«مدهامتان» مقدمه ای برای تحقق مطالبه رهبری در حوزه ترویج فرهنگ نورانی قرآن است
«مدهامتان» مقدمه ای برای تحقق مطالبه رهبری در حوزه ترویج فرهنگ نورانی قرآن است

«مدهامتان» مقدمه ای برای تحقق مطالبه رهبری در حوزه ترویج فرهنگ نورانی قرآن است

ادیانی مسابقات قرآنی را مصداق بارز فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ دانست و گفت: برگزاری مسابقات قرآنی زمینه‌ ایجاد رقابت سالم برای یادگیری هر چه بهتر علوم قرآنی را فراهم می‌کند و این مقدمه ای برای برای تحقق مطالبه رهبری در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی است.
شناسه خبر : 1122687 تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۳۰

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ جشنواره قرآنی«مدهامتان» ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور امسال که در سایه کرونا پانزدهمین بهار خود را تجربه می کند. دبیرخانه این دوره از مسابقات قرآنی بچه های مسجد همانند سال گذشته در بستر مجازی درحال دریافت آثار متسابقین است و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره در سه رده سنی زیر هفت سال، 7 تا 16 و 16 تا 30 سال تا پایان 30آذرماه جاری فرصت دارند از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ برای نام نویسی در یکی ازرشته های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی،مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز و استعدادیابی اقدام کنند.

 

نمایندگی شبستان در مازندران نیز سعی دارد برای تشویق فعالان قرآنی جهت نام نویسی در این جشنواره با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با داوران مرحله استانی پانزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی کمک کار ستاد فهمای مازندران باشد.

 

در گفت‌وگو با «سید محمد صادق ادیانی» حافظ کل قرآن کریم و کارشناس اداره قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران که داوری حسن حفظ این دوره از مسابقات مدهامتان را عهده دارند جشنواره قرآنی «مدهامتان» را  فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی ها و شکوفایی استعدادهای قرآنی مساجد دانستند. که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم برگزاری مسابقات قرآنی زمینه‌ ایجاد رقابت سالم برای یادگیری هر چه بهتر علوم قرآنی را برای مخاطبان در هر سن و قشری فراهم می‌کند. همچنین برگزاری این جشنواره ها موجب ترویج قرآن و عترت با محوریت مسجد می شود و اگر این فرهنگ ناب در جامعه ترویج شود بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع می شود. مسابقه «مدهامتان» موجب می شود بچه های مسجد رقابت سالم با یکدیگر داشته باشند و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسند.

 

 

*با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

مسابقات قرآن را مصداق بارز فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ می دانم  نقاط قوت مسابقات مدهامتان بیشتر از نقاط ضعف است مهم اینکه با تقویت نقاط مثبت و رفع نقایص برای برگزای هرچه بهتر مسابقات در هفته های آتی اقدام  شود. یکی از نقاط ضعف بحث جوایز جشنواره است که معمولا متسابقین گلایه دارند و باعث می شود انگیزه شرکت در این جشنواره کم شود و کیفیت مسابقات پائین بیاید.

 

 

* چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

 پیشنهاد من برای بهتر برگزار شدن این جشنواره این که اولا تبلیغات گسترده تری با تمام ابزارهایی که وجود دارداعم از صدا و سیما وفضای مجازی صورت گیرد تا همگان با چنین مسابقه ای که با محوریت مسجد درحال برگزاری است آشنا شده ونام نویسی کنند. البته انگیزه مادی و جوایز باید به صورت ویژه دیده شود تا دلسردی نسبت به مشارکت دربین برترین های جسنواره به وجود نیاید.

 

 

* تجربه خود از داوری این جشنواره را بفرمایید؟

اولین دوره است که برای مدهامتان داوری می کنم در اوقاف و امورخیریه نیز تجربه داوری دارم شور و نشاط و فضای رقابتی مسابقات قرآنی را دوست دارم .امیدوارم این دوره از جشنواره مدهامتان به نحو مطلوب برگزار و هم استانی های شریف را در جایگاه های برتر مرحله کشوری مدهامتان نظاره گر باشم.

 

 

* با توجه به اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره مدهامتان با صورت مجازی برگزار می شود و متسابقین با ویدئو ارسالی در این جشنواره ارزیابی می شوند مهمترین چالش داوری جشنواره مدهامتان از نظر شما چیست؟

برگزاری مسابقات به صورت مجازی یک سری مزایا و معایب دارد کاهش هزینه های مسابقات، کاهش وقت و انرژی از مزایای  برگزاری مجازی است ولی برای بحث داوری فرق چندانی ندارد و داوران کار خودشان را انجام می دهند.البته متسابقین نیز به دور از استرس مسابقه در بستر مجازی با دیگر شرکت کنندگان رقابت خواهند داشت.

 

 

*چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

 برگزاری این مسابقات را موجب رونق بخسشیدن به فعالیت های کانون های مساجد می دانم و از همه کودکان، نوجوانان و جوانان جهت شرکت در این جشنواره دعوت می کنم.

 

 

* به نظر شما چگونه می شود برای رفع مهجوریت قرآن کریم قدم برداشت و نقش مسجد را در تحقق این مهم چه می دانید؟

یکی از پدیده هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده تلاش برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی است یکی از این فعالیت ها برگزای مسابقات و جشنواره های قرآنی است که می تواند فضای جامعه را تا حدی تحت تاثیر خود قرار دهد .

 

مساجد را مهمترین پایگاه های فرهنگ سازی می دانم بسیاری از اساتید، قاریان و حافظان برجسته کشور از مساجد وهمین جلسات قرآن مساجد رشد پیدا کردند مدهامتان فرصتی برای نشان دادن توانمندی ها و استعدادهای قرآنی مساجد است و این را مقدمه ای برای تحقق مطالبه رهبری در حوزه ترویج فرهنگ نورانی قرآن می دانم.

 

 

پایان پیام/ 286