از تولید ۷ هزار فایل صدای کتاب تا مشارکت چندهزار نفری بچه‌های مسجد در مسابقات کتابخوانی
از تولید ۷ هزار فایل صدای کتاب تا مشارکت چندهزار نفری بچه‌های مسجد در مسابقات کتابخوانی

از تولید ۷ هزار فایل صدای کتاب تا مشارکت چندهزار نفری بچه‌های مسجد در مسابقات کتابخوانی

سعادتی با شرح گزارش آنچه در رواق کتاب فهمای ۱۴۰۰ رخ داده است، گفت: ثبت ۱۵۱۵۷ فعالیت ذیل طرح شنبه‌های کتاب مساجد، مشارکت چندهزار نفره بچه‌های مسجد در مسابقات کتابخوانی و ارسال بیش از ۷ هزار فایل صوتی به طرح «صدای کتاب» ازجمله این فعالیت‌ها است.
شناسه خبر : 1132014 تاریخ انتشار : ۸ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۲۰

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم» در سال 1400 برگزار شد و با پایان یافتن مرحله ثبت فعالیت ها در 30 آذرماه، اکنون وارد مرحله ارزیابی و داوری فعالیت و عملکرد کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد شده است.

از عرصه های مهم و جذاب این رویداد، رواق کتاب است که با برنامه ها و طرح های متنوع توانسته خیل کثیری از بچه های مسجد را با خود همراه کند. از این رو، در گفتگو با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور (فهما) به بررسی آخرین روند فعالیت های این رواق پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

سعادتی با بیان اینکه رویداد ملی فهما بر اساس اصول، سیاست ها و سند تحول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، طراحی و اجرا شده است، اظهار کرد: همچنین به شرایط، قابلیت ها و مقدورات محلی، کارکردهای اقتضایی و فعالیت های خودجوش و استفاده هدفمند از فناوری های نوین، رسانه ها و مراکز رشد طراحی شده نظر دارد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: هر کانون مسجدی می تواند بر اساس ریل گذاری و  ابزارسازی انجام شده در بستر فضای مجازی در دو محور جغرافیای فرهنگی و تخصصی وضعیت خود نسبت به سایر کانون ها  رادر زمینه های مختلف بسنجد. همچنین، با رصد و پالایش مستمر و منظم، جریان حرکت و فعالیت کانون ها ارزیابی و امتیاز دهی شده و با لحاظ محدودیت ها، اقتضائات جغرافیایی و ظرفیت های محلی، کانون هایی فرهنگی هنری مساجد و استان ها رتبه بندی شده و پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (پایتخت فهما) معرفی می شود.

 

 

 

 

وی با اشاره به نقشی که کانون های فرهنگی هنری در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می توانند ایفا کنند، تصریح کرد: از این رو، فعالیت ها و اتفاقات مبارکی در رواق کتاب فهمای 1400 رقم خورد که نویدبخش تحقق این هدف است.

 

سعادتی با شرح این فعالیت ها ابراز کرد: ثبت و فهرست نویسی کتاب در راستای نظم بخشی و مدیریت منابع کتابخانه ای در کانون های مساجد انجام شد و طی آن 101930 جلد کتاب از  1005 کانون در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است.

 

وی برگزاری دوره آموزشی کتابداران را از دیگر فعالیت های این رواق برشمرد و گفت: با توجه به اینکه کتابداران از ارکان اصلی و در خط مقدم فعالیت های کتابخانه های مساجد هستند از راهکارهای مناسب جهت حفظ کتابداران و توانمندسازی و بهبود خدمات کتابخانه ای، آموزش آنان است. لذا ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور همواره درصدد بروزرسانی سطح علمی کتابداران مساجد بوده و در این زمینه دوره آموزش مجازی کتابداران مساجد را در سامانه بچه های مسجد برگزار کرد که 8145 کتابدار از 4018 کانون در آن شرکت داشتند.

 

 

 

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با اشاره به اجرای طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» ذیل این رویداد، ابراز کرد: طرح شنبه های کتاب مساجد کشور در سه محور «انتخاب کتاب، معرفی کتاب و انس با کتاب» برگزار شده است. ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد کشور، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با ناشران، نویسندگان و کتاب های مفید و نیازسنجی مطالعاتی نوجوانان و جوانان، تقویت فعالیت های مردمی و خودجوش در حوزه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج نهضت مطالعه مفید از اهداف طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» است. در این طرح 15157 ثبت فعالیت از 5066 کانون در سامانه انجام شده است. 

 

سعادتی برگزاری مسابقات کتابخوانی با هدف افزایش سرانه مطالعه و ارتقای دانش عمومی اعضای کانون های فرهنگی هنری را از دیگر فعالیت های رواق کتاب برشمرد و تاکید کرد: در سومین رویداد فهما، پنج مسابقه کتابخوانی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، عناوین مسابقات کتابخوانی به همراه تعداد نفرات شرکت کنندگان آنها به این شرح است: مسابقه کتابخوانی «هدهد سفید» با شرکت 17457 نفر، مسابقه کتابخوانی «همرزمان حسین (ع)» با شرکت 12409 نفر، مسابقه کتابخوانی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» با شرکت 9766 نفر، مسابقه کتابخوانی «صعود چهل ساله» با شرکت 11395 نفر و مسابقه کتابخوانی «پیاده تا کربلا » با شرکت 12298 نفر.

 

 

 

 

سعادتی با اشاره به اجرای طرح «صدای کتاب»، بیان کرد: خواندن یک فصل از کتاب «آیینه» از انتشارات شمس الشموس با موضوع پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) توسط اعضای کانون های مساجد و بارگذاری فایل صوتی آن در سامانه بچه های مسجد در راستای تولید کتاب صوتی از اهداف این طرح است. ذیل این طرح 7128 اثر از 4591 کانون به ثبت رسیده است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما همچنین به پیشنهاد طرح های حوزه کتابخوانی (سحاب) اشاره کرد و ادامه داد: این طرح شامل روش ها و تدابیر عملیاتی جامع، مناسب و متناسب با اهداف و سیاست های ستاد فهما است  که توسط مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به ظرفیت ها، قابلیت ها و اولویت های بومی برای حل مسائل و مشکلات فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تقویت جایگاه کتابخانه های مساجد پیشنهاد  می شوند. در این فعالیت 119 طرح از کانون ها با موضوع کتاب و کتابخوانی در سامانه بارگذاری شده است.

 

وی فعالیت های خودجوش با موضوع کتاب و کتابخوانی را دیگر فعالیت رواق کتاب در فهمای 1400 دانست و خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری بر اساس ظرفیت های بومی و محلی خود، فعالیت های ابتکاری، نوآورانه و خلاقانه را در کانون انجام می دهند که در این موضوع 1625 فعالیت از 1624 کانون در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است.

 

پایان پیام/ 9