چرا نواده میرزای بزرگ مسجدی در تهران را برای درس و بحث و خدمت به خلق انتخاب کرد؟
چرا نواده میرزای بزرگ مسجدی در تهران را برای درس و بحث و خدمت به خلق انتخاب کرد؟

چرا نواده میرزای بزرگ مسجدی در تهران را برای درس و بحث و خدمت به خلق انتخاب کرد؟

آیت‌الله سید رضی شیرازی باوجود تولد در نجف اشرف و انتساب به میرزای شیرازی، مسجد شفا را در منطقه یوسف آباد تهران برای ترویج آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) و تربیت سربازان امام زمان(عج) و خدمت به مردم انتخاب کرد.
شناسه خبر : 1125684 تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۹

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: آیت الله سید رضی شیرازی در سال 1307 هجری شمسی در نجف اشرف متولد شد و تا سی سالگی در همان شهر مشغول تحصیل بود و پس از معمم شدن و ورود به درس خارج، مشغول به تدریس و تبلیغ نیز شد. وی در سال 1337 به تهران آمد و پس از مدتی و با اجازه آیت الله العظمی سید حسین بروجردی و از محل سهم امام مرحوم عبدالرزاق خوانساری، کار ساخت این مسجد در سال 1340 و با کلنگ زنی مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری آغاز شد.

 

افزایش استقبال از جلسات دوشنبه مسجد شفا پس از ترور حاج آقا رضی

آیت الله شیرازی جلسه درسی در روزهای دوشنبه در مسجد شفا داشت که پس از ترور نافرجام وی در سال 1358، این جلسه با استقبال بیشتری از سوی دانشگاهیان و حوزویان روبرو شد که کتاب «طرح و نقد اندیشه ها» از نتایج این جلسات است. ضمنا مرحوم شیرازی جلسات تفسیر بسیار معروفی در روزهای جمعه و شنبه در همین مسجد داشت.

 

نکته بسیار مهم درباره آیت الله شیرازی و هر شخصیت دیگری با ویژگی های شخصی و خانوادگی مشابه وی این است که چگونه سرزمین و دیار پدری را رها و برای خدمت به خدا و خلق به کشور یا شهری دیگر هجرت کرد؟

 

مرحوم آیت الله شیرازی تلاش عجیبی برای فراگیر علوم داشت

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: مرحوم آیت الله شیرازی، خیلی تلاش کرد ضمن احترام به همه بستگان و پیشینه خانوادگی شان، برای موفقیت شخصی خود تلاش کند، ایشان هم در دوره نجف اشرف و هم در تهران به ویژه وقتی در درس مرحوم آیات سید احمد خوانساری و محمد تقی آملی، شرکت می کرد، جدیت عجیبی برای کسب معارف و علوم دینی و حوزوی داشت.

 

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) شهرک اکباتان تهران افزود: آیت الله شیرازی وقتی کرسی درس را در مسجد شفا راه انداخت نیز به گفته شاگردان اولیه شان، برای هر ساعت تدریس، چندین ساعت مطالعه و پژوهش می کرد. بنده نیز از زمانی که در جلسات درس فقهی و فلسفی و تفسیر قرآن ایشان شرکت می کردم شاهد قدرت و شکوه علمی ایشان بودم. وقتی مرحوم حاج آقا رضی آگاهانه مسجد را برای تدریس و تربیت شاگرد انتخاب کرد، تا خانه خدا را به یک پایگاه مهم علمی و تحقیقاتی تبدیل کند.

 

مرحوم حاج آقا رضی راه خود را انتخاب و با قدرت دنبال کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمد فاضلی کدکنی نیز با بیان اینکه زمانی که مرحوم آیت الله شیرازی قصد حضور در ایران را داشت، جمعی از علمای مشهد و قم از ایشان برای تدریس در مدارس علمیه این دو شهر مقدس دعوت کردند ولی ایشان نپذیرفت و سعی داشت راه خود را دنبال کند، گفت: به نظر می رسید حاج آقا رضی که علاقه عجیبی به میرزای شیرازی داشت و در کلاس های درس و سخنرانی هایش، در حد تعادل از آن مرجع بزرگ نام می برد، می کوشید میراث علمی منحصر به فردی از خود به جای بگذارد که تاسیس مسجد شفا در دهه چهل (هجری شمسی)  در تهران در همین راستا بود.

 

این شاگرد آیت الله شیرازی و منبری مشهور مشهد اضافه کرد: مرحوم حاج آقا رضی شیرازی پس از تکمیل مسجد شفا در اواسط دهه چهل، به سرعت برگزاری جلسات درس خود را ابتدا در سطوح عالی و سپس در سح خارج فقه و اصول و از همه مهم تر، فلسفه آغاز کرد که بیشتر میراث علمی ایشان، حاصل همین جلسات و پس از آن، تدریس در دانشگاه است.

 

الگوبرداری بسیاری از روحانیون عراقی از آیت الله شیرازی برای تاسیس مسجد در ایران

حجت الاسلام والمسلمین سبط نیز با بیان اینکه کاری که مرحوم آیت الله شیرازی در تاسیس مسجد در تهران کرد منشا تاسیس مساجد دیگر و همچنین حسینیه هایی از سوی عراقی ها در این شهر شد، گفت: حاج آقا رضی در زمانی این کار را کرد که هنوز حکومت اسلامی در ایراق مستقر نشده بود و از سوی طاغوت نیز اذیت هایی زیادی نسبت به ساخت مسجد ایجاد می شد.

 

امام جماعت مسجد ولی عصر (ع) (واقع در میدان ولیعصر (عج) تهران) اضافه کرد: آیت الله شیرازی هم در زمینه علمی و هم در زمینه مسجدداری بسیار موفق بود و خیلی خوب است همه ائمه جماعات مساجد از ایشان در این زمینه درس بگیرند. همچنین لازم است مرکز رسیدگی به امور مساجد سبک زندگی آیت الله شیرازی هم در حوزه فردی و هم در حوزه خانوادگی و هم در حوزه اجتماعی را مستندسازی کند و به دست تک تک ائمه جماعات مساجد برساند.

 

بزرگداشت آیت‌الله شیرازی با حضور گسترده روحانیون تهرانی در مسجد شفا

به گزارش شبستان، مراسم ترحیم آیت الله سید رضی شیرازی، جمعه، 19 آذر ماه با حضور علی عسگری، رئیس سابق سازمان صدا و سیما، حجج اسلام والملسمین احمد مازنی و سید رضا اکرمی، نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، و نمایندگانی از سوی دفاتر آیات عظام سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی، و همچنین جمعی از ائمه جماعات مساجد و استادان و طلاب حوزه علمیه و سایر گروه های مردم، و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد شفا واقع در منطقه یوسف آباد تهران برگزار شد.

 

پایان پیام/ 397