورد راه اندازی نهاد دیگری که فراگیر بوده و  معرف کل جامعه مسلمانان باشد، را تشکیل دهند. 
لوموند در پایان مقاله خود تصریح دارد که ریشه این اختلافات را در جای دیگری باید جستجو کرد، محمد موسوی، رئیس شورای فرانسوی آئین اسلام به مراکش و شمس الدین حافظ، رئیس مسجد پاریس به الجزایر نزدیک می باشد.

این در حالی است که اکنون مقابله با اسلام گرایی در فرانسه به یکی از موضوعات داغ به ویژه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده تبدیل شده است.

مکرون در تلاش است در این مدت برای رویارویی با مارین لوپن ، رهبر راست افراطی هر کاری انجام دهد.

 ایوب ساهین ، متولی جدید «ایوب سلطان» در فرانسه در این باره می گوید : کسی که دشمن خوبی پیدا می کند و سر و صدای زیادی در پیرامون آن ایجاد می کند در انتخابات پیروز می شود. این همان کاری

 از زمان اعلام جنگ دولت فرانسه علیه «جدایی طلبی اسلامی» فشارها بر مسلمانان در فرانسه از جمله سازمان های اسلامی و جامعه مدنی  همچنان در حال افزایش است و دولت فرانسه سازمان های اسلامی، مساجد، حتی کودکان را در سرکوب علیه به اصطلاح «تجزیه طلبی اسلامی» هدف قرار می دهد.

  فرانسه که در چند وقت اخیر به بهانه مقابله با تروریسم ، اسلام هراسی را به شدت گسترش داده از هر روشی از جمله جاسوسی از مساجد،تعطیلی مساجد و جلوگیری از ساخت مساجد استفاده می کند.

چندی پیش دولت فرانسه تصمیم گرفت حداقل 76 مسجد را که مدعی است تهدید کننده امنیت و ارزش های فرانسه هستند مورد تحقیق قرار دهد و آنها را به تعطیلی بکشاند.

 همچنین ماموران فرانسوی در حال جستجوی منابع تامین بودجه مساجد و پیش زمینه های ائمه جماعات هستند تا آنها را افرادی افراط گرا و رادیکال جلوه دهند.

اکنون فعالیت های ضد مساجد در فرانسه گسترش پیدا کرده و سرکوب مساجد از سوی دولت موجب شده است تا مسلمانان در کشوری که در آن زندگی می کنند احساس بیگانگی کنند.

 

پیام تبریک رئیس شورای مساجد «پیتربورو» به مناسبت فرارسیدن کریسمس

 

 

 

به نقل از «peterboroughtoday»، رئیس شورای مساجد مشترک پیتربورو پیام تبریکی به مناسبت فرا رسیدن کریسمس به مسیحیان منتشر کرد.

«عبدالچاودوری» در این باره  گفت: من خوشحالم که پیام کریسمس را از طرف جوامع مسلمان پیتربورو، برای تمام مسیحیان این شهر و سایر نقاط جهان ارسال می کنم و برای آنها کریسمس و سال نوی بسیار شاد و موفقی را آرزو می کنم.

وی افزود: همه مسلمانان بر این باورند که حضرت عیسی علیه السلام پیامبر خداست. هیچ کس نمی تواند مسلمان باشد مگر اینکه به حضرت عیسی (ع) به عنوان پیامبر خدا اعتقاد داشته باشد.

در ادامه این پیام تبریک آمده است: متاسفانه چند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا همه همه جوام روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند. بسیاری از مردم عزیزان و دوستان خود را در این دوره از دست دادند و هزاران نفر از نظر مالی به شدت آسیب دیدند. با این حال، توجه به این نکته خوشحال کننده بود که مردم از همه مذاهب در کمک به آسیب پذیرترین و نیازمندترین افراد در این سخت ترین زمان بسیار دلسوز بودند.

به گفته چاودوری در طول دوره همه‌گیری کرونا جوامع مسلمان ،مساجد، شرکت‌ها، غذاخوری‌ها، رستوران‌ها، فعالان سیاسی، انجمن‌های رفاهی و افراد برای تامین غذا و سایر اقلام ضروری برای افراد آسیب‌پذیر و بی‌خانمان همه روزه بدون هیچ وقفه‌ای در کنار سایر سازمان‌ها بسیار سخت کار کردند.

