فعالیت در عرصه مسجد نیازمند نگاه تشکیلاتی است/مساجد قلب تپنده محلات هستند
فعاليت در عرصه مسجد نيازمند نگاه تشکيلاتي است/مساجد قلب تپنده محلات هستند
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما؛

فعالیت در عرصه مسجد نیازمند نگاه تشکیلاتی است/مساجد قلب تپنده محلات هستند

سعادتي با اشاره به اينکه توانمندسازي در حوزه فعاليت‌هاي يک مسجد بايد به محيط پيرامون آن نيز تسري يابد، اظهار کرد: در اين عرصه بايد نگاه تشکيلاتي داشته باشيم چراکه مساجد قلب تپنده محلات بوده و تاثير بسزايي در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي دارند.
شناسه خبر : 32846 تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۵۵
به‌گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، اولین اجلاسیه مجازی شبکه فعالان فرهنگی ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی صبح امروز پنج‌شنبه 11 آذر ماه در بستر فضای مجازی برگزار شد.
رسانه جدید

 

در این نشست مجازی «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری و «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌‌سازی ستاد فهما، «محمدحسین زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، «حسین یزدان پناه» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوشاب و عضو کانون فرهنگی هنری «کربلا» نیشابور، «محمد ابدالی تکلو» مدیر ستاد فهما استان خراسان رضوی، «هاشم شیرازیان» مدیر ستاد فهما استان خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی محمدی» امام جماعت مسجد و کانون فرهنگی هنری امام علی علیه‌السلام کاشمر، «جلال نعیم‌نژاد» مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی کاشمر، «غلامرضا بلبلی» مدیر کانون فرهنگی هنری کربلا نیشابور، حضور داشتند.

رسانه جدید
«سعید سعادتی» در این نشست طی سخنانی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکید ایشان نسبت به استفاده از ظرفیت‌ مردم اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله آن است که بدانیم اکنون در چه موقعیتی قرار گرفته‌ایم هرچند که با تغییر دولت‌ها شاهد تغییر و تحولاتی در سیاست‌ها و رویکردها می‌شویم اما مهم‌ترین نکته آن است که چقدر از ظرفیت های مردمی استفاده شود.
معاون فرهنگی‌هنری ستاد فهما ادامه داد: برای برون‌رفت از مشکلات کشور مهم‌ترین بحث آن است که مردم به ویژه جوانان و نخبگان را به میدان بیاوریم، مدلی که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از نخبگان در سال 1398 مطرح کردند استفاده از حلقه‌های میانی بود، ایشان فرمودند: « این به عهده‌ جریان‌های حلقه‌های میانی است. این، نه به عهده‌ی رهبری است، نه به عهده‌ دولت است، نه به عهده‌ دستگاه‌های دیگر است؛ بلکه به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت است...».
وی گفت: با توجه به سخنان معظم‌له، مساجد ما باید در محلات حلقه‌های میانی را برای ایفای نقش و به میدان آوردن مردم در صحنه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به کار بگیرند، به بیان دیگر نگاه ما باید مبتنی بر نگرش تشکیلاتی و جبهه‌سازی باشد؛ فعالیت‌هایمان نباید محدود به درون مسجد باشد بلکه باید با استفاده از اهالی مسجد و توانمندسازی آن‌ها حوزه اثر خود را در محیط پیرامونی بیشتر کنیم، با این رویکرد است که می‌توان گستره اثرگذاری مسجد را بالا برده و از مردم دعوت به نقش‌آفرینی کنیم.
سعادتی گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور براساس سیاست‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مردمی کردن فرهنگ و هنر اتخاذ کرده است، برنامه های متعددی دارد. 
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با اشاره به طرح پایش که در ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان رضوی اجرایی شده است، گفت: در این مدل که مربوط به ارزیابی کانون‌ها می شود باید مؤلفه دیگری را نیز بر این مبنا اضافه کرد بر این مبنا که غیر از عملکرد کانون، استعدادیابی وسیعی از ظرفیت‌های انسانی محلات و محیط پیرامون مسجد داشته‌باشیم تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت گفتمان غالب در گام دوم انقلاب اسلامی را بسیج کرده و در این عرصه عملکرد موفقی داشته باشیم.
سعادتی افزود: بنابراین در یک جمع‌بندی باید گفت مسجد فقط نباید به ظرفیت و احیای خود اکتفا کند، بلکه مسجد باید موتور محرک و قلب تپنده محله باشد تا از این رهگذر مردم به میدان عمل عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی وارد شوند.
وی ادامه داد: باید نگاه جبهه‌سازی داشته‌باشیم؛ جبهه‌ها از همین محلات شروع می‌شوند، بنابراین باید در نقشه مسجد، به تشکل‌های فعال در محلات و همچنین تشکل های اجتماع محور توجه کرده و تقسیم کار داشته باشیم و از سوی دیگر نقشه فرهنگ و هنر محل را با اقتضاء نقشه کلان مهندسی فرهنگی کشور احصا کنیم، طبیعتا در چنین شرایطی وقتی‌ نقشه و کادر داریم می‌توانیم با سازوکارهای محله محوری و بسیج مردمی نقش‌آفرینی کنیم.
همچنین در ادامه این نشست مجازی «مرتضی طاهریان» طی سخنانی اظهار کرد: آنچه که در طول چهل سال انقلاب اسلامی شاهد بودیم مبتنی بر حضور جریان مسجدی در صف مقدم این عرصه پر برکت بوده است، جریان مسجدی همواره چالش‌ها را در این مسیر کنار زده‌ و از همان ابتدای انقلاب اسلامی، در طول جنگ تحمیلی و سایر اتفاقات در خط مقدم حضور داشت. 

