راه‌اندازی کارگاه خیاطی در دل روستای مرزی آسفیچ/وقتی دو خواهر برای کارآفرینی آستین همت بالا زدند
راه‌اندازی کارگاه خیاطی در دل روستای مرزی آسفیچ/وقتی دو خواهر برای کارآفرینی آستین همت بالا زدند

راه‌اندازی کارگاه خیاطی در دل روستای مرزی آسفیچ/وقتی دو خواهر برای کارآفرینی آستین همت بالا زدند

کانون فهمای صاحب الزمانی(عج) روستای آسفیچ درمیان، به همت دو خواهر که از اعضای این کانون هستند، یک کارگاه خیاطی در دل روستایی مرزی راه‌اندازی کرده و منجر به اشتغال‌زایی برای چند نفر شد.
شناسه خبر : 1130925 تاریخ انتشار : ۵ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۰۴

خبرگزاری شبستان ، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با شیوع ویروس کرونا برخی از فعالیت های میدانی مساجد به دلیل وضعیت قرمز و بحرانی این بیماری رنگ باخت اما طرح ایران قوی و رویداد ملی فهمای 1400 ستاد کانون های مساجد به تناسب کیفی سازی و توجه به این فعالیت ها در فضایی پرشور بین بچه های مسجد سبب ایجاد رقابت های سازنده شد تا جایی که برخی کانون ها با روی آوردن به مباحث کارآفرینی برای اعضای خود اشتغالزایی کردند.
 
برخی کانون های فرهنگی هنری در راستای رسالت خود همچنان پرشور و با همتی وصف ناپذیر حتی در روستاهای کم برخوردار و دور از امکانات شهری، بخشی از این فعالیت ها را با محوریت مساجد در فضای باز انجام دادند. تولید و اجرای سرود و یا کلاس های آموزشی قرآن، کمک های مومنانه و توزیع بسته های غذایی و کمک به نیازمندان از تجربه موفق و میدانی کانون های مساجد خراسان جنوبی است که همچنان در سومین رویداد ملی فهما ادامه دارد.
 
این گزارش می افزاید: با فروکش کردن موج کرونا و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فعالیت‌های میدانی بچه های مسجد همانند طرح شنبه‌های کتاب و سه شنبه های تکریم در فضای حضوری برگزار می شود.
 
اما طرح ایران قوی یکی از بهترین طرح های فرهنگی در سراسر کشور است که توسط کانون‌های مساجد با هدف بهره گیری از قرآن، سیره اهل بیت(ع)، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی انجام می شود و کمک شایانی در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور دارد.
 
ستاد رسانه ای فهما در ادامه از فعالیت های در خور کانون فرهنگی هنری روستای آسفیچ درمیان که با وجود محدودیت ها و کاستی ها در دل یک روستای مرزی برای تعدادی از بانوان اشتغال‌زایی کرده و توانسته است در سومین رویداد ملی فهمای 1400 در بین کانون های خراسان جنوبی پیشتاز و حائز رتبه برتر شود گزارش تهیه کرده است.
 
کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج) روستای آسفیچ درمیان در 50 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد؛ این کانون در سال 1391 تأسیس شده و در حال حاضر 260 نفر عضو فعال دارد؛ اعضای اصلی این کانون را کودکان خردسال، نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند.
 
 اعضای کانون صاحب الزمان (عج) روستای آسفیچ با ایجاد فضای رقابتی سالم و سازنده و به دور از ناهنجاری های اجتماعی به دنبال انجام برنامه های فرهنگی، هنری، ورزشی و... در نهایت ساختن ایرانی آباد و قوی هستند و در سال‌های اخیر با کسب رتبه های مختلف کشوری، استانی و شهرستانی این مهم را به اثبات رسانده اند.
 
 
اشتغال‌زایی با وجود محدودیت ها در دل یک روستای مرزی
 
«فاطمه نظری»، مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای فهما در بیرجند اظهار کرد: این کانون با ارائه طرح کارآفرینی در زمینه خیاطی برای هفت نفر از دختران روستا شغل ایجاد کرده است.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ با بیان اینکه به دلیل برودت هوا و عدم گازکشی کانون هم اکنون بچه ها در منزل خودشان به کار خیاطی ادامه می دهند، گفت: یک طرح به ستاد کانون های مساجد کشور ارائه شده تا یک چرخ خیاطی به ما کمک کنند تا بچه ها بتوانند بهتر و بیشتر کار کنند.
 
 
نظری تصریح کرد: برای شروع کار با همکاری خواهرم سه ماه تابستان برای اعضای کانون، با هزینه  اندک کلاس آموزشی برگزار کردیم و پارچه با هزینه شخصی تهیه شد و از محل فروش آن برای بچه ها، امکانات تهیه و زمینه اشتغال را فراهم کردیم.
 
وی ادامه داد: هم اکنون بچه های کانون با ساخت سرویس آشپزخانه، مشتری هایی از روستاهای مجاور دارند و حتی خواستار برگزاری دوره های آموزشی خیاطی کانون شده اند.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی خیاطی کانون از تیرماه امسال آغاز و تا پایان تابستان ادامه داشت، گفت: برخی از افراد آموزش دیده دارای تحصیلات عالیه و منتظر کار بودند که با راه اندازی این کارگاه، شوق و ذوق بیشتری برای کار خیاطی پیدا کرده و هم اکنون باید برای یک دوخت و دوز از چند هفته قبل در نوبت قرار بگیریم.
 