در ادامه این پیام آمده است: آموزش مسیحیت از طریق حضرت عیسی علیه السلام و آموزش اسلام از طریق حضرت محمد صلی الله علیه و آله، محبت، مراقبت و کمک به افراد نیازمند و آسیب پذیر است. خوشحال کننده است که بدانیم مردم پیتربورو به طور کامل به چنین آموزش هایی با عزت کامل عمل کرده اند.

با کار کردن با هم به عنوان یک جامعه می توانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم  همه باید بیشتر روی چیزهایی تمرکز کنیم که ما را متحد می کند و کمتر روی چیزهایی که ما را از هم جدا می کند متمرکز باشیم. وحدت نقطه قوت است و مراقبت و عشق به انسانیت، صلح و روابط هماهنگ با همه مردم بسیار ارزشمند است.

چاودوری افزود: بیایید همه ما پیام عشق و مراقبت را برای همه مردم نه تنها در زمان کریسمس بلکه در همه اوقات پخش کنیم.

 

قهرمان حادثه مسجد «لینوود» نیوزلند: تروریست شکست خورد و مسلمانان پیروز شدند

 

 

به نقل از «آناتولی»، در جریان کشتار مسلمانان سال 2019 میلادی در نیوزیلند، نام یک مرد افغان از سوی پلیس نیوزیلند اعلام شده است که با واکنش خود مانع کشتار بیشتر مسلمانان در حمله به دومین مسجد در شهر کرایست چرچ شده است.

 

عبدالعزیز وهاب زاده  در گفت و گو با آناتولی گفت:  در روز حمله برینتون تارانت، استرالیایی تبار به مسجدی در لینوود حمله کرد و من موفق شدم جان 100 نمازگزار داخل مسجد را نجات دهم، حمله ای که منجر به کشته شدن 51 نفر شد.

 

عبدالعزیز به خاطر این کار قهرمانانه خود مدال «صلیب نیوزیلند»، بالاترین نشان این کشور را دریافت کرد، زیرا با اقدام قهرمانانه خود توانست جان نمازگزاران حمله به دو مسجد در نیوزیلند را نجات دهد.

 

وی افزود: کسب بالاترین نشان از کشور نیوزیلند تاکیدی بر آن است که مسلمانان پیروز شده اند و تروریست ها شکست خورده اند.

 

این قهرمان اهل افغانستان تاکید کرد: برنیتون تارانت، تروریست استرالیایی تبار به خاطر این اقدما خود علیه مسلمانان به حبس ابد محکوم شده است و به خاطر اتهامات خود امکان آزادی مشروط را نیز ندارد.

 

وی درباره وقایع آن روز گفت: وقتی فهمیدم این فرد به مسجد حمله کرده است یک دستگاه پرداخت را که در آنجا بوده برداشته و به سمت مرد مهاجم پرتاب کردمو مهاجم که برای برداشتن سلاح دیگری به سمت خودرو‌یش رفته بود، به سمت من شلیک می کند اما من خود را بین خودروها پنهان کردم.

 

وی در ادامه گفت: من به سمت خودروی فرد مهاجم رفتم و سلاح مهاجم را با خشاب خالی از داخل خودرو بر داشتم و با او رو در رو شدم. وقتی مهاجم مرا با تفنگی که در دست داشتم دید، اسلحه‌اش را به زمین انداخت و به سمت خودرو‌یش دوید. سپس خطاب به مهاجم فریاد زدم: بیا اینجا، بیا اینجا تا توجه او را به خودش جلب کنم.

 

عبدالعزیز همچنین گفت: مهاجم داخل شد و من اسلحه را به سمت خودرو او پرت کردم، مهاجم فقط به من دشنام داد و سوار بر خودرو از محل گریخت.

 

وی پس از توضیح درباره حادثه گفت: گرفتن مدال شجاعت در نیویزیلند به مسلمانان می گوید که چقدر قابل اهمیت هستند. وی افزود: ما به عنوان انسان باید در حد توان خود به جان دیگران کمک کنیم.