 

رسانه جدید
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما گفت: بچه‌های مسجد حتی با وجود مشکلات کار خود را تعطیل نکردند بلکه همواره یک الگو و مصداق از فعالیت مستمر و حضور در میدان بودند؛ هرچند که در این ایام به دلیل شیوع کرونا بسیاری از کلاس های آموزشی و برنامه های اوقات فراغت در مساجد تعطیل شد اما حتی همین تهدید کرونا برای بچه‌های مسجد تبدیل به فرصت شد تا در عرصه‌های مختلف اجتماعی خدمات بیشتری به هموطنان داشته باشند.
طاهریان با اشاره به شبکه رابطین در سطح کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور اظهار کرد: این شبکه فرصتی را در اختیار کانون‌ها قرار داد تا با یکدیگر مرتبط شده و تجربیات موفق خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، به بیان دیگر فرصت تعاملی که بین کانون‌ها در قالب شبکه رابطین فراهم‌شده است بسیار مغتنم است و جلساتی از این دست که امروز شاهد برگزاری آن هستیم می‌تواند به تقویت این جریان کمک کند.

 

وی گفت: نسبت به فرصت‌هایی که در مجموعه کانون‌های مساجد فراهم‌شده است باید یک نگاه تشکیلاتی نیز داشته باشیم؛ اکنون کانون‌های مساجد شبکه عظیمی از فعالان فرهنگی را در کشور تشکیل داده است، همچنین بسیج همین شبکه را گسترده‌تر و وسیع‌تر دارد، هیات مذهبی و تشکل های دانشجویی نیز چنین شبکه ای دارند؛ بنابراین در این میان نیاز به هم‌افزایی داریم.
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد فهما افزود: کسانی که کار تشکیلاتی کردند باید به میدان بیایند و این پیوند انجام شود، طبیعتاً همه این جریان‌ها و تشکل هایی که اشاره شد به‌عنوان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ عمل کردند و امروز با استفاده از آنها باید ظرفیت‌های مسجد را فعال کرده و به خوبی به کار ببندیم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد مساله تهاجم فرهنگی و فعال سازی ظرفیت مساجد، افزود: یکی از مصادیق و ظرفیت های مقابله با تهاجم فرهنگی کانون های مساجد هستند، کانون‌ها با همین هدف و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز کردند.
طاهریان تصریح کرد: امروز اگر بتوانیم نگاه محله‌محور را در حوزه فعالیت های مسجدی تقویت کنیم و در سطح کشور گسترش دهیم تاثیر بسزایی خواهد داشت.
همچنین در بخش دیگری از این نشست «محمد ابدالی تکلو» با اشاره به این‌که تا پیش‌از شیوع کرونا ثبت فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سامانه بچه‌های مسجد و فضای مجازی آغاز شده بود، به طرح سه دوره برگزاری طرح ملی فهما اشاره کرد و گفت: تا پیش از این طرح ملی ایران قوی در سطح کانون های مساجد اجرا و فعالیت های کانون های در سامانه به ثبت رسید.
مدیر ستاد فهما استان خراسان رضوی گفت: اگر این طرح‌ها صرفاً به‌صورت سنتی و فقط در چهارچوب حضور در مسجد و محله بود قطعا در ایام کرونا ضربه سنگینی در بحث کانون‌ها ایجاد می‌شد، اما کرونا با با وجودی‌که تهدید بود به همت بچه‌های مسجد تبدیل به فرصت شده و کانون ها از فضای مسجد و محله پا فراتر گذاشته و به تعبیر سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی تا کیلومترها فضای اطراف مسجد و محله را پوشش فرهنگی دادند، این مهم با توسعه فضای مجازی در این ایام میسر شد.
 وی گفت: امروزه فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ کرده‌است و به اندازه‌ای اهمیت دارد که مقام معظم رهبری فرمودند: « اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور میشدم»؛ بنابراین اگر در سطح کانون‌های مساجد کشور در ایام شیوع کرونا فضای مجازی را مدنظر قرار نمی‌دادیم شاید از نظر فرهنگی ضربه می‌خوردیم، اگر یک جنبه مثبت را در کنار تمام معایب ویروس کرونا بررسی کنیم می‌بینیم که این ویروس بخش فرهنگی را مقداری بیدار کرد و متوجه این ساحت کرد که باید در فضای مجازی حضور بیشتری داشته باشیم؛ تا پیش از شیوع کرونا کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که روزی مساجد و مراکز فرهنگی به‌اجبار تعطیل شوند بنابراین توجه به فضای مجازی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
ابدالی تکلو ادامه داد: امسال سومین سال ثبت فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سامانه بچه‌های مسجد است که با استقبال خوبی از سوی کانون‌ها مواجه شد به طوری که 80 درصد کانون‌ها با موفقیت در سامانه حضور یافته و برنامه‌های خود را ثبت کردند.

