راهیابی ۴۱ اثر به مرحله نهایی دومین جشنواره ملی روستا و عشایر/جشنواره‌ای که صدای رسای مردم روستا است
راهيابي ۴۱ اثر به مرحله نهايي دومين جشنواره ملي روستا و عشاير/جشنواره‌اي که صداي رساي مردم روستا است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

راهیابی ۴۱ اثر به مرحله نهایی دومین جشنواره ملی روستا و عشایر/جشنواره‌ای که صدای رسای مردم روستا است

حسين فرخنده، از راه يابي ۴۱ اثر از ۱۵ استان به مرحله نهايي دومين جشنواره سراسري روستا و عشاير خبر داد و افزود: اين جشنواره ملي صدايي رسا براي روستا و مردم روستا محسوب مي‌شود.
شناسه خبر : 33806 تاریخ انتشار : ۵ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۵۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، «حسین فرخنده»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی طی نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: از میان ۱۷۱ اثر رسیده  از ۲۸ استان به دبیرخانه دومین جشنواره سراسری روستا و عشایر و  پس از ارزیابی اولیه، ۴۱ اثر از ۱۵ استان به مرحله نهایی راه پیدا کردند.


وی ادامه داد: استان های خراسان شمالی و کردستان بیشترین آثار را به خود اختصاص دادند، که از میان آثار راه یافته ۴ اثر مربوط به بخش پویانمایی، ۲۴ اثر در بخش مستند و ۱۳ اثر مربوط به بخش داستانی است.

​فرخنده افزود: در حاشیه اکران فیلم ها دو کارگاه آموزشی با حضور «احمد الستی» از استادان برجسته فیلم و استاد دانشگاه در روزهای ۸ و ۹ دی  ماه در مجتمع ایثار برگزار می شود، ضمن اینکه فیلم های منتخب جشنواره نیز، ۷ و ۸ دی در سینما گلشن بجنورد اکران خواهد شد.

وی هم‌چنین به بهره گیری از چهره های شاخص در عرصه فیلم سازی در عرصه داوری آثار جشنواره اشاره و خاطر نشان کرد: «مهرداد اسکویی»، «فرشاد فدائیان» و «تورج اصلانی» آثار مرحله نهایی این جشنواره را  داوری خواهند کرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت جشنواره و نقش روستا در مقوله خودکفایی و کانون تولیدات کشاورزی و دامی، در کنار نقشی که روستاها در صیانت از هویت و مواریث فرهنگی دارند، اشاره کرد و افزود: از آن جایی که  فیلم و هنر فیلم سازی از قدرت قابل توجهی برخوردار است و می تواند به راحتی این موضوعات را منعکس کند، بنابراین این رویداد نقش موثری در انعکاس مسائل و مشکلات روستا نیز خواهد داشت.

وی از این که این جشنواره  با تداوم کار در سال های آتی و حمایت بیشتر سازمان  سینمایی کشور می تواند صدای رسا برای روستا و روستائیان  کشور باشد، سخن گفت و تصریح کرد: این جشنواره موجب پویایی اهالی هنر و معرفی ظرفیت های بالقوه استان می شود.

 دبیر  دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستا عشایر  با بیان این‌که موضوع جشنواره با محوریت روستاست و تمامی عناصر و مولفه های زندگی در روستا هم چون  سبک زندگی، خانواده، مسائل اقتصادی و اجتماعی،آداب و رسوم و سنت ها، هنر در روستا و ویروس کرونا را دربرمی گیرد، اظهارداشت: هر چند این جشنواره به واسطه شرایط کرونایی ۲ بار تمدید شد، اما برگزاری این رویداد مجالی را برای تبادل تجربیات هنرمندان کشور فراهم می کند و این مقوله به برگزاری دوره های بعدی کمک شایانی خواهد کرد.

«فرخنده»،  با اشاره به نگاه بلند مدت برای برگزاری این رویداد، از ضرورت نگاه متخصصان و صاحب نظران برای برگزاری این جشنواره و رشد کیفی آثار این دوره از سوی هیئت بازبین سخن گفت.

وی از حضور  خزائی؛ رئیس سازمان سینمایی کشور ، سوقندی مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان ها و مجلس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری و حجت الاسلام ارزانی رئیس ستاد برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر فعالیت های فرهنگی و هنری در آیین پایانی جشنواره هم خبرداد.

فرخنده با اشاره به این که  این  جشنواره در ابتدای راه است و کارهای بسیاری را می توان انجام داد  که نیازمند حمایت است، اظهار امیدواری کرد: شاهد تداوم این رویداد هنری در استان باشیم.

گفتنی است؛ دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر هفتم تا نهم دی ماه به میزبانی خراسان شمالی برگزار خواهد شد و برگزیدگان این دوره از جشنواره پس از 3 روز رقابت تنگاتنگ پنج شنبه؛ نهم دی ماه ساعت 18 در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد  معرفی می شوند.