رویداد ملی فهما کانون‌های مساجد را بر تربیت هنرمند تراز انقلاب متمرکز کرده است
رویداد ملی فهما کانون‌های مساجد را بر تربیت هنرمند تراز انقلاب متمرکز کرده است

رویداد ملی فهما کانون‌های مساجد را بر تربیت هنرمند تراز انقلاب متمرکز کرده است

حجت‌الاسلام پهلوانی با بیان اینکه رویداد ملی فهما و طراحی رواق‌های تخصصی فعالیت بچه‌های مسجد را حرفه‌ای کرده است، گفت: با این رویداد کانون‌ها می‌دانند ماموریت اصلی آنها تربیت هنرمند تراز انقلابی است.
شناسه خبر : 1126537 تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۳۹

حجت الاسلام والمسلمین «احمد پهلوانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره آثار و برکات اجرای سه دوره رویداد ملی فهما در کانون های مساجد، اظهار کرد: رویداد ملی فهما، به نوعی ایجاد چارچوب و ریل‌گذاری از سیاست های ستاد فهما بر اساس تکالیف و ماموریت های قانونی در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری است که در شفاف سازی حیطه مسئولیتی و کارویژه ها برای کانون های فرهنگی هنری موفق عمل کرده است.

 

مدیر ستاد فهمای استان هرمزگان ادامه داد: برای مثال در گذشته بعضاً شاهد بودیم که فعالیت های ورزشی برای کانون کارویژه محسوب می شد اما اکنون در رواق های تخصصی فعالیت های حرفه ای به کانون های مساجد ابلاغ و محور برنامه ها تعیین شده است و کانون ها می دانند برای رشد باید مطابق با این ریل‌گذاری حرکت کنند.

 

وی با اشاره به طراحی رواق های تخصصی همچون سرود، فیلم و نمایش ذیل رویداد ملی فهما، تصریح کرد: اکنون کانون های مساجد می دانند که ماموریت اصلی آنها تربیت هنرمند تراز انقلاب اسلامی است یعنی برای مثال باید یک فیلمساز یا یک گروه نمایش که بتواند دغدغه های دینی را در قالب نمایش و فیلم برای عموم مردم بازگو کند، در کانون های فرهنگی هنری تربیت شوند. یا در قالب سرود، هم کار گروهی را به نوجوانان بیاموزند و هم هنر شعر و موسیقی متناسب با معنویت مسجد و در چارچوب شرع را در خدمت اثری ماندگاری دربیاورند.

 

حجت الاسلام پهلوانی ادامه داد: اگرچه بخش عمده ای از فعالیت های کانون های مساجد از دیرباز معطوف به کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه بوده اما با برنامه ها و طرح های تدارک دیده شده ذیل رویداد ملی فهما همچون نذر کتاب و شنبه های کتاب، فرصت افزایش سرانه مطالعه بچه های مسجد آنهم به صورت تخصصی تر فراهم شده است.

 

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری صورت گرفته برای فعالیت تخصصی بچه های مسجد در رواق ها اقدامی مطلوب است، گفت: البته این اقدام سابقه کوتاهی دارد و آغاز آن تقریباً با شیوع کرونا و تعطیلی مساجد و برخی مشکلات اقتصادی که مانع بسیاری از فعالیت ها بود، مصادف شد. لذا در این شرایط شاید نتوان امتیاز لازم را به جزئیات طرح داد اما با همه این محدودیت ها در استان هرمزگان در رواق نمایش اول شدیم یا در رواق سرود حرف برای گفتن داریم.

 

مدیر ستاد فهمای استان هرمزگان تاکید کرد: رویداد ملی فهما برای شکوفایی و اثرگذاری بیشتر به زمان بیشتری نیاز دارد، امید است با روی کار آمدن دولت سیزدهم که مسجدمحور است و نیز گشایش اعتباری و تفاهم وزارت ارشاد و ستاد فهما برای آموزش رایگان در مناطق محروم و روستایی و نیز کاهش شیوع کرونا و خطرات آن، نتیجه این تلاش ها و آموزش ها را حداقل در دو سال آینده ببینیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید تشویق و حمایت و برنامه های انگیزشی مثل جشنواره های استانی و روستایی هم وجود داشته باشد تا با رقابت گروه های سرود و نمایش کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد را توانمند کنیم.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 9