 

گفتنی است، مسجد نور لینوود در شهر کرایست کراچ سال 2019 هدف حمله تروریستی قرار گرفت و یک مسجد دیگر نیز مورد هدف قرار گرفت که در این دو حمله 51 نفر کشته و 40 نفر زخمی شدند.

 

مسجد جامع دهلی در سایه بی توجهی مقامات هندی؛ چشم انتظار مرمت

 

 

 

به نقل از «ینی سفک»، مسجد جامع دهلی  و از بزرگ ترین مساجد هند که تاریخ آن به قرن هفدهم میلادی باز می گردد، بر اثر ریزش باران و بادهای تند دچار آسیب شده  است و مناره جنوبی آن تخریب شده است.

 

این مسجد با وجود آنکه قدمت آن به سال 1658 میلادی باز می گردد در لیست آثار تاریخی قرار نگرفته است.

 

مسجد جامع دهلی بعد از تخریب بخش هایی از آن نیازمند مرمت است که همچنان مرمتی بر روی آن صورت نگرفته است. مسجد جامع دهلی یکی از اماکن گردشگری در این کشور محسوب می شود و از بزرگ ترین مساجد هند است.

 

مدیریت مسجد و برخی بخش های اسلامی هند گفت: دولت هند به مرمت این مسجد تاریخی که در زمان شاه جهان ساخته شده است، توجهی ندارد.

 

طی سال جاری این مسجد بر اثر ریزش باران و بادهای تند دچار خسارت شد و فعالان در زمینه حمایت از میراث فرهنگی نسبت به عواقب مرمت نکردن این مسجد هشدار داده و خواستار مرمت فوری این مکان تاریخی شدند.

 

محمد انصار الحق، عضو کمیته مدیریت مسجد جامع دهلی گفت: مجبور شده ایم به دلیل عدم حمایت دولت از سیمان برای جلوگیری از نشت آب به مسجد استفاده کنیم.

 

وی افزود: این مسجد نیازمند مرمت اساسی است و گنبد آن نیز آسیب دیده است و باید به سرعت مرمت شود.

 

وی تاکید کرد: برخی از سنگ های مسجد از جای خود در آمده و به زمین افتاده است و برای این کار نیازمند کارشناسان ماهر در زمینه آثار تاریخی هستیم تا به شکل علمی و جدید مرمت شود.

 

انصارالحق در ادامه گفت: سید احمد بخاری، امام مسجد از نخست وزیر هند خواسته است تا برای مرمت این مسجد اقدامی بکند که تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

 

وی همچنین گفت: امام مسجد در نامه ای به نخست وزیر تاکید کرده است که ریزش باران سنگ های مسجد را سست کرده و نیازمند مرمت فوری هستیم.

 

شورای اتحادیه مسلمانان هند نیز خواستار مرمت این مسجد شده و به دولت گفته اند که مسئولان از این مسجد بازدید کنند تا میزان خسارت را برآورد کنند، زیرا این مسجد، مکانی تاریخی است و یکی از قطب های گردشگری این کشور است.

 

نافدی حمید، رئیس شورای مسلمانان هند نیز گفت: مناره ها، گنبدها و بخش هایی از سقف مسجد آسیب دیده و ریزش باران خسارت های بسیاری به این مکان عبادی وارد کرده است.

 

مسجد جامع هند برای 25 هزار نمازگزار ظرفیت دارد و ساخت آن در سال 1658 میلادی تکمیل شده است و دارای سه در و حیاطی بزرگ است و سه گنبد دارد که به سبک معماری مغولی اسلامی بنا شده است.

 

امام جماعت مسجد قندهار زخمی شد

 

 

به نقل از «العالم»، در حمله با سلاح سرد به نمازگزاران در مسجد امام علی (ع) قندهار 5 نفر زخمی شدند.

 

وی افزود که یکی از مجروحین امام جماعت مسجد بود که به بیمارستان انتقال یافت.