 

رسانه جدید
مدیر ستاد فهما استان خراسان رضوی افزود: اکنون با راه‌اندازی سامانه بچه‌های مسجد یک شناسنامه برای کانون‌های مساجد ایجاد شده‌است و هر فردی می‌تواند سابقه فعالیت‌های فرهنگی در هر مسجد را ببیند؛ از سوی دیگر فعالیت‌ها به سمت سامان‌دهی سوق یافتند.
وی در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری این جلسه اظهار کرد: ایجاد محفل نخبگانی ویژه کانون‌های مساجد و همچنین هیات اندیشه‌ورز در سطح استان بر پایه بچه‌های مسجد به‌منظور استفاده از ایده‌ها و تجربیات موفق مسجدی از جمله اهداف تشکیل این جلسه است، همچنین ایجاد بستر رسانه‌ای و فعالیت‌های مسجدی و معرفی فعالان موفق عرصه فرهنگی مساجد، معرفی توانمندی کانون‌های مساجد به نهادها و سازمان‌ها از دیگر موارد مد نظر در برگزاری این جلسه است.
ابدالی تکلو تصریح کرد: ما در طرح پایش همه ظرفیت‌های کانون‌های مساجد را در رشته‌های مختلف فرهنگی در روستا، شهرستان و شهرها مورد توجه قرار داده و اطلاعات آماری دقیقی داریم؛ درحال‌حاضر شبکه فعالان فرهنگی که امروز نخستین جلسه برگزاری آن را تجربه می کنیم می تواند نقش بسزایی در ارتقای فعالیت های مسجدی داشته باشد.
مدیر ستاد فهما استان خراسان رضوی در بخش دیگری از مباحث خود با تاکید بر اینکه آموزش سواد رسانه‌ای از الزاماتی است که ذیل فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اکنون تربیت سرباز به‌صورت سنتی مطرح نیست البته  نیاز است اما کفایت نمی‌کند و در شرایط فعلی باید سربازانی را برای فضای مجازی تربیت کنیم.

 

در ادامه این نشست مجازی «محمدحسین زاده» طی برقراری ارتباط تلفنی، با بیان اینکه فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سطح محلات و شهرها از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: اگر این فعالیت ها منجر به اثرگذاری در سبک زندگی و سرنوشت حتی یک نفر شود برای دنیا و آخرت ما کافی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این فعالیت ها در سطح کلان استمرار یابد.
همچنین بخش دیگری از این جلسه اختصاص به مباحث حجت الاسلام «مصطفی محمدی» امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) کاشمر داشت.

 

رسانه جدید
وی گفت: امیدواریم که در حوزه مساله فرهنگ و جذب جوانان به مساجد قدم های بلندی برداشته شود چراکه یکی از مسائل در ناتوانی فرهنگی جذب جوانان به مساجد است؛ البته قدم‌های خوبی برداشته‌شده اما کافی نیست و به ص ورت ویژه در حوزه کانون‌ها پیشنهاد می‌کنم که مسئولان در استان و شهرستان بیشتر در برنامه های کانون ها حضور یابند، همچنین از ظرفیت های روحانیون در مشهد و شهرستان های دیگر استان استفاده شود و با آنها به منظور استفاده از تجربیات شان ارتباط برقرار شود تا بتوانیم فعالیت منسجم تر و بهتری در حوزه مسجد و کانون های مساجد داشته باشیم.

 

گفتنی است در ادامه نشست تنی چند از مدیران کانون‌ها به ارایه نظرات و همچنین بیان دغدغه ها و مشکلاتی که در حوزه فعالیتی خود مواجه هستند پرداختند.

 

رسانه جدید

 

رسانه جدید