نظری با گلایه از اینکه کارگاه خیاطی کانون فعلا اعتباری ندارد و من از هزینه شخصی خود در حال تهیه کردن میز برش برای اعضای کارگاه هستم، گفت: طرحی در سامانه فهما به ستاد فهمای کشور ارسال کرده ام تا در صورت تایید، بتوانیم چرخ صنعتی تهیه کنیم.
 
نظری که برای شروع کارگاه خیاطی یک چرخ خیاطی دسته دوم تهیه کرده بود، افزود: یک چرخ خیاطی ساده را یک خیّر و یک چرخ سردوز هم سال گذشته که رتبه کانون آسفیچ بالا رفت به مبلغ هفت میلیون تومان با همکاری ستاد کانون های مساجد استان برای کارگاه خریداری و کار را شروع کردیم.
 
وی از عضویت 260 نفر در کانون فرهنگی هنری آسفیچ خبر داد و افزود: برای 100 نفر عضو کانون هر هفته کلاس های حفظ قرآن، روخوانی، روانخوانی، سرود، نمایش و کارهای هنری برگزار می‌شود.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ یادآور شد: برخی از مربیان قرآن به دلیل کمبود مکان کلاس های قرآنی را در خانه هایشان برگزار می کنند.
 
رتبه نخست کانون فرهنگی هنری آسفیچ در سومین رویداد ملی فهما/ تولید یک سرود
 
نظری با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ در حال حاضر رتبه نخست استانی سومین رودیداد ملی فهما را در خراسان جنوبی کسب کرده است، گفت: این کانون با تولید یک سرود زیبا و جالب طی یک ماه توانست 980 امتیاز را کسب از هزار امتیاز کسب کند.
 
وی از فعالیت خودجوش کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ خبر داد و ادامه داد: با اینکه هوا سرد و بچه‌ها مشغول مدرسه رفتن هستند اما از فعالیت‌های کانون کاسته نشده است.
 
کسب بیش از 15 هزار امتیاز توسط کانون
 
مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ گفت: امتیاز کانون از 20 هزار تاکنون ۱۷ هزار و ۶۹۵ است که این کانون بیشتر در خصوص سرود، نمایش، کارآفرینی خیاطی، کتابخوانی موفق به کسب امتیاز شده است.
 
نظری افزود: اعضای کانون تاکنون 6 کتاب را خلاصه نویسی و در آزمون های رویدادملی فهما شرکت و صاحب امتیاز شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ یک کانون روستایی و دارای امکانات اندکی است، گفت: این کانون در مقایسه با کانون های شهری که دارای امکانات خوبی هستند، بسیار موفق عمل کرده است.
 
 
مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ از شور و نشاط زیاد اعضای کانون و بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: علاقه من هم به کانون و کارهای مسجد زیاد است و هم وقت زیادی برای فعالیت های کانون می گذارم.
 
نظری با بیان اینکه متاسفانه کانون ما گازکشی نیست و بچه ها نمی توانند به دلیل سرما زیاد در فصل زمستان در کانون حضور داشته باشند، افزود: با دو خیّر صحبت و گازکشی کانون به همت این دو نیک اندیش انجام شد، اما شورا و دهیار به فکر ما نبودند، برای کانون نیازمند یک بخاری هستیم تا مشکلات اعضای کانون کم شود.
 
وی ادامه داد: همچنین پنج خانواده روستایی از نعمت گاز بی‌بهره بودند که با همکاری خیّرین کار گازکشی به منازل آنها به اتمام رسیده است.
 
توزیع ماهانه 10 سبد غذایی بین نیازمندان
 
مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ با اشاره به کمک های مومنانه بچه‌های مسجد در دوران کرونا، گفت: ماهانه این کانون با 10 سبدغذایی بین نیازمندان روستا توزیع می کند.
 
نظری بیان کرد: در روز ولادت حضرت محمد(ص) به همت خیّرین و هیئت امنای مسجد روستای آسفیچ 700 پرس غذای گرم بین مردم روستا توزیع شد.
 
نظری از برگزاری گروه های سرود، اجرای طرح‌های کتابخوانی، برگزاری دوره‌های سبک زندگی، اجرای طرح ملی «شنبه های با کتاب»، سه شنبه های تکریم و تقدیر از خادمان مسجد و مروجان فرهنگی، برپایی جشن تولد بچه های مسجدی در محل کانون در هر ماه، برگزاری مناسبت های ملی مذهبی، مسابقات ورزشی، دلنوشته، نقاشی، داستان نویسی را از اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: توزیع گوشت، پوشاک و گازکشی منزل چهار نیازمند روستا از دیگر اقدامات بود.
 
وی ادامه داد: با همکاری مرکز نیکوکاری رسانه یاران کفش و پوشاک بین یکصد نفر در روستا توزیع شد.
 
گفتنی است: در حال حاضر ۶۷۳ کانون فرهنگی و هنری در سطح استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که بیش از ۵۵ درصد آنها در راستای تحقق عدالت فرهنگی در مناطق روستایی تأسیس‌ شده است.

پایان پیام/ 9