 

صهیونیست ها یکی از نگهبانان مسجد الاقصی را بازداشت کردند

 

 

 

به نقل از «آناتولی»، پلیس رژیم صهیونیستی صبح امروز یکشنبه (5 دی ماه)  یکی از نگهبانان مسجد الاقصی را در داخل مصلای «قبة الصخره» بازداشت کردند.

 

شاهدان عینی گزارش دادند: نظامیان صهیونیستی، لوی ابوالسعد، نگهبان مسجدالاقصی را بازداشت کردند.

 

نظامیان صهیونیستی مصلای قبه الصخره را محاصره کرده و به این نگهبان مسجدالاقصی حمله کرده و وی را بازداشت کردند.

 

شاهدان عینی همچنین گفتند: نگهبان مسجدالاقصی به مصلای قبه الصخره رفت و نظامیان صهیونیستی آنجا را محاصره کرده و از ورود نمازگزاران جلوگیری کردند و وی را بازداشت کردند.

 

پلیس صهیونیستی در این باره توضیح بیشتری نداد، ولی مسئولان اداره اوقاف اسلامی قدس وابسته به اردن گفتند: صهیونیست ها می خواهند کار نگهبانان را در مسجدالاقصی محدود کنند.

 

همزمان با حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به نگهبانان مسجد الاقصی، شهرک نشینان صهیونیست نیز تحت تدابیر و پشتیبانی شدید امنیتی نظامیان به صحن‌های مسجد حمله کردند.

 

تعطیلی مسجد جامع« سرینگر»، اقدام جدید هند علیه مسلمانان

 

 

 

به نقل از «تی آر تی عربی»، در ادامه سرکوب مستمر مسلمانان، مقامات هندی مسجد جامع سرینگر در منطقه جامو و کشمیر را بستند.

 

این مسجد تاریخی بیش از 600 سال قدمت دارد و مسلمانان قرن هاست که در این مسجد رفت و آمد دارند و یکی از مناره های علم و دین در منطقه محسوب می شود.

 

مقامات هندی در بحبوحه زیر سؤال بردن سیاست ‌های حقوق بشر و حمایت از آزادی‌های مذهبی که دولت نارندرا مودی در تلاش است در سطح بین ‌المللی ادعا کند، با محکومیت گسترده‌ای برای این اقدام مواجه شده‌ اند.

 

دولت مودی به نوبه خود مدعی شده است که این مسجد، مرکز ناآرامی ها، اعتراضات و درگیری هایی است که اداره هند در منطقه مورد مناقشه کشمیر را به چالش می کشد و بنابراین باید بسته شود.

 

سرکوبی که مقامات هندی علیه مسلمانان کشمیر به راه انداخته اند تنها به بستن عبادتگاه ها و محدود کردن فعالیت های عادی آنها محدود نمی شود، آنها وسایل ارتباطی را نیز قطع کرده اند.

 

در ژانویه گذشته، دولت تصمیم گرفت خطوط تلفن را قطع کند و دسترسی به اینترنت به این منطقه را مسدود کند که توسط چندین سازمان حقوق بشر به رهبری دیده بان حقوق بشر محکوم شد.

 

ساکنان این منطقه از زمانی که دو کشور در سال 1947 از بریتانیا استقلال یافتند و اسلام آباد و دهلی نو منطقه مسلمان نشین را تقسیم کردند، خواستار استقلال از هند و الحاق به پاکستان شدند.

 

در 5 آگوست 2019، دولت هند ماده 370 قانون اساسی را که ضمانت خودگردانی در جامو و کشمیر را که تنها اکثریت مسلمان در این کشور دارد، لغو کرد و سپس آن را به دو منطقه تقسیم کرد که توسط دولت فدرال اداره می شود.

 

تغییر کاربری کلیسای شهر انیس ترکیه به مسجد

 

 

به نقل از «greekcitytimes»، ترکیه کلیسای  دیگری در «انیس» واقع در ادرنه را به مسجد تبدیل کرد.

این کلیسا که کلیسای ایا صوفیه نام دارد پس از اتمام بازسازی توسط اداره کل موسسات به مسجد تبدیل شد.

این کلیسا یک بنای بیزانسی قرن دوازدهم است و در سال 1456 توسط محمد فاتح به مسجد فتح تغییر یافت و اکنون با نام قبلی بازگشایی می شود.

