کانونی مسجدی که با ختم قرآن برای اموات سفره محرومان را رونق داده است
کانونی مسجدی که با ختم قرآن برای اموات سفره محرومان را رونق داده است

کانونی مسجدی که با ختم قرآن برای اموات سفره محرومان را رونق داده است

کانون فرهنگی هنری شهدای سرابله نه تنها در کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد با طرح‌های متنوع و کمک به محرومان با ابتکارات مسجدی فعال است بلکه توانسته زمینه حضور و موفقیت دیگر کانون‌های شهرستان را در رویداد ملی فهما فراهم کند.
شناسه خبر : 1125974 تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۲۱

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «شهدای سرابله» در جوار مسجد قمربنی هاشم(ع) واقع در شهرستان چرداول استان ایلام، از کانون های پیشتاز در سومین رویداد ملی فهما در سال جاری است که توانسته تا کنون با کسب 15 هزار از 20 هزار امتیاز پیش بینی شده برای این رویداد، نام خود را جزء پیشتازان این رویداد ملی ثبت کند. از این رو، مروری داریم بر فعالیت های این کانون موفق مسجدی.

 

«مختار فریادی» با بیان اینکه اگرچه بچه های کانون شهدای سرابله در رواق های دوازده گانه فعال هستند اما به طور تخصصی در رواق سرود متمرکز شده اند، اظهار کرد: امسال دومین تجربه حضور ما در رویداد ملی فهما است، در سال گذشته و طرح ملی ایران قوی کانون ما شایسته تقدیر ویژه شناخته شد و انتظار داریم به تناسب فعالیت و همت بچه های مسجد قمربنی هاشم(ع) برای مشارکت در این رویداد و خلق آثار و فعالیت های اثرگذار از آنها تقدیر و حمایت شود.

 

 

 

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهدای سرابله با بیان اینکه برای فهمای 1400 در هر رواق یک مسئول مشخص کرده ایم تا فعالیت ها با ساماندهی و نظارت بهتری انجام شود، گفت: تقسیم کار صورت گرفته و خوشبختانه توانسته ایم در اکثر رواق ها فعالیت هایی را ثبت و امتیاز آنها را کسب کنیم.

 

فریادی که خود دبیر و از مربیان پرورشی شهرستان است در ادامه بیان کرد: از استادان و کارشناسان در رواق رسانه بهره گرفته ایم حتی برنامه داریم آموزشگاه طراحی و تولید نرم افزار اندروید را برای آموزش بچه های مسجد راه اندازی کنیم تا هم با اشتغال‌زایی، محصولات قابل فروش خود را عرضه کنند و هم درآمدزایی برای کانون داشته باشد.

 

 

 

وی با اشاره به محدودیت هایی که کرونا در برگزاری مراسم ترحیم برای اموات ایجاد کرد، افزود: بچه های مسجد قمر بنی‌هاشم(ع) این محدودیت را تبدیل به فرصت کردند بدین ترتیب که کانالی مجازی راه اندازی و طرح ختم قرآن را برای اموات از طریق اعضای این کانال که برخی از آنها از فعالان قرآنی در رشته های قرائت و ... هستند اجرا کردند. این گروه هر شب یک ختم قرآن انجام می دهد و به ازای آن خانواده اموات هزینه ای را که برای مراسم ترحیم در نظر گرفته اند (به هر میزان که باشد) به کانون می پردازند و ما نیز از مبالغ جمع آوری شده بسته های معیشتی و غذای تهیه و بین محرومان توزیع می کنیم چنان که در یک سال و نیم گذشته نزدیک به چهار هزار پرس غذای گرم را بین محرومان توزیع کرده ایم؛ بخشی از این مبالغ را نیز به اشتغال‌زایی اختصاص می دهیم.

 

 

بچه های مسجد - ایرنا

 

 

فریادی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری شهدای سرابله سرشبکه 19 کانون مسجدی در سطح شهرستان است، تاکید کرد: ما در کانون فقط به فعالیت های محلی یا حتی در سطح شهرستان محدود نشده ایم بلکه به کمک دیگر شهرستان ها به منظور کسب امتیاز در رویداد ملی فهما نیز رفته ایم و این تعاملات و انتقال تجارب و دانسته ها باعث شد حتی برخی از کانون ها از ما هم پیشی بگیرند!

 

 

 

 

 

وی اضافه کرد: در اجرای طرح و برنامه ها بچه های کانون که در پایگاه بسیج هم عضو هستند، از امکانات بسیج و هیئت قمربنی‌هاشم(ع) مسجد هم برای پیشبرد کارها استفاده می کنند.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهدای سرابله» با اشاره به اجرای طرح «سه شنبه های حسینی»، بیان کرد: این طرح شامل جلسات یک ساعته است که یک ربع اول آن به قرائت قرآن، ربع دوم به مداحی، ربع سوم به سخنرانی و ربع پایانی آن هم به گفت و شنود و پذیرایی اختصاص دارد و توانسته فرصتی را برای گردهمایی معنوی قرآنی مسجدی ها فراهم کند.

 

وی با اشاره به فعالیت گروه سرود ولایت کانون فرهنگی هنری شهدای سرابله، گفت: این گروه سرود تا کنون موفق به اجرای تعدادی آثار تولیدی و نیز یک مورد اجرای تقلیدی شده است. کیفیت اجراهای این گروه باعث شده که ما برای ویژه برنامه ها آن را به نقاط مختلف اعزام کنیم چنان که در یادواره شهدای ایل‌خزل اجرا داشتند. علاوه بر این، ما در رواق رسانه نیز فعال هستیم و تولیدات رسانه ای برای بچه های مسجد عرضه می کنیم.

 

فریادی با تاکید بر لزوم توجه به اقتضائات مناطق محروم در رویدادهای ملی، تاکید کرد: به منظور سهولت شرکت بچه های مسجد در رویداد فهمای 1400 به ویژه مسابقات کتابخوانی آن، اینترنت را در کانون فعال کرده ایم تا بچه ها بدون محدودیت امکان مشارکت را داشته باشند. البته پیش از آغاز رویداد ما جلسات توجهی را برای اعضاء به منظور مشارکت بهتر برگزار کردیم.

 

انگیزه بخشی و ایجاد فرصت اشتغال و کسب و کار در منزل برای بانوان یکی دیگر از فعالیت های این کانون پیشتاز و موفق مسجدی است، در این راستا زمینه های کار در منزل به بانوان معرفی و سازوکارهای انگیزشی برای ورود آنها به این عرصه تامین می شود.

 

 

۲۰۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه در انتظار مشاغل خانگی - ایسنا

 

 

 

این کانون فعال مسجدی اجازه نداده محدودیت های ناشی از کرونا برگزاری مناسبت های ملی مذهبی را در مسجد قمر بنی‌هاشم(ع) شهرستان چرداول، به حاشیه براند و کمرنگ کند؛ برگزاری نشست هم اندیشی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری مراسم شادی در ولادت اهل بیت(ع) و سوگواری در عزای آن حضرات(ع) ازجمله این تلاش ها است.

 

بنابر آنچه مرور شد، بچه های مسجد قمر بنی‌هاشم(ع) ذیل کانون فرهنگی هنری شهدای سرابله توانسته اند با استفاده از موقعیت جغرافیایی مطلوبی که مسجد در آن واقع شده، نه تنها در سطح محله بلکه در سطح شهرستان و استان منشا خدمات اثرگذار مسجدی شوند.

 

پایان پیام/ 9