مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنیم/ضرورت معرفی هرچه بیشتر مسابقات قرآنی «مدهامتان»
مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنیم/ضرورت معرفی هرچه بیشتر مسابقات قرآنی «مدهامتان»

مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنیم/ضرورت معرفی هرچه بیشتر مسابقات قرآنی «مدهامتان»

زنده دل با ابرازگلایه مندی از عدم اطلاع رسانی به موقع درخصوص برگزاری مسابقات قرآنی گفت: اطلاع رسانی بایدقوی تر بشود مردم خیلی با جشنواره قرآنی مساجد آشنایی ندارند. باید از ظرفیت رسانه و صداو سیما برای جذب حداکثری متسابقین استفاده شود.
شناسه خبر : 1125135 تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۳

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ تاکنون چهارده دوره از جشنواره «مدهامتان» با حضور بچه های مسجد سراسر کشور در گروه های مختلف سنی برگزار شد. پانزدهمین دوره این مسابقات با توجه به تجربه برگزاری مرحله استانی این مسابقات به صورت مجازی و نقطه نظرات ارزشمند فعالان قرآنی در سراسر ایران اسلامی طرح ریزی شده و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره در سه رده سنی زیر هفت سال، 7 تا 16 و 16 تا 30 سال تا پایان 30آذرماه جاری فرصت دارند از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ برای نام نویسی در یکی ازرشته های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی،مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز و استعدادیابی اقدام کنند.

 

از این رو برآن شدیم با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با داوران مرحله استانی پانزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی زمینه ساز مشارکت حداکثری فعالان قرآنی استان در جشنواره پانزدهم باشیم.

 

در گفت‌وگو با «فائزه زنده دل» یکی از مربیان قرآن کریم که داوری بخش تجوید این دوره از مسابقات مدهامتان را عهده دارند جشنواره قرآنی «مدهامتان» را  فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی ها قرآنی مساجد دانستند و تاکید کردند اطلاع رسانی برای جذب مخاطب بیشتر به این جشنواره قرآنی از طریق رسانه ها و صدا و سیما مورد توجه باشد. که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

 

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بطور کلی فعل برگزای مسابقات خوب است  و ممکن در روند برگزاری مسابقات و جشنواره های قرآنی کم وکاستی هایی هم وجود داشته باشد که میطلبد  نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را درراستای هرچه بهتر برگزار شدن آن رویداد قرآنی، مرتفع کرد.

 

 

* با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

به نظر من باید حتما مسابقات قرآن شهرستانی برگزار شود و اینکه بعضی افراد سرشناس شهرستان انتخاب بشوند و به مرحله استانی دعوت شوند درست نیست باید گزینش متسابقین در مرحله شهرستانی انجام و سپس وارد مرحله استانی شوند.

 

انتخاب محدود داوران نقطه ضعف این مسابقات است معتقدم باید برای هر رشته باید یک داور مجزا انتخاب شود کسی که بخواهد نمره دهی برای تجوید کند همزمان نمی تواند به وقف وابتدا نمره دهد.

 

همچنین گروه سنی بالای 30سال باید در مسابقات دیده شود و همه افراد بتوانند از این مسابقات بهره بگیرند.

 

 

* چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

بهتره از تجربیات از ارگان هایی مثل اوقاف و امورخیریه که بالاترین سطح برگزاری مسابقات را در کل کشور دارد، استفاده شود. همچنین داوران خوبی انتخاب شود متخصص باشند. اطلاع رسانی بایدقوی تر بشود مردم خیلی با جشنواره قرآنی مساجد آشنایی ندارند؛ خودم که از فعالان قرآنی هستم از دوره هشتم برگزاری مدهامتان با این جشنواره آشنا شدم. باید  از ظرفیت رسانه و صداو سیما برای جذب حداکثری متسابقین استفاده شود. تا ان شاء الله به بهانه برگزاری همین مسابقات جامعه قرآنی تری داشته باشیم.

 

 

* تجربه خود از داوری این جشنواره را بفرمایید؟

تاکنون تجربه داوری جشنواره مدهامتان را نداشتم . اما شخصا چندسال پیاپی از برگزیگان مدهامتان بوده ام.

 

 

* با توجه به اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره مدهامتان با صورت مجازی برگزار می شود و متسابقین با ویدئو ارسالی در این جشنواره ارزیابی می شوند مهمترین چالش داوری جشنواره مدهامتان از نظر شما چیست؟

مهمترین چالش اینکه کیفیت صوت و تصویر خوب باشد تا داوری با کمتیرن خطا انجام شود و خدای ناکرده کیفیت فیلم موجب خطای در داوری نشود.

 

 

*چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

فعالان قرآنی برای حضور فعالانه در جشنواره های قرآنی باید تخصص خود را در رشته مورد علاقه ارتقا دهند.به طور نمونه تجوید وروخوانی و روانخوانی خوبی داشته باشند از ماه های قبل از برگزاری جشنواره خود را برای مسابقه آماده کنند.

 

حافظان قرآن خود را روزانه برای حضور در مسابقات آماده کنند تمرین بدون وقفه لازم است این چنین تفکری لایق حضور درجایگاه های برتر می باشد. متسابقین قرآنی باید به روز پیش بروند کسی که تجوید را نمی داند چطور می شود انتظار کسب مقام داشت تقویت تخصص مورد توجه باشد.

 

 

* به نظر شما چگونه می شود برای رفع مهجوریت قرآن کریم قدم برداشت و نقش مسجد را در تحقق این مهم چه می دانید؟

برگزاری مسابقات یک راه را برای ترویج فرهنگ نورانی قرآن بازمی کند.

 

برای جذب اقشار مختلف جامعه به سمت قرآن به عنوان نمونه باید بعد اقامه نماز جماعات مساجد از نونهالان و نوجوانان قرآنی برای تلاوت و قرائت قرآن دعوت شود و مورد تشویق قرار گیرند.

 

 صرفا تلاوت ضبط شده قبل از اذان پخش نشود؛ قرآن نماز وقت زنده قرائت شود تا تشویق فعالان قرآنی و ثابت قدم ماندن در این راه را زمینه ساز باشیم. مساجد را پایگاه آموزش قرآن کنند.اردوهای زیارتی و تربیتی برای فعالان وبرترین های قرآنی برگزار شود.

پایان پیام/ 286