علی ارباس، رئیس امور مذهبی ترکیه در این باره می گوید: پس از افتتاح سال گذشته مسجد ایاصوفیه در استانبول ،امروز دوباره در اینجا برای افتتاح مسجد ایا صوفیه در ادرنه یکدیگر را ملاقات کردیم.

کلیسای تاریخی مسیحی به دلیل آسیب های ناشی از زلزله مورد استفاده قرار نگرفت اما 56 سال بعد مرمت شد و توسط علی ارباس برای نماز جمعه افتتاح شد.

ارباس طی سخنانی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی فرهنگی است که بر مسجد متمرکز است، اظهار داشت:چند ماه پیش، ما از کشورهای بالکان دیدن کردیم. آنجا که چشمانمان مناره ای می بیند، قلبمان شروع به تپیدن می کند و هر جا مسجد یا مناره ای می بنیم خوشحال می شویم. اکنون در حال بازگشایی مسجد ایاصوفیه در ادرنه برای عبادت هستیم و امیدواریم که خداوند متعال به این اقدام برکت دهد.

وی افزود: چه وحدت و همبستگی زیبایی داریم که همه به عنوان یک نهاد اینجا هستیم.

 

کشف مسجد ۲۰۰ ساله در پایتخت پاکستان

 

 

به نقل از «pakobserver»، باستان شناسان اخیرا یک مسجد تاریخی 200 ساله را در نزدیکی دریاچه کانوال (لوتوس) در اسلام آباد پاکستان کشف کرده اند.

اداره توسعه سرمایه (CDA) اخیراً در حین انجام کارهای توسعه ای در دریاچه لوتوس، خرابه های مسجد متروکه قدیمی را پیدا کرد.

درخت واقع در صحن این مسجد نیز 500 سال قدمت دارد. این محوطه پس از بررسی های انجام شده توسط مراجع ذیربط می تواند به عنوان محوطه باستانی معرفی شود.

مردم محلی در این مسجد باستانی نمازهای پنجگانه و نماز جمعه را اقامه می کردند اما سپس روستاها تخلیه شد و در آن زمان ساکنان منطقه با پرداخت غرامت خانه ها و زمین های خود به راولپندی و مناطق اطراف اسلام آباد نقل مکان کردند.

عامرعلی احمد، رئیس اداره توسعه پایتخت با بیان اینکه این نهاد این مسجد تاریخی را مرمت خواهد کرد، گفت: در حال حاضر دستورالعملی برای انجام اقدامات لازم برای مرمت این مسجد که یک میراث گرانبها است، صادر شده است.

وی گفت: این پروژه در مرحله نهایی است و به زودی تسهیلات جدیدی برای گردشگران فراهم می شود.

شایان ذکر است که در گذشته دریاچه طبیعی نیلوفر آبی در این منطقه وجود داشت که در زمان ساخت مجموعه فرهنگی بین سالهای 1383 تا 1383 پنهان شده بود.

 

اتخاذ تدابیر بهداشتی جدیدی برای اقامه نماز در مساجد بحرین با شیوع امیکرون

 

 

 

به نقل از «صدی البلد»، با بروز کرونای امیکرون بسیاری از کشورها تدابیر بهداشتی جدیدی اتخاذ کرده اند.

 

اداره اوقاف اهل تسنن بحرین در بیانیه ای اعلام کرد: رعایت پروتکل هایبهداشتی در مساجد هنگام نماز به ویژه در روز جمعه الزامی است.

 

کمیته ملی بحران نیز برای مقابله با ویروس کرونا و وزارت اوقاف و امور اسلامی بحرین تدابیر جدیدی اتخاذ کرده اند که به شرح زیر است:

 

بازگشایی مساجد ده دققیه قبل از اذان و بستن درهای مساجد ده دقیقه بعد از نماز

عدم حضور افراد بیمار در مساجد

استفاده از سجاده شخصی در مساجد

رعایت حداقل فاصله دو متری در میان نمازگزاران در صف نماز

ضد عفونی دست ها هنگام ورود به مساجد

باز بودن درهای مساجد هنگام حضور نمازگزاران

عدم تجمع هنگام خروج و ورود به مساجد

عدم نشستن نمازگزاران پس از پایان نماز

ورود کودکان زیر 12 سال ممنوع

خطبه های نماز جمعه در ده دقیقه

بازگشایی مساجد در روز جمعه یک ساعت قبل اذان و 45 دقیقه بعد از نماز

وزارت اوقاف از تمامی نمازگزاران خواست نکات بهداشتی را هنگام حضور در مساجد رعایت کنند.

 

نماز جمعه در مسجدالاقصی اقامه شد

 

 

به نقل از «شبکه رایه الاعلامیه»، ده ها هزار نمازگزار فلسطینی با وجود تدابیر امنیتی صهیونیست ها نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

نظامیان صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی و شهرک قدیمی قدس مستقر بودند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گزارش داد: 45 شهروند فلسطینی نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

نظامیان صهیونیستی در خیابان های شهر قدس و اطراف مسجدالاقصی  و ورودی ها مستقر بودند و کارت های شناسایی نمازگزاران را بررسی می کردند.

 

یورش ارتش صهیونیستی به مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «مرکز اطلاع رسانی فلسطین»، اشغالگران صهیونیست با یورش به محوطه ها و صحن های مسجد الاقصی یحیی جبارین و خالد علیان از شهر ام الفحم را بازداشت کردند.

 

این منابع افزودند که این دو جوان فلسطینی به بهانه در دست داشتن یک اسباب بازی شبیه تفنگ بازداشت شدند.

 

شایان ذکر است که بخش قدیمی شهر قدس امروز صحنه استقرار گسترده نظامیان صهیونیست بود. 

 

دستور توقف ساخت مساجد جدید در هند صادر شد

 

 

 

به نقل از «globalvillagespace»، دولت هند دستور توقف ساخت مساجد جدید در این کشور را صادر کرد.

این در حالی است که اقامه نماز از سوی هندوها در فضاهای عمومی هم ممنوع شده است و معترضان هندو در گورگان مدعی هستند که اقامه نماز در فضای باز یک خطر امنیتی است، باعث مشکلات ترافیکی می شود و از بازی کریکت کودکان جلوگیری می کند.

انتخاب نخست وزیر نارندرا مودی در سال 2014، گروه های تندرو  که هند را یک کشور هندو و اقلیت مسلمان 200 میلیونی آن را خارجی های بالقوه خطرناک می دانند، جسورتر کرد.

گورگان یکی از شهرهای اقماری مدرن پایتخت دهلی نو است و حدود 500 هزار  مسلمان یا در آنجا زندگی می کنند، یا برای کار به این منطقه مهاجرت کرده اند.

این شهر دارای 15 مسجد است اما دولت محلی اجازه ساختن مساجد بیشتر بیشتر را رد کرده است  و این در حالی است که تعداد معابد هندو روز به زور در حال افزایش است.

این امر جامعه مسلمانان را وادار کرده است که نماز جمعه که مهمترین نماز هفته برای مسلمانان است را در فضاهای باز برگزار کنند.

در سال‌های اخیر، گروه‌های هندو سرگین گاو را در مکان‌های عبادی اسلامی پاشیده‌اند و نمازگزاران را تروریست و پاکستانی خوانده‌اند.

در همین حال، دولت محلی به طور پیوسته تعداد عبادتگاه های تایید شده در فضای باز را کاهش داده است.

در اوایل ماه جاری ،وزیر ارشد ایالت هاریانا، یکی از اعضای حزب بهاراتیا جاناتا، اعلام کرد که نماز در فضای باز در گورگان دیگر قابل تحمل نخواهد بود.

در سرتاسر شهر، صدها مسلمان در صف  می ایستند تا به نوبت در یکی از تنها شش مکان نماز باقی مانده که هنوز در دسترس هستند، عبادت کنند.

صابر قاسمی، یک روحانی مسلمان در اجلاس نماز به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر دولت راه حلی برای این موضوع پیدا نکند موضوع پیچیده تر و جدی تر می شود.

 

پایان پیام